har läst på lite, det verkar ju finnas olika uppfattningar om hur försiktig man ska vara med att sprida sporer, i princip omöjligt att inte sprida dem och det finns fullt i omgivningen ändå.
även anticimexkillen sa att jag kunde fortsätta riva och varnade inte för att man kunde sprida sporer men ja ska kontakta honom igen under dagen

tankarna går ju att snabbt riva ur alla golv på nedervåningen för att se förödelsen och förhoppningsvis kunna göra något åt det, känns som det kan bli dyrt..

då mitt besiktningsprotokoll visar att hussvamp är undantaget i krypgrunden så verkar det ju vara kört med försäkringsersättning för min del, men kan man på något vis kräva tidigare försäkringsbolag? och hur tar man reda på vilket bolag det varit utan att kontakta säljaren?

har inte sovit något inatt... det är för bedrövligt allting :(
 
Har full förståelse för din oro.
Glöm inte att noggrant kolla även murstocken för det är ju den som troligtvis föder eländet, kolla hela vägen upp till yttertak.
 
det finns angrepp på murstocken i närheten av de skadade träväggarna, putsen gick lätt att bryta lös och tydlig svamp fanns under.

på övervåningen har jag grejjat mycket runt murstocken men inte sett några spår,

den högsta punkt jag sett svamp är ca 1 meter från golvet i utrymmet på den senaste bilden. det är även vitt kalkstänk på väggarna som troligen tillkommit när man fixat skorstenen nån gång, det gillade nog svampen.
 
pratade igen med Anticimex, de håller på ta reda på den tidigare ägarens försäkring, om den kanske kan ersätta men jag räknar inte med det...

det var heller ingen fara att riva själv med tanke på att sprida sporer... bara riva på sa han, och han jobbade själv med sanering.

kändes ju bra att prata med han om än problemet finns kvar
 
thestrut skrev:
har läst på lite, det verkar ju finnas olika uppfattningar om hur försiktig man ska vara med att sprida sporer, i princip omöjligt att inte sprida dem och det finns fullt i omgivningen ändå.
även anticimexkillen sa att jag kunde fortsätta riva och varnade inte för att man kunde sprida sporer men ja ska kontakta honom igen under dagen

tankarna går ju att snabbt riva ur alla golv på nedervåningen för att se förödelsen och förhoppningsvis kunna göra något åt det, känns som det kan bli dyrt..

då mitt besiktningsprotokoll visar att hussvamp är undantaget i krypgrunden så verkar det ju vara kört med försäkringsersättning för min del, men kan man på något vis kräva tidigare försäkringsbolag? och hur tar man reda på vilket bolag det varit utan att kontakta säljaren?

har inte sovit något inatt... det är för bedrövligt allting :(
Ta det lugnt med golven du. Det är ju ganska troligt att svampen endast finns lokalt runt murstocken. Det är där den är vanligast förekommande som jag förstått det.
Går det krypa under huset för att inspektera blindbotten då tror jag du kan få en relativ god uppfattning om svampen finns på fler ställen.

Förstår att du känner deppig, men ofta tror jag det överdrivs en del när man pratar om hussvamp. Skräckhistorier som "elda upp huset" läser man ju ganska ofta på nätet. I de fall man eldar upp huset pga svamp så har nog husen stått obebodda längre tid och man inte märkt angreppen i tid och troligtvis är huset i övrigt i dåligt skick så att det inte är ekonomiskt försvarbart att renovera.
 
Redigerat:
jo den verkar ju trivas vid murstockar har jag med läst om,

nej det går inte komma in under huset mer än 1/4 del, därför går det inte heller på försäkringen, undantag vid Anticimex besiktning vid husköp, han har ju varit dit igen och verkligen försökt leta under men kommer inte åt att se mer än 1/4 del eller jaa man ser säkert lite längre men tar sig inte längre in..

jag har ändå planerat att riva ur alla golv på nedervåningen, och sedan lägga golvvärme men hade inte tänkt riva bort det bärande. det är ju inte direkt nya dyra golv utan renoveringsobjekt, dock hade jag tänkt ta det över flera år så man kan bo där och göra allt själv.
men nu känns det som man ska ta dit någon som snabbt river ur alla golv så man får en överblick, det är väl även enklare så än att försöka gräva ur grunden för att kunna inspektera.

så nu är man ju orolig att svampen sträcker sig ända till ytterväggarna, och det är ju faktiskt en del sviktande golv över den del som inte varit besiktningsbart underifrån...

men dina positiva ord värme öringen, men jag är ändå realist och räknar redan nu med det värsta, är det inte så farligt så är det bättre att bli glatt överraskad än tvärtom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.