Jag är seriös,många tycker jag skulle bygga i stan andra att det är bättre med huset utanför därav frågan.
 
sagan1 skrev:
Jag är seriös,många tycker jag skulle bygga i stan andra att det är bättre med huset utanför därav frågan.
Dessa "många" som tycker du ska bygga i stan, ska dom bo i ditt hus?
 
Egentligen tycker de ju inte att DU skulle bo så, utran de drömmer om att själva ha råd att bo så. En variant på avundsjukan. de begriper inte varför du inte använder dina pengar till den lyx de drömmer om. Men alla måste ju få välja sina drömmar själv?
 
Suhagg skrev:
Kan varmt rekommendera denna dokumentär som gick igår på SVT.

Handlar lite om det vi pratat om här.
[länk]
Min mobil har ej flash
:(
 
Verkar som somliga inte förstår vad jag menar. En kapitalist lever på avkastningen av sitt kapital och behöver alltså inte lönearbeta. Självklart behöver man jobba lite med sina investeringar men friheten ligger i att inte vara beroende av ett lönearbete för sitt uppehälle.
 
Deven skrev:
Verkar som somliga inte förstår vad jag menar. En kapitalist lever på avkastningen av sitt kapital och behöver alltså inte lönearbeta. Självklart behöver man jobba lite med sina investeringar men friheten ligger i att inte vara beroende av ett lönearbete för sitt uppehälle.
Det är min dröm att kunna komma så långt att jag kan leva på en avkastning på investeringar.
Jobba att läsa på och hänga med i detta kanske 20%, kanske leta nya saker att tjäna pengar på 30% sen övriga % är fritid, bygga och fixa hemma, hjälpa andra med sånt jag tycker är kul och är duktig på bara för att det är roligt. Detta leder säkert till nya sätt att tjäna pengar också.

Några tips var jag börjar?
Har en sparad buffert i större delen aktier och en del fonder som tickar på med 6% men det är inget som man blir fet på just nu :cool:
 
Ja, hade man kunnat sluta jobba hade man väl slutat direkt....
 
Blindnit skrev:
Ja, hade man kunnat sluta jobba hade man väl slutat direkt....
Sluta jobba är att ta i för mycket tycker jag. Att sluta jobba för att bara gå hemma och få allt jag pekar på helt ansträngningsfritt är inte ett mål.

Men att slippa åka till jobbet precis varje dag även om jag vill eller inte skulle vara skönt. Att kanske vara hemma en vardag när det är bra väder och jobba på en söndag när det spöregnar istället är små förändringar som skulle vara kanon.

Att inte ha ett krav från en arbetsgivare att jag ska vara på jobbet ett visst antal timmar varje månad. Hitta alternativa sätt att tjäna pengar både lite mer passiva inkomster och de som kräver lite jobb men ändå är deltids/fritids syssla.
 
Alltså sluta jobba ;)
 
Mitt förslag:

1. Skaffa någon form av fasta inkomster, exvis en liten hyresfastighet. Betala av lånet på kåken med hyrorna. Målet är att äga kåken utan skulder den dag du vill sluta jobba.

2. Armotera av lånet på ditt eget boende så du kan bo gratis.

3. Blir det några pengar över så köp pensionsförsäkringar som faller ut vid 55.

4. Pensionera dej. Med låga levnadsomkostnader (ingen hyra) och fasta inkomster från verksamheten kan du njuta av livet. Dessutom är du förmögen eftersom du äger två fastigheter.

De som tar armorteringsfria lån för att kunna konsumera idag kommer ALDRIG att kunna pensionera sig vid 50.
 
verkar nästan som att alla ser med förakt på folk som "deltar" i spelet, när det gäller att bo flaschigt, köpa ny bil, jobba dygnet runt och så vidare.

Skulle själv gärna vara anträffbar dygnet runt och jobba 10-12 timmar om dagen ifall jag tyckte det var skoj och fick betalt för det. Kommer jag inte dit så tar jag gärna och inte jobbar alls.
Dock är jag inte riktigt där just nu då jag har svårt att fixa med 8 timmar på jobbet ;-)

Men grejen är att människan är olika, har olika förutsättningar och olika mål i livet.
Vissa blir lyckliga av att jobba mängder av timmar medans andra gärna inte skulle jobba alls. Andra kanske har jobbat på Konsum i 20 år och är fullt nöjd med det.
Oavsett så måste det väl vara upp till var och en att delta i det spelet som just han eller hon vill utan att det ses med misstro från andra.

