har läst försäkringsbeskedet lite, 2011 när jag köpte huset var det villkor 2010, där nämns inget om hussvamp.
i 2012 års villkor, där det tydligt framgår på försäkringsbeskedet att hussvamp ingår kan man läsa följande i villkoren:
Hussvampförsäkring ingår endast om det särskilt anges i försäkringsbrevet för försäkrat bostadshus.

För hussvampförsäkringen svarar Anticimex Försäkringar AB, Box 47025,100 74 Stockholm, om inte annat

framgår av försäkringsbrevet.

När försäkringen börjar gälla

Följande regler gäller för nyteckning av hussvampförsäkring.

Hussvampförsäkringen börjar gälla sex månader efter villaförsäkringens begynnelsedag såvida inte vi vid

besiktning dessförinnan funnit att vi kan acceptera hussvampförsäkring. Kan vi inte acceptera

hussvampförsäkring gäller det undantag som vi lämnat i separat meddelande.

I det fall hussvampförsäkringen lagts till en gällande villahemförsäkring gäller samma karensbestämmelse

som ovan from den dag tillägget skett.

Försäkringen ersätter skada på bostadshus när detta angrips av Äkta hussvamp (Serpula lacrymans),

samt dess vilda form (Serpula himantioides) som kan fastställas vid typbestämning av fruktkropp och

mycel.

Försäkringen ersätter erforderlig sanering samt reparation där bärigheten äventyras genom

svampangreppet. Sådan reparation omfattar byte eller förstärkning av det angripna virket.

Hussvampförsäkringen gäller för sanering och åtgärder som utförs under normal arbetstid (dagtid) och

förutsätter att du låter oss få tillträde till huset.



Försäkringen ersätter inte




byggnadsdelar som befinner sig utomhus, såsom exempelvis balkonger, utomhustrappor,



terrasser, uterum,




angrepp av övriga brunrötesvampar, blånadssvamp, mögelsvamp och andra rötsvampar än detvå försäkrade äkta hussvamparna,




angrepp som kan härledas till vatten- eller fuktskador som är eller var ersättningsbar enligt den vanliga villaförsäkringen,


skador och andra anmärkningar som undantagits i besiktningsprotokoll.


I de fall angrepp av hussvamp upptäcks när försäkringen börjat gälla och angreppet startat före det att


hussvampförsäkringen börjat gälla ersätter försäkringen inte skadan.





 
Redigerat:
Ditt inlägg ser helt tokigt ut, eller så har min telefon fått fnatt


Edit: tog bort citeringen
 
Redigerat:
carra skrev:
Tyvärr är det nog så hos "dina" att skador som kan härledas till tiden fore ditt köp är undantagna. Så är det nog hos alla bolag... Vet du var huset var försäkrat tidigare,KAN det ev. vara så att skadan kan ersättas av tidigare försäkringsgivare....

Vad står det I protokollet som upprättades av Anticimex innan du köpte huset?

Vill du lägga upp det här eller sända det via mail till mig?
jag har inget protokoll från Anticimex, kanske kan få en kopia av dem? men borde jag inte ha skrivit under något och acceptera att tex krypgrunden är undantagen isåfall?
 
  • Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
jag har redigerat inlägget nu, svårt att kopiera från pdf
 
C
Du borde ha rätt att få en kopia av protokollet,kanske det var en förutsättning för att du skulle köpa huset?
 
Ska kolla med dom,

Jo alltså har man vetat detta har man nog inte köpt huset...
 
hantverkare1 skrev:
Ditt inlägg ser helt tokigt ut, eller så har min telefon fått fnatt
Det beror nog på din telefon
 
cecar33 skrev:
Det beror nog på din telefon
det är redigerat av mig, hantverkare1 får gärna ta bort sin citering då det vart ett långt inlägg :)
 
Tog och rev lite på andra sidan muren med.. Hittade svamp där med.. Snart gräver man ner sig totalt:(

ImageUploadedByByggahus.se1392056265.322393.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1392056278.794743.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1392056293.951340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men ta det nu lugnt med rivningen, för du sprider sporer oerhört lätt i luften, så den får fäste på fler ställen. Det är även så att den äter sig in i murbruk så din murstock ligger illa till. Har du inte den fulla kunskapen så avvakta och rådfråga så du inte står inför en total katastrof i värsta fall bara på grund av fel handhavande.
 
Kontakta en saneringsfirma! OCAB eller liknande.
 
Det gör ont i mig när jag ser allt och jag får rysningar av det. Lider med dig.

Men försök att ta ett snack med försäkringsbolaget så att ni reder ut vad som gäller eller inte gäller. Om huset varit försäkrat av tidigare ägare bör ju den försäkringen gå in och ta skadan. Men det hjälper ditt försäkringsbolag dig nog med att reda ut.

Jag är stor motståndare till dolda fel hysterin men i detta fallet är det ju verkligen något som man kan fundera på. Så riv inte i det för mycket innan du har klarat ut vad som gäller och om det finns några möjligheter till att få hjälp med kostnaderna.

Håller tummarna för dig.
 
Angreppet verkar stannat av eller? Då kanske det inte behöver göras allt för stora ingrepp. Du bör ju utreda vad som triggat igång angreppet. Troligtvis har det inte eldats på länge så murstocken varit konstant fuktig, samt att det kanske läkt vatten utmed murstock
 
Tack för omtanken, man vart som helt utslagen, känner mig uppgiven..

Anticimex trodde den var vilande.

Kan det vara skadligt att riva själv? Kanske måste dubbelkolla det med anticimex imorrn med...

Usch å fy säger jag bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.