Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E Etrompa skrev:
Det kan mycket väl vara så. Men det är säkert högst olika beroende på vilket fack. Ingen erfarenhet av det du beskriver, och faktiskt inte heller hört talas om. Däremot är jag väl införstådd med problematiken v lönedumpning genom att utländsk arbetskraft anlitas istället för inhemsk, som kräver avtalsenliga löner. Om kollektivavtal finns, vill säga.
Om utländsk arbetskraft kan göra det billigare så varför ska inte bolagen göra det? Det är en markandsekonomi
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om utländsk arbetskraft kan göra det billigare så varför ska inte bolagen göra det? Det är en markandsekonomi
Däri tar jag ingen ställning i mitt inlägg. Däremot har jag i mitt tidigare yrke i flera branscher sett brister i både säkerhet och i arbetsförhållanden i övrigt. Och detta skulle aldrig accepteras av seriösa aktörer. Så, det finns naturligtvis också en baksida med marknadsekonomin i detta fall.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
E Etrompa skrev:
Däri tar jag ingen ställning i mitt inlägg. Däremot har jag i mitt tidigare yrke i flera branscher sett brister i både säkerhet och i arbetsförhållanden i övrigt. Och detta skulle aldrig accepteras av seriösa aktörer. Så, det finns naturligtvis också en baksida med marknadsekonomin i detta fall.
Det får man reglera med lagar. Inget som kräver ett mossigt fack
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det får man reglera med lagar. Inget som kräver ett mossigt fack
Nä, det håller jag med om. Men dom (Facket) har koll på lagarna. O kollektivavtalet måste också följa lagar. Som minimum. Och sköter sig inte arbetsgivaren, får dom med facket att göra. Om dom är anslutna. Annars är det ju mera ”fritt fram” för arbetsgivaren. Så jag menar nog att facket, som en arbetsmarknadspart, hjälper till att upprätthålla balansen Arbetsgivare - Arbetstagare. Men, som sagt. Det kan ju naturligtvis bero på vilket fack. Kan hålla med om att vissa fack ibland kanske trilskas lite för mycket och att det blir mer politik i det hela. Inga fack nämnda…
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
E Etrompa skrev:
Nä, det håller jag med om. Men dom (Facket) har koll på lagarna. O kollektivavtalet måste också följa lagar. Som minimum. Och sköter sig inte arbetsgivaren, får dom med facket att göra. Om dom är anslutna. Annars är det ju mera ”fritt fram” för arbetsgivaren. Så jag menar nog att facket, som en arbetsmarknadspart, hjälper till att upprätthålla balansen Arbetsgivare - Arbetstagare. Men, som sagt. Det kan ju naturligtvis bero på vilket fack. Kan hålla med om att vissa fack ibland kanske trilskas lite för mycket och att det blir mer politik i det hela. Inga fack nämnda…
Det är bara anmäla arbetsgivaren om de inte följer lagen behövs det inget fack för.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är bara anmäla arbetsgivaren om de inte följer lagen behövs det inget fack för.
Sant. Men då måste man vara ganska insatt i lagstiftningen, och ganska precis i vad arbetsgivaren brister i. Är man inte det, kommer man tyvärr inte så långt. Och där kan facket hjälpa till. Och där hjälper facket till. Det måste också framställas korrekt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
E Etrompa skrev:
Sant. Men då måste man vara ganska insatt i lagstiftningen, och ganska precis i vad arbetsgivaren brister i. Är man inte det, kommer man tyvärr inte så långt. Och där kan facket hjälpa till. Och där hjälper facket till. Det måste också framställas korrekt.
Problemet är bara att för varje rättfärdigat ärende som facket hjälper till med så går det 10 fall där de använde maffiafasoner mot någon liten näringsidkare
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Blodsoppen
DennisCA DennisCA skrev:
Jag är med i facket såklart. Allt annat vore otänkbart i min värld.
Motivera gärna varför det är otänkbart att inte vara med.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du erkänner mao att vara ansluten sänker löner och förmåner. Det är ju alltid något.

Spelbolag är kända för att vara rövhattar. Pga eldsjälar som ser det som ett privilegum att få jobba med sitt favoritspel
Kollektivavtal ger i längden bättre villkor för kollektivet, dock inte alltid för den enskilda individ som har stort förhandlingsutrymme.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Motivera gärna varför det är otänkbart att inte vara med.
Varför ska jag slösa bort min tid på att försöka övertyga nån som inte blir övertygad? Du vet mycket väl redan varför jag är med i facket och det är onödigt att låtsas som om nåt annat. Allt det här har ältats förut och det kommer inte ändras.
 
Blodsoppen
DennisCA DennisCA skrev:
Varför ska jag slösa bort min tid på att försöka övertyga nån som inte blir övertygad? Du vet mycket väl redan varför jag är med i facket och det är onödigt att låtsas som om nåt annat.
Nej, jag kommer tyvärr inte ihåg vad alla skrivit tidigare i tråden. Men jag ska gå tillbaks och se vad du tycker. Är inte ute efter att provocera.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är bara anmäla arbetsgivaren om de inte följer lagen behövs det inget fack för.
Riktigt så enkelt är det då inte om du inte är fackföreningsansluten.
Du behöver anlita en jurist privat, varav de flesta inte kan arbetsrätt alls och definitivt inte har koll på prejudikaten i AD.
Tingsrätten är fel instans för arbetsrätt och för att få en fråga prövad i AD krävs att processen drivs av en arbetsgivare eller fackförening. Så om en arbetsgivare brutit mot lagen, t.e.x. lagen om anställningsskydd, så är det perhört mycket krångligare att driva process mot arbetsgivaren om du inte är fackligt ansluten.
Gissa om transportstyrelsens förra GD hade fått rätt mot statens arbetsgivarverk om ogiltig uppsägning utan fackets hjälp....
 
Jag har inte skrivit nåt annat i den här tråden, jag tänker på de senaste 20 åren med samma diskussion, den går bara runt. Så jag menade bara uppge min åsikt utan intention att dras in i nån debatt.
 
Blodsoppen
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har inte skrivit nåt annat i den här tråden, jag tänker på de senaste 20 åren med samma diskussion, den går bara runt. Så jag menade bara uppge min åsikt utan intention att dras in i nån debatt.
Okej:D
 
N nybyggarn3 skrev:
Problemet är att Malmgren helt saknar förmåga och/eller vilja att förstå att alla inte är i samma situation som honom själv. Uppväxt med täta föräldrar som banat väg för fin karriär och ett utomordentligt ordnat liv.

Då är det förståeligt att se ner på allt och alla som inte tar för sig på samma sätt. Även om det är utomordentligt tröttsamt för oss andra att läsa om i var och varannan tråd.
Det är väl som med allt annat, ju mer insatt man är genom egna erfarenheter - i detta fall fackliga sådana desto mer vet man om villkor och hur spelet fungerar mellan arbetsmarknadens parter lokalt och nationellt.
Jag minns när en lokal facklig förtroendeman ville lämna uppdraget för att han "inte ville tycka så illa om sin arbetsgivare" som han gjort med större insyn genom det fackliga uppdraget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.