Jag tycker det är lite intressant hur det ser ut när man läser och diskuterar med andra.

Den som köper finare bil än grannen och byter ut grillen så fort grannen köpt en ny sågas, medans den som väljer att inte jobba, och bosätta sig i ett ruckel ute i skogen hyllas för att han/hon vågar.

Jag personligen stämmer in i hyllnignar och sågningar vilket inte gör mig bättre än någon annan :)
Men tycker ändå att det är en intressant reflektion, särskillt med tanke på att den som har pengar och kan köpa ny bil igentligen borde vara den som hyllas då han/hon har lyckas med det som de allra flesta önskar i livet, ekonomiskt oberoende, makt och framgång.
 
Gröna vågen är tillbaka, har du missat det? Det är inne att vara lite ute.

Har ett ordspråk uppsatt vid min dator på jobbet som jag tycker om: "Det är inte den som har lite, utan den som önskar mer, som är fattig". Jag tror det ligger mycket i detta. Nyckeln till lycka/förnöjsamhet är att vara nöjd med det lilla.

Jag kan tänka då och då att jag skulle vilja tjäna mer pengar. Men så undrar jag samtidigt varför, för vad vill jag göra med pengarna egentligen? Skulle kunna köpa en ny bil, men den jag har fungerar och jag behöver inte vara rädd om den heller. Jag skulle kunna ta in hantverkare som gör klart huset, men det är ju min hobby, vad ska jag pyssla med sen då? Dessutom vill jag ha det precis på mitt (och frugans) sätt, inte snickarens. Jag skulle kunna ut och resa mer. Jovisst, men jag trivs ärligt talat bäst hemmavid. Några tusen mer i plånkan skulle inte tillföra livet särskilt mkt mer, troligen bara kräva mer arbetsinsats av mig.

Det jag möjligen skulle vilja är att få ett jobb där jag tjänsr 60 tkr i månaden, och börja jobba halvtid. :) Men det finns knappast jobb på den nivån där det går att minska sin arbetstid.
 
Tyresö
Det verkar som att jag är lyckligt lottad, jag stortrivs med mitt jobb och även om jag skulle vara ekonomiskt oberoende, så skulle jag ändå åka ut och pumpa betong på byggen.

Trots att jag har hållt på med det i så många år, så tycker jag fortfarande att det är kul - inte hela tiden, men åtminstone 85% - 90% av tiden. Tycker synd om alla som går till ett jobb och tillbringar 1/3-del av sitt liv med något som är pest och pina.
 
Felde:
grejen är väl att om du köper en grill för 15 000 så ska det vara för att det är viktigt för dig att kunna använda just den grillen, du tycker att den är så mycket bättre än grillen för 900 och maten blir SÅ mycket godare, den har ett personligt mervärde för dig. Du ska inte köpa den för att bräcka grannen. Väldigt många som hela tiden strävar efter att ha finare bil, dyrare grill, fräschare inredning än grannen gör det för att bli beundrade, de känner att folk tycker bättre omdem om de är lite bättre än dem. Nu är det ju inte så, istället vill ju de också ha det finaste och blir istället avundsjuka om de inte kan ta sig råd att byta upp sig.

Det faktiskt kul att se hur dessa tävlande grannar får något belåtet över sig, de liksom lyser upp när man skådespelar lite och beundrar deras nya grejer men lägger till "tänk om man hade råd med det" eller "vi borde också fixa ... men det kostar ju en del". Jag har råd, men det behöver jag ju inte låta dem få veta och jag tänker INTE tala om för dem vad vår nya trappa kostade utan säger glatt till den som frågar att "den allra billigaste kan man få för 15 000 men den här kostade lite mer". Det är inte pengarna det handlar om där utan om att den är SÅ snygg men framförallt TYST.

Kan jag göra någon lycklig genom att låtsas att jag har indre pengar än dem så inte mej emot. Själv är jag nöjd med vetskapen om att jag kan köpa vad jag vill när jag vill. Just därför behöver jag inte göra det. Jag tror att många köper lite mer än de egentligen mäktar med och tar lån till det för att de känner sig underlägsna och har ett behov av att likt små barn säga "jag är visst lika fin som du".

cederbusch:
Det ordspråket sammanfattar väldigt bra vad jag menar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.