Tyresö skrev:
Dom som tycker om sitt jobb fullföljer dina rekomendationer - jag gör det åtminstone och jag trivs hellre med att pumpa betong, än att ligga och bli rastlös på en strand. Semester har jag aldrig och saknar det inte heller - hade förresten 1 semestervecka för några år sedan och jag saknade betongpumpen redan efter 3 dagar.

Ni är välkommna att hugga på mitt inlägg - det förändrar inte min inställning till mitt jobb.
Jag anser mej ändå vara lyckligt lottad som har hittat min grej här i livet.
Kul att du har något du trivs med.

Jag tycker dock att även du har något som är fantastiskt roligt skadar det inte med ett avbrott. Vidga sina vyer lite, ha tid för tankar kring annat.

Tror man är lite farligt ute när nästan allt i ens liv hänger på en enda sak.
Vad händer om du skulle skada dig och bli tvungen att gå hemma 2mån? Risken att du går ner dig något enormt när det enda du lever för inte finns till hands.

Klart man vänjer sig att inte ha semester. Det är inget livsnödvändigt.
Du kanske kan ta semester och hjälpa ungarna med något? Umgås med någon gammal vän du inte pratat med på länge.

Att ligga rastlös på en strand är något som kallas avkoppling. d^_^b
(ett tips på sysselsättning kan vara att kombinera detta med öldrickning)
 
Redigerat:
cederbusch skrev:
Ofta tycker jag att det är själva resan, eller siktet på ett mål, som verkar vara "meningen". Jag och de flesta jag känner längtar ofta efter ngt. Olika vad det är, bara att det är ngt. De som sen tagit sig dit verkar inte alls blivit så lyckliga som de föreställde sig, utan då börjar nästa längtan efter ngt. Jag tror helt enkelt att vi fungerar så, inte Tyresö då, men de flesta andra. :)

Jag för min del kan säga att jag ofta längtar efter ledighet från jobbet. Men någon längre ledighet hemma klarar jag inte av. Jag går liksom ner mig, blir en sunkig soffpotatis som börjar sky folk. Jag skulle inte må bra av att bara vara hemma och ledig. Oavsett ekonomin. Dessutom är jag en person på jobbet och en annan på fritiden. Nej, har inte dissociativ personlighetsstörning, bara en mångsidig personliget, som alla andra. Det gör att hemma är jag lite mer "lay back" men på jobbet som en kollega uttryckte det: en pitbull. Där får jag uttrycka mina förmågor på ett annat sätt. Och jag kan påverka på ett sätt som jag inte gör i privatlivet. Så visst är jobbet viktigt för ens identitet och självkänsla.
Håller med dig!

Tror väldigt rika människor som har allt får otroligt svårt att få sina kickar och ljuspunkter i vardagen.

En pytteliten sak t.ex att komma hem och någon man tycker om har lagat en god middag.
Du vet att denna person har jobbat lika hårt som du hela dagen, ansträngt sig för att handla och hinna hem före dig för att ordna detta. Denna middag smakar garanterat godare än när du kliver in på en restaurang, tar upp plånboken och betalar någon att göra mat åt dig. Det är ifs trevligt ibland när man verkligen unnar sig detta. Men blir det för ofta tar man bort upplevelsen så att säga.

Hade jag obegränsat med pengar så skulle jag inte betala någon att bygga ett gigantiskt hus till mig medan jag sitter i en solstol och pillar navelludd. Jag skulle sluta på mitt nuvarande jobb och bygga det själv istället.
 
Tyresö
Suhagg skrev:
Kul att du har något du trivs med.

Jag tycker dock att även du har något som är fantastiskt roligt skadar det inte med ett avbrott. Vidga sina vyer lite, ha tid för tankar kring annat.

Tror man är lite farligt ute när nästan allt i ens liv hänger på en enda sak.
Vad händer om du skulle skada dig och bli tvungen att gå hemma 2mån? Risken att du går ner dig något enormt när det enda du lever för inte finns till hands.

Klart man vänjer sig att inte ha semester. Det är inget livsnödvändigt.
Du kanske kan ta semester och hjälpa ungarna med något? Umgås med någon gammal vän du inte pratat med på länge.

Att ligga rastlös på en strand är något som kallas avkoppling. d^_^b
(ett tips på sysselsättning kan vara att kombinera detta med öldrickning)

Till saken hör att jag har gjort väldigt mycket i mitt liv - fjällvandrat oändligt många mil, forspaddling i många år, kört motocross på elitnivå och gjort ca 2200 fallskärmshopp + att jag har utbildat blivande fallskärmshoppare + en massa andra saker, som grottvandringar mm. Hela familjen har varit med på det mesta - vi har gjort det till en kul grej.

Jag har gjort allt det där och det gör att jag känner mej nöjd med livet - jag har inget ogjort, och man säger så.

Skadad och sängliggande har jag varit periodvis, när jag brutit ben i kroppen - och visst, det är inte kul, men jag finner mej faktiskt i det mesta pga jag ser positivt på tillvaron oavsett hur situationen ser ut - även om även jag kan ha mina riktigt dåliga dagar - men dom är väldigt få.

