I
Dessvärre åker man på fastighetskatt utan chans att kunna kvitta mot lån om man varit duktig och betalat av.
Lita inte på några fondplacerare. När det blev bestämt att man skulle kunna välja själv fanns alternativet, att gör man inget val blir det automatiskt 7 AP fonden, tror jag det var. När en kollega skulle gå i pension sa han, det är tur man går nu för jag hade inte haft råd med det här längre och så visade han mig ett papper där det stod , din pension är 0kr. Det var först då, dumma mig, som jag kollade de där tråkiga breven. Det visade sig då att jag hade något som jag tror hette scandia-link, mycket osäker på namnet, jag rev brevet när jag läste resultatet, det hade kostat 12 tusen för att spara 244kr, och jag hade ju inte valt dem. Fick i alla fall avstyrt det de sista 2 åren. De gör som de vill de där knektarna. Så ska man anlita någon fondnisse så tror jag man måste vara mycket aktiv, själv tyckte jag man hade bättre ting att göra på sin fritid.
Det var som det var så det blev som det blev därför är det som det är, för att citera en okänd.
 
ion skrev:
...frågan är om det är möjligt att ta lån på stugan, inte så säkert, man är ju gammal och arbetslös.
Du ska i vart fall passa dig för de sk. pensionärslånen. Det är ett förtäckt rån när man räknar på det.
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
ion skrev:
...Det var först då, dumma mig, som jag kollade de där tråkiga breven. Det visade sig då att jag hade något som jag tror hette scandia-link, mycket osäker på namnet, jag rev brevet när jag läste resultatet, det hade kostat 12 tusen för att spara 244kr, och jag hade ju inte valt dem...
Hehe, jag minns också den där Skandia-link-reklamen som de körde i TV. Var det på 90-talet?

Kurvorna (börskurserna?) böljade upp och ner, och varje gång det började luta nedåt hoppade reklamgubben över till nästa kurva, som då var på väg uppåt.
Vad lätt det såg ut! Vad lurade vi blev :(

De enda som blev rikare var väl Skandia-direktörerna med deras Wealthbuilder program för att förmera sig själva.
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2574869.ece
 
mexitegel skrev:
Du ska i vart fall passa dig för de sk. pensionärslånen. Det är ett förtäckt rån när man räknar på det.
Har du en uträkning som vi skulle kunna få titta på?

Helt klart är det en guldgruva för bankerna, annars hade de inte gjort reklam för "produkten",
men jag har ännu inte sett några nakna siffror.
 
Min källa är svärfar som är gammal redovisningskonsult, han hade räknat på det där åt en kund. Jag minns tyvärr inte detaljerna.
 
ion skrev:
Dessvärre åker man på fastighetskatt utan chans att kunna kvitta mot lån om man varit duktig och betalat av...
Kvitta mot lån?

Hur menar du? Fastighetsskatt/avgift måste ju betalas oavsett om man har lån eller inte.
 
A
KnockOnWood skrev:
Kvitta mot lån?

Hur menar du? Fastighetsskatt/avgift måste ju betalas oavsett om man har lån eller inte.
ion kanske tänker på den gamla förmögenhetsskatten.
 
bra-byggare skrev:
ion kanske tänker på den gamla förmögenhetsskatten.
Låter sannolikt, ja.
Tack!
 
På den gamla goda tiden, när det bara fanns ett inkomstslag kvittades utgiftsräntorna mot schablonintäkten f ån fastigheten
 
I
Hur jag tänkte? Det undrar jag med, tänkte nog inte alls.:surprised: Hoppas ni har överseénde, det är mycket som surrar i huvet just nu. Lite panikartat vill jag säga. Blir det nödvändigt kan jag snickra till ett rum å kokvrå att hyra ut, det är ju bostadsbrist.:)
 
ion skrev:
Hur jag tänkte? Det undrar jag med, tänkte nog inte alls.:surprised: Hoppas ni har överseénde, det är mycket som surrar i huvet just nu. Lite panikartat vill jag säga. Blir det nödvändigt kan jag snickra till ett rum å kokvrå att hyra ut, det är ju bostadsbrist.:)
Inget att be om ursäkt för, dina tankar var nog ganska rätt!

Och det där med en eller ett par smålägenheter kan säkert bli en guldgruva om du har hus i närheten av ett universitet eller en högskola.

Go for it (y)
 
I
En läkarstuderande hade nog inte varit fel att ha som inneboende.:rolleyes:
 
ion skrev:
En läkarstuderande hade nog inte varit fel att ha som inneboende.:rolleyes:
Söndagstrams:

Ja, vem hade inte bytt en 55-årig dam i sina bästa år mot tre 18-åriga studentskor :surprised:
 
I
??? Va ska du ha tre 18 år gamla skor till? Och varför måste de tillhört studenter?
hoppsan , så fel man kan läsa ibland, då kan man vrida till "läkarstuderande" också, någon som glor på en doktor.
nä jag hade inte bytat, det är bra som det är, man hade väl troligen fått hjärtstillestånd om man fått en puss i pannan av en ungmö. men en medicinskt kunnig kunde vara bra att ha i sin närhet på gamla dar:|
 
Redigerat av moderator:
Var säger man bytade istf bytte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.