Med undantag för bilbälten så fanns i stort sett allt man behöver redan i Cadillacs årsmodell -48. ABS, antisladd, antispinn, parkeringssensorer osv osv är egentligen nåt som inte behövs om man kan köra bil.
 
Rent principiellt så klarade vi ju att livnära oss på stenåldern också, det har bara blivit lite smidigare med affärer och pengar....

En Cadillac från 48 är knappast mitt första val att sitta i eller i mötande bil vid en kollision. (även om man monterat i bilbälten.)

Finns väl ett skönt uttalande från en chef för amerikanska patentverket i slutet av 1800-talet där han hävdade att de lika gärna kunde lägga ner eftersom allt som går att uppfinna redan blivit uppfunnet....
 
Jo förf#n, ska jag dö så gör jag hellre det i en cadillac -48 än en kia -11. :)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
skalman1 skrev:
Jo förf#n, ska jag dö så gör jag hellre det i en cadillac -48 än en kia -11. :)
Att dö : ok

Att hamna i rullstol : jag kör min Volvo.
 
Jag hade nytta av en av de många mer eller mindre onödiga finesserna idag, backstarthjälpen var helt suverän hjälp när man ska dra upp båten( väger ca 1,4 ton). Man slapp det otäcka i att bilen rullar bakåt några cm innan den börjar dra, för vanlig körning kan man vara utan finessen. När vi startade efter att ha kopplat släpet berättade ett meddelande på displayen att en lampa på släpet inte fungerade :):):).
 
Jag har inget emot uppfinningar och tekniska framsteg per se, faran ligger enligt mig dels i när tekniken går från hjälpmedel och komplement till förutsättning.

Den andra enligt mig största orsaken till skepsis är den nuvarande teknikens livslängd. Det är inte rimligt att en hel bil blir totalt värdelös och färdig för skroten efter säg 6 år. Miljövänligt är lika med kvalité och livslängd, något som så gott som aldrig nämns av miljötalibaner och miljökrämare. Oavsett hur helig du känner dig i din prius är grannen som kört samma saab sedan 1980 mijövänligare då du under den tiden köpt och skrotat ett dussin miljövänligare bilar, som alla krävde ofantliga resurser för att tillverkas och byggas, och därefter skrotas. Har bilarna dessutom varit av undermålig kvalite och krävt massiva insatser av underhåll och reparation, ja då tillkommer även detta.

Men som sagt. Sparar teknik liv finns det inga skäl att den inte skall användas. Automatisk inbromsning vid älgmöte verkar genialiskt om det nu funkar te.x
 
Tror att ju mer finesser ju större passivitet, kanske inte hos "äldre" personer som är van vid att köra en bil utan den nya tekniken, men de yngre.Hur pålitlig är tekniken, säkert väldigt mycket men fel har ju hänt förr då bilar återkallas till justering.

Blir väl tillslut att folk läser tidningen och sms:ar ännu mera då de litar på bilens system, bara en spekulation men en trovärdig sådan.

Att bilar blir säkrare för oss vid en ev. kollision är ju jättebra, med alltifrån bromsassistans,ännu mer krockkuddar mm, syftade mer på "lull" tekniken.
 
norrbottenstorpet skrev:
Redan nu finns bilar som rent tekniskt inte behöver dig framför ratten. Men det ritkigt intressanta är om vi litar på tekniken, och framförallt om vi litar på tekniken över tid./QUOTE]

Lite lustigt att man inte har något problem med att låta trafikflyget landa med autopilot men tar sig för pannan när självkörande bilar tas upp som ett fullt realistiskt scenario.

Själv hade jag mer än gärna sovit i bilen på väg till jobbet. d^_^b
 
Det får mig att tänka lite på mannen som står stilla och färdas i ljusets hastighet men ändå passar på att småspringa lite extra "för jag har ju bråttom". Det är aldrig nog liksom. Oavsett om det går en tunnelbana i minuten springer folk i trapporna. "Har ju bråttom"... :rolleyes:

Man vill ju hoppas att vi kan lägga det vi vinner i tid med ny teknik på extra uppmärksamhet i trafiken. Empiriskt kommer det dock ätas upp av högre hastighet och annan extern stimulatioa av typen enhands-sms samt wordfeud...
 
