A
MUSS skrev:
Till er som säger att ~10.000 är mycket pengar

Det är ju möjligtvis en god inkomst förutsatt att du är frisk och skuldfri!

Min mormor exempelvis är sjuk och behöver hjälp. Hennes inkomst är 8500kr och de fasta utgifterna, mat, hyra, medicin och hjälp kostar 8000kr i månaden. Det ger således 500kr kvar till övrigt, helt jävla horribelt, ett sjukhusbesök och hon har inte ens råd med ett klädesplagg. Och jag tror att många andra har liknande situationer.

Jag är orolig för Sverige och hur jag ska få det när det kommer till min pension!
Horribelt ja. Men vem ska man skylla på, är det samhällets eller den enskildes ansvar att man får en dräglig pension? Är pension en rättighet, och i så fall hur stor pension har man "rätt till"?

Om samhället inte tillhandahöll en viss grundpension skulle samhället ändå få betala i form av bostadsbidrag, försörjningsstöd och andra bidrag så ett visst mått av "tvångssparande" till pensioner är nog nödvändigt. Men pension utöver basnivå får man nog ta ansvar för själv och se till att lägga undan pengar under sitt yrkesverksamma liv och inte konsumera upp allt på bolåneräntor och nya bilar om vi nu pratar medelinkomsttagare.
 
Man ska tänka på att sparade pengar är sparade pengar. .. tjänar man under t brytpunkten för statlig skatt är det förmodligen bättre att spara av skattade pengar, åtminstone istället för Ips...
 
A
Villa vista skrev:
Kanske pensionsystemet var mest generöst under ATP-perioden men om man väger in faktorer som möjlighet att öka kapitalmängd under sin livstid då måste 40-talisterna ligga i topp, de hade 80 och 90-talets extrema år av börshausse samt goda år att låna (1992 borträknat)
Jag håller med, och ungefär det jag skriver i mitt inlägg #12 ovan.
 
bra-byggare skrev:
Jag håller med, och ungefär det jag skriver i mitt inlägg #12 ovan.
@bra-byggare Missade ditt inlägg, genade lite. Mycket bra summerat av resultatet av extremt utsugande av framtiden.
 
I
thomasx skrev:
Viktigt att påpeka att citatet ovan inte ger en korrekt bild av situationen, eftersom många pensionärer får bostadstillägg, tjänstepension m.m. ersättningar som inte tagits hänsyn till ovan.
Ska man påtala att någon lever under fattigdomsgränsen får man nog allt ta hänsyn till alla inkomster.
Annars lever jag långt under den gränsen och har gjort länge, för jag har ingen lön alls. Vem vet, jag kanske kan få både bostads- och socialbidrag :)
Nåja den är nog ganska korrekt, tror det är fler som ligger under. Kollade min pension, 14 lakan - skatt får jag, en bit under fattighetsgränsen således och min sista lön var på lite över 23´i mån. Som jag nämnde så har tjänstepensionen redan förskingrats. De åren man räknat har jag betalat in nästan 2miljoner. Att få bidrag kan jag glömma så länge jag sitter i eget hus. Man får ändå vara glad att man varit sparsam och betalat så mycket som möjligt på huset, det kan ju ses som ett sparande det också, frågan är om det är möjligt att ta lån på stugan, inte så säkert, man är ju gammal och arbetslös.

2 mille verkar mycket, måste vara avkastning inkluderat. Men det står har betalat in.
Delar man det på 15 år så har jag, om jag lever så länge, fått tillbaka samma summa, jag behöver i alla fall inte ha dåligt samvete då.
 
Redigerat av moderator:
thomasx skrev:
Jag har andra former av inkomster. Men nu fick ju inte andra former plötsligt räknas med när man skulle bedöma vilka som lever under fattigdomsgränsen. Eller?
Låter intressant.
Nästan som det vore svarta pengar, spelvinster eller så.

OBS: Du behöver inte svara :cool:
 
ion skrev:
Jaha, då vet jag min plats.
Sån där tjänstepension hade jag men den satte fondkillarna sprätt på av 12000 om året blev det 244kr över.

Men kanske får man ett jobb när man blivit pensionär ( billig arbetskraft), putta ut någon medelålders i arbetslöshet, känns ju bra. (ironi)

Skumt, jag har ju inte varit lågavlönad, bara låglönad i metall, måste finnas många som haft det mycket sämre.
Tips (fast jag har inte prövat det själv):
Bära ut tidningar på morgonen.
Snart kommer postens brevbärartjänst att slås ihop med tidningsbudens arbete.
Varför skall två olika organisationer, PostNord och Svensk Tidningsdistribution göra en runda var, och lägga en eller annan försändelse i brevlådorna?
Snart är det samma organisation som sköter allt sammans, och det blir perfekta jobb för panchisar.
Frisk luft och motion på tider då det är svårt att sova när man börjar komma upp i åren :)


PS
Visst är villkoren olika för de gamla, liksom för oss yngre.
Somliga kallar sig Pängsionärer, andra Panksionärer :wow:
 
KnockOnWood skrev:
Låter intressant.
Nästan som det vore svarta pengar, spelvinster eller så.

