Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är bara anmäla arbetsgivaren om de inte följer lagen behövs det inget fack för.
För att det där skall vara sant måste följande reformer genomföras:
1. Fri och likvärdig juristhjälp för alla bekostad av staten
2. Ett statligt system av lagstadgade minimilöner och minimiförmåner för samtliga arbetsuppgifter och branscher. Allt detta uppdateras och inflationsjusteras kontinuerligt på ett vis som bibehåller ballansen mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Jag tolkar det som att du Anders förespråkar dessa reformer?
 
E Etrompa skrev:
Det kan mycket väl vara så. Men det är säkert högst olika beroende på vilket fack. Ingen erfarenhet av det du beskriver, och faktiskt inte heller hört talas om. Däremot är jag väl införstådd med problematiken v lönedumpning genom att utländsk arbetskraft anlitas istället för inhemsk, som kräver avtalsenliga löner. Om kollektivavtal finns, vill säga.
Jag har egna erfarenheter av båda delar. De fallen jag har upplevt är tyvärr inte helt ovanliga när man har hamnat på den sämre delen av arbetsmarknaden. Den delen som folk inte vill tala högt om.
Det är litet ovanligt men inte alls okänt att någon råkar illa ut så många gånger som jag har gjort men å andra sidan känner jag personer som har råkat betydligt värre illa ut än jag har gjort.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det får man reglera med lagar. Inget som kräver ett mossigt fack
Det har inte slagit dig att facket är ett rätt tydligt kontrollorgan just för de frågorna?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
För att det där skall vara sant måste följande reformer genomföras:
1. Fri och likvärdig juristhjälp för alla bekostad av staten
2. Ett statligt system av lagstadgade minimilöner och minimiförmåner för samtliga arbetsuppgifter och branscher. Allt detta uppdateras och inflationsjusteras kontinuerligt på ett vis som bibehåller ballansen mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Jag tolkar det som att du Anders förespråkar dessa reformer?
Pratar mer om arbetsmiljö osv. Minimumlöner regleras genom att inga söker jobbet om det är för dålig lön
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Pratar mer om arbetsmiljö osv. Minimumlöner regleras genom att inga söker jobbet om det är för dålig lön
Där har vi det igen. Fullständigt oförmögen att tänka utanför sin egna smala krets.
 
  • Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Pratar mer om arbetsmiljö osv. Minimumlöner regleras genom att inga söker jobbet om det är för dålig lön
*emoji för facepalm saknas*
Det är uppenbart att inte alla människor har pratat med många på samhällets skuggsida, hemlösa, papperslösa eller arbetslösa.
Den som har sin huvudsakliga inkomst via insamling av pantburkar är beredd att ta ett jobb till vilken lön som helst. Jo jag känner ett gäng som har sådana livsvillkor.
 
  • Gilla
Uffe A och 6 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har aldrig sagt att miljö inte påverkar. Men DNA väger tyngre
Det där kan du aldrig leda i bevis. Du kan ju fundera på hur det kommer sig…
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det får man reglera med lagar. Inget som kräver ett mossigt fack
Du har verkligen inte koll på hur det fungerar.
Är det arv eller miljö som falerar?
 
  • Gilla
  • Haha
Roffe_riff och 6 till
  • Laddar…
Om det här med fackföreningar är så himla mossigt och ute och lika gärna kunde fixas via lagstiftning, kan en undra varför arbetsgivarsidans Svenskt Näringsliv fortfarande är igång och i högsta grad alive and kicking.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 7 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Pratar mer om arbetsmiljö osv. Minimumlöner regleras genom att inga söker jobbet om det är för dålig lön
I ett samhälle byggt på den principen kommer lönerna ständigt att sjunka medan allt fler blir beroende an att dryga ut lönen med antingen kriminalitet eller socialbidrag för att överleva.
Till slut har man antingen ett genomkriminellt samhälle som i många länder i sydamerika och i stora delar av USA eller så har man ett socialbidragssamhälle med skyhöga skatter för de få som har någon betalningsförmåga kvar.
 
  • Gilla
  • Haha
Roffe_riff och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det får man reglera med lagar. Inget som kräver ett mossigt fack
Du har helt rätt det krävs inget mossigt fack. Det krävs ett aktivt verksamt fack. Som anpassar sig efter samhället.

Det finns många lagar men det finnns också många arbetsgivare som inte har något emot att bryta mot lagarna.

Det fick dom finska fackförbunden lära sig när det började komma in Estniska företag som tvingade sina fattiga arbetare att arbeta 16 timmar idagen till under halva lönen mot vad en motsvarande Finländsk arbetare förtjänade. För många var dom här jobben deras enda chans att få en inkomst överhuvudtaget. Därför kunde dom företagen vara billigare. Byggbranschen var särskilt utsatt pga av att där gick det lätt att ta in billigaste underentreprenör så var huvudentreprenören fri från ansvar. Detta utnyttjades av flera stora finska byggbolag. Dom struntade fullständigt i hur arbetsvilkoren var för dom som var inhyrda via billigaste underentreprenör. Så bra fungerar fri marknadsekonomi.

Idag tack vare fackens arbete med att se till att lagar anpassades efter hur dagens värld fungerar så får dom flesta som jobbar i Finland lön efter giltiga avtal och företagen kan konkurrera på en jämställd marknad.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Motivera gärna varför det är otänkbart att inte vara med.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Problemet är bara att för varje rättfärdigat ärende som facket hjälper till med så går det 10 fall där de använde maffiafasoner mot någon liten näringsidkare
Jag vill gärna veta vad för maffiafasoner facken arbetar med? Jag har inte ännu stött på några.

Däremot har jag sett fackligt anställda som skulle komma och granska hur företaget skötte arbetssäkerheten bli inbjudna till arbetsgivarens kontor för att sedan gå därifrån utan att göra någon inspektion. Undrar vad arbetsgivaren använde för maffiafasoner?
 
  • Gilla
Uffe A och 6 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag vill gärna veta vad för maffiafasoner facken arbetar med? Jag har inte ännu stött på några.

Däremot har jag sett fackligt anställda som skulle komma och granska hur företaget skötte arbetssäkerheten bli inbjudna till arbetsgivarens kontor för att sedan gå därifrån utan att göra någon inspektion. Undrar vad arbetsgivaren använde för maffiafasoner?
Man läser ju om blockader osv för näringsidkare som inte vill ansluta. I tråden har det redan pratats om anställda du mobbats och hotats då de inte vill gå med i facket. Osv
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Var det någon fler här än Malmgren som tycker att facken ska förbjudas (eller hur han nu tycker att vi ska få arbetare att sluta gå ihop och ställa krav på arbetsgivare)?

Annars kanske vi stänger tråden.
 
  • Gilla
  • Älska
Roffe_riff och 3 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Var det någon fler här än Malmgren som tycker att facken ska förbjudas (eller hur han nu tycker att vi ska få arbetare att sluta gå ihop och ställa krav på arbetsgivare)?

Annars kanske vi stänger tråden.
13 likes vs 2 arga gubbar i ursprungsinlägget så rätt tydligt vad folk tycker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.