Hubbe2 skrev:
Finns väl ett skönt uttalande från en chef för amerikanska patentverket i slutet av 1800-talet där han hävdade att de lika gärna kunde lägga ner eftersom allt som går att uppfinna redan blivit uppfunnet....

Det är en ytterst seglivad myt att Charles H Duell, generaldirektör för patentverket i USA skulle ha sagt att allt som går att uppfinna redan är uppfunnet. Verkets första generaldirektör, Henry L Ellsworth skrev dock i en rapport till kongressen 1843: "Framåtskridandet frestar på vår godtrogenhet och kan tyckas förebåda en framtid när ingenting längre finns att förbättra." Inte heller Henry menade dock att allt var uppfunnet. :)
 
joflopp skrev:
norrbottenstorpet skrev:
Redan nu finns bilar som rent tekniskt inte behöver dig framför ratten. Men det ritkigt intressanta är om vi litar på tekniken, och framförallt om vi litar på tekniken över tid./QUOTE]

Lite lustigt att man inte har något problem med att låta trafikflyget landa med autopilot men tar sig för pannan när självkörande bilar tas upp som ett fullt realistiskt scenario.

Själv hade jag mer än gärna sovit i bilen på väg till jobbet. d^_^b
Stadstrafik är oändligt mycket mer trafikerad än luftrummen. Det är liksom inte så att det springer ut en lekande 6-åring framför en jumbojet. ;)
 
SOCKEPLAST skrev:
joflopp skrev:
Stadstrafik är oändligt mycket mer trafikerad än luftrummen. Det är liksom inte så att det springer ut en lekande 6-åring framför en jumbojet. ;)
Börja med motorvägstrafik och övrig landsvägstrafik. Jag är övertygad om att tekniken, om den inte redan är det så inom överskådlig framtid är överlägsen den genomsnittliga bilföraren på att upptäcka plötsliga faror så som vilt och panikbromsande fordon.

En lekande 6-åring som springer ut på en starkt trafikerad gata löper enormt stor risk att bli påkörd av en trafikant som inte har en chans att reagera pga bristande körerfarenhet och omdöme eller det faktum att en bilist har en reaktionstid på i snitt knappt en sekund. I en hastighet av 50 km/h hinner fordonet närmare 14 meter innan foten har flyttats till bromspedalen. Pillar man med stereon, fipplar med telefonen eller sträcker sig efter något hinner bilen väldigt mycket längre innan foten har börjat pressa ner bromspedalen.

En autopilot är 100 % alert 100 % av tiden, 365 dagar om året. Ingen människa kan mäta sig med detta. Inte ens jag. ;)
 
joflopp skrev:
SOCKEPLAST skrev:
En autopilot är 100 % alert 100 % av tiden, 365 dagar om året.
Då gäller det att hålla sig inomhus i slutet på februari var 4:e år då :)
 
De finesser jag vill ha i en bil är farthållare, ECC och numera automat (och förstås lite uppenbara saker som elhissar och sevo). En massa annan krimskrams klarar jag mig mer än gärna utan. Som exempelvis antisladd som det pratats en del om senaste åren. Får jag sladd är det nästan alltid jag som med vilje framkallat den och i de fall bilen börjar ge sig iväg i sidled utan provokation vet jag instinktivt vad jag ska göra. Testa att göra en handbromsvändning med antisladd, det är halvt livsfarligt.. Sen gör det väl iofs inte så mycket om bilen är utrustad med en massa bokstavskombinationer, men då ska det vara urkopplingsbart.
 
En sak är säker, det kommer stå mycket nytt på bilskroten i framtiden.

T.ex. felkoppling av startkablar = styrboxar skrot = bilen skrot !


Jag har fullt upp med mina 90 tals bilar samt hemelektronik och elektronik på jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.