OBS: Du behöver inte svara :cool:
Du tror väl ändå inte på fullaste allvar att lön är det enda sättet att tjäna ett ärligt leverne i detta landet? Vet du ens vad lön faktiskt är, och inte är?
Och det är just det som är pudelns kärna, det skrivs något i en tidning som får läsarna att tro något helt annat än vad det egentligen är, helt enkelt för att det inte framgår tydligt av artikeln att man uteslutit saker som ska räknas in och för att folk inte förstår.
 
thomasx skrev:
Du tror väl ändå inte på fullaste allvar att lön är det enda sättet att tjäna ett ärligt leverne i detta landet? Vet du ens vad lön faktiskt är, och inte är?
Och det är just det som är pudelns kärna, det skrivs något i en tidning som får läsarna att tro något helt annat än vad det egentligen är, helt enkelt för att det inte framgår tydligt av artikeln att man uteslutit saker som ska räknas in och för att folk inte förstår.
Nej, det är ju det jag säger, att jag inte vet.

Narkotikahandel, svarta lägenhetsaffärer, bankrån, pyramidspel, jag vet inte.

Och, som sagt, du behöver inte svara :|

Men vad du än implicerar är det väl inget som vi alla i befolkningen kan ägnas oss åt.
För då skulle kanske luftslottet rasa, eller hur ;)
 
KnockOnWood skrev:
Nej, det är ju det jag säger, att jag inte vet.

Narkotikahandel, svarta lägenhetsaffärer, bankrån, pyramidspel, jag vet inte.

Och, som sagt, du behöver inte svara :|

Men vad du än implicerar är det väl inget som vi alla i befolkningen kan ägnas oss åt.
För då skulle kanske luftslottet rasa, eller hur ;)
Nej, du är så totalt ute och cyklar med din okunskap och insinuationer och din totala ovilja att istället försöka lära dig nåt nytt att jag helt tappar intresset att ens försöka förklara. Fortsätt du att leva i aftonbladets fantasivärld istället.
 
Tydligen är det så att svenskar i genomsnitt jobbar längst i EU men får bland dom sämsta pensionerna. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/jobbar-lange-far-lite-i-pension_8168498.svd
Sen är det väl så att överlag så tror svenskar på vad "experter" säger och då blir det som det blir.

Man kan få äldreförsörjningsstöd även om man bor i eget hus och har en liten förmögenhet. Huset räknas inte in i förmögenheten inte bil heller tror jag. http://www.pensionsmyndigheten.se/Aldreforsorjningsstod.html
Sen finns det säkert massa hakar som dom inte berättar om som gör att man ändå inte får ut något i slutändan ;)
 
thomasx tror det är en generation eller utbildningsfråga när man tolkar så olika. När du skriver utan lön så tänker jag genast daytrada eller något liknande det räknas ju inte som lön vad jag förstår. Sen finns det ju andra saker man kan leva rätt bra på lottovinster, räntor att man äger patent har en upphovsrätt för något etc.
definitionsfråga kanske det är ju en inkomst men jag skulle knappast kalla det för lön
 
på tal om fattigpensionärer kommer ihåg när man var ung i början av 80 talet så hade vi en granne som beklagade sig hur svårt det var att få det att gå ihop när man var "fattig pensionär" han tom snodde bensin från vora mopeder för att kunna ha råd att göra trädgårdsarbeten svart för att dryga ut sin pension. Till slut så tröttnade farsan och ett par grannar på hans tjat så dom gick igenom hans och övriga grannars ekonomi och kom fram till att den stackarn fick ut mer än alla andra i grannskapet som dessutom då var tvungna att åka bil till och från jobbet och dessutom välja mellan att käka lunch ute nånstans eller käka mackor hela dan (de flesta hade ingen fast arbetsplats och kunde hamna vart som helst). Efter den vändan så litar jag inte riktigt längre på pensionärer som beklagar sig över hur fattiga dom är
 
A
ikeo skrev:
thomasx tror det är en generation eller utbildningsfråga när man tolkar så olika. När du skriver utan lön så tänker jag genast daytrada eller något liknande det räknas ju inte som lön vad jag förstår. Sen finns det ju andra saker man kan leva rätt bra på lottovinster, räntor att man äger patent har en upphovsrätt för något etc.
definitionsfråga kanske det är ju en inkomst men jag skulle knappast kalla det för lön
Leva på avkastning, leva på en rik partner, köpa och sälja saker på annonssajter är kanske också sätt att leva på som inte räknas som lön utan att vara olagliga.
 
thomasx skrev:
Nej, du är så totalt ute och cyklar med din okunskap och insinuationer och din totala ovilja att istället försöka lära dig nåt nytt att jag helt tappar intresset att ens försöka förklara. Fortsätt du att leva i aftonbladets fantasivärld istället.
Tråkigt att du tar så illa vid dig Thomasx!
Jag har inte insinuerat något, bara ställt lite frågor.
Kanske i skämtsam ton, är det det som får dig att brusa upp?

Men den här tråden handlade ju inte om hur du eller jag finansierar vårt leverne,
utan om pensionärer i allmänhet har det bra eller inte.

Om du har hittat en hyfsad födkrok som inte kan kallas lön så ok.
Men för det stora flertalet är det ju att arbeta som anställd som gäller.
Eller arbeta som egenföretagare i ett enmansbolag, vilket är ungefär samma sak.
Om man sedan har lite aktier, fonder eller har andra kapitalinkomster så är det nog för de flesta bara lite lite grädde på moset.

Huvuddelen av vad man skall leva av på ålderns höst är nog vad man skrapat ihop genom hårt arbete i form av statlig pension, tjänstepension, privat dito och annat sparande.

Så mycket andra genvägar tror jag inte det finns tyvärr för de flesta av oss.

Med eller utan Aftonbladet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.