Hahaha, jag har 2 döttrar som har följt med mej mycket på jobb - mest för att dom vill titta på alla solbrända, tatuerade och vältränade betongare som arbetar med bar överkropp - misstänker att min fru följer med av samma orsak...min underbara fru.

Hemma har vi alltid samarbetat hela familjen och hjälps åt när det ska byggas något - alla hjälper till efter sin förmåga - döttrarna körde cirkelsåg, sticksåg och skruvdragare redan när dom var 8 år - utifrån mitt övervakande, men att spika kan dom fortfarande inte trots att dom är i 20-årsåldern.

Jag "lurade" i barnen redan när dom var små: "En bra hustru kan både pumpa betong och bygga ett hus" - och det är väl självklart att alla småtjejer vill bli en bra hustru, hehe!
Man ska passa på att lära dom saker när dom är mottagliga - alltså innan 13 - 14-årsåldern.

Semestern har vi alltid löst genom att frun och barnen åker på semester och jag stannar hemma och pumpar betong - så är alla nöjda och glada.

Det där med sandstrand och öldrickande.....med den kombinationen skulle jag tycka om att ligga på stranden hehe.
 
Redigerat:
Man blir ju alldeles varm och lycklig själv när man hör någon lyckas lägga upp sitt liv så rätt :)!
Grattis och fortsatt lycka för er allihop!
 
Milkshaken
Finns bara en grej jag invänder emot i Tyresös inlägg: "Semestern har vi alltid löst genom att frun och barnen åker på semester och jag stannar hemma och pumpar betong - så är alla nöjda och glada."

Vad är det för fel att semestra ihop?
Vad är det som gör att man måste jobba hela tiden?
Ni måste väl kunna skörda frukterna ni sår eller?
 
Jaja nu har man till slut gjort det man har sagt i typ 15år nämnligen att köra samma lottorad ons-lö bägge dragningarna inkl joker iform av prenumeration dock halv kupong blev lite väl dyrt med full kupong men nu finns ju visionerna :D dream on dream on...
 
Milkshaken skrev:
Finns bara en grej jag invänder emot i Tyresös inlägg: "Semestern har vi alltid löst genom att frun och barnen åker på semester och jag stannar hemma och pumpar betong - så är alla nöjda och glada."

Vad är det för fel att semestra ihop?
Vad är det som gör att man måste jobba hela tiden?
Ni måste väl kunna skörda frukterna ni sår eller?
Jag är övertygat om att han (Tyresö) spenderar så mycket tid som möjligt med familjen. Men som egen företagare är det inte ofta man kan styra sin ledighet. Han bevisar iaf att han värderar de nära högst! Högre än ett eget nöje!
 
Tyresö
Milkshaken skrev:
Finns bara en grej jag invänder emot i Tyresös inlägg: "Semestern har vi alltid löst genom att frun och barnen åker på semester och jag stannar hemma och pumpar betong - så är alla nöjda och glada."

Vad är det för fel att semestra ihop?
Vad är det som gör att man måste jobba hela tiden?
Ni måste väl kunna skörda frukterna ni sår eller?

Så här är det - jag måste inte jobba så mycket som jag gör - om du menar det ekonomiska - jag har råd att parkera betongpumpen 3 månader om året och bara glida runt och göra ingenting.

Men jag trivs verkligen med den livsstilen - och skulle jag vara ekonomiskt oberoende, så skulle jag pumpa betong ändå - skillnaden är ju att jag då skulle.....jag har suttit i 5 minuter och funderat, och kommer inte på vad jag då skulle göra annorlunda med mitt liv om jag vann 100 milj.

Jag förstår att man kan tycka det är konstigt, men det är ju inte konstigare än alla fotbollsmiljonärer som fortfarande springer och jagar en fotboll - trots att dom har råd att göra vad dom vill.

Visst har jag och frugan semestrat ihop. För några år sedan åkte vi till Finland och semestrade i en vecka - jovisst det var kul, men inte så att jag skulle vilja vara där mer än så.

Skörda frukterna....det sköter min fru så bra, och det tycker jag att hon är värd.
Inte pga att hon är 20 år yngre än mej - nej, hon är faktiskt 5 år äldre än mej.
Hon sköter ju all markservice här hemma och hon ger mej så mycket frihet i mitt liv.

Hur många kvinnor skulle göra som min fru, t.ex spontant åka ut till ett bygge där jag pumpar betong en fredagkväll 21.30 och hon har med sej kaffe och några nybakta bullar.

Troligtvis skulle väldigt många kvinnor istället sitta frustrerade hemma i soffan och ringa och tjafsa med sin man att det faktiskt är helg nu.
 
Om jag van 100 miljoner så vet jag exakt vad jag skulle göra.
Investera några miljoner i familjeföretaget.
Gå ner till en arbetsdag per vecka.
Regga min kapitän med en lotus omega motor.
Bygga färdigt hus och garage snabbare än annars.


Japp då är jag nöjd. :)
 
18_gif-for-web-large.jpg
 
  • Gilla
nypon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.