Bytte bil för någon vecka sedan och kan inte låta bli att reflektera bakåt över vad som hänt med bilarna dom senaste 10-20 åren...
Dagens bilar börjar ju mer o mer likna robotar som tar över mitt körande.
Det är ju inte bara att hjulen inte låser sig eller slirar, bilen berättar för mig när det är dags att kolla lufttrycket, om bromsbelägg är slitna eller bilen behövs servas.
Vidare så sätter dom på torkarna själva, belysningen lyser åt det håll jag vill köra och bländar steglöst ner automatiskt. Den talar om för mig om jag är trött samt gnäller om jag inte håller mig i filen. Den stänger av sig själv om den tycker att jag ska spara soppa vid ett rödljus, stötdämpare anpassar sig efter körningen. Den talar om för mig vilken väg jag ska köra samt ämnet om jag kör för fort. Bromsar jag inte tillräckligt hårt så hjälper den till och skulle jag köra mot en älg så skjuter motorhuven upp i bakkant för att inte djuret ska fara in i vindrutan. Säkerhetsbältet drar den åt både vid påtagande och ev krock, krockkuddar finns väl snart i varenda vrå i bilen.
Växlar gör den ju själv och ska jag parkera så talar den om för mig om p-rutan är tillräckligt stor och sedan så parkerar den åt mig. Kan fortsätta så här länge till men frågan är.....

Hur länge behövs jag eg bakom ratten och hur kommer dessa bilar att funka om 20000 mil?
 
Nimajneb skrev:
Den talar om för mig vilken väg jag ska köra samt ämnet om jag kör för fort.
Ajdå :blushing:
Nimajneb skrev:
Hur länge behövs jag eg bakom ratten och hur kommer dessa bilar att funka om 20000 mil?
Redan nu finns bilar som rent tekniskt inte behöver dig framför ratten. Men det ritkigt intressanta är om vi litar på tekniken, och framförallt om vi litar på tekniken över tid. Dagens bilar går sönder...med ännu mera teknik?
 
Då får du börja med lite skryt.
Vad är det för ROBOT du köpte?

P.s. Servar den kaffe med ? ;)
 
Inget skryt, jag har ej heller några av dom tilläggen ovan men fanns som tillval.
I princip varje europeiskt märke har dom utrustningsdetaljerna ovan oavsett om det är en Skoda eller BMW.
 
BigGitt skrev:
P.s. Servar den kaffe med ? ;)
Kanske inte servera men om något år så brygger den säkert en kopp om man blir trött.... Den vet ju om att man vill ha kaffe eftersom det lyser en stor kaffekopp om man blir trött.... ;)
 
Jag har en Passat med många av dom där finesserna men valde bort sånt som jag vill göra själv, parkera tex. Det är ju skönt att allt funkar å det blir varmt å rutorna isfria å växlarna går i när dom ska osv osv osv men det är ju inte speciellt roligt att åka i den, könlöst :( precis som asiatiska bilar saknar den själ :rolleyes:

Jag trivs mycke bättre i Jeepen :cool: även om den rent tekniskt är sämre på alla punkter utom framkomlighet tror jag :p
 
Det är samma sak med många andra maskiner, till exempel truckar som jag mekar med.

Dom har blivit för avancerade för sitt eget bästa.

Ex:

En 30 år gammal truck med elfel lagas oftast inom en timme.

Senaste trucken av nyare typ som vi hade in för lagning av ett elfel tog ca 45 timmar då det sitter flera databoxar, typ 50 givare och tonvis med kabel i den.

När det gäller bilar så känner jag en stark avsky mot dom flesta bilar nyare än -95, men dom sista riktiga bilarna byggdes väl i mitten på sjuttiotalet.
Ett av problemen med nya bilar är att folk nog litar för mycket på alla hjälpsystem, " halkigt vadå? jag har ju antisladd och abs".....



Nä, focusen ska säljas och likaså firebirden.
Sedan är jag fri från "elbilarna". :)


Jag kan tillägga att komforten mestadels har blivit bättre men då främst i lätta lastbilar, men tekniken är ju lika känslig där.
 
Redigerat:
Är du över 50, behöver du inte fundera så mycket. Det dröjer ett tag innan man tillåter förarlösa bilar.
:)
Tekniken finns. Man började med autopiloter i Tyskland redan på 80 talet. Men tydligen litar man inte till 100% på tekniken. En gång, för 25 år sen, begick en robot självmord. Det var en målar robot /sptutmålning, som blåste färg i sig själv. Andra robotar kunde få pippi och i stållet för att svetsa, slå med en 150kg tung svetstång mot fixturen. Mycket skrot!

Samma med autobilar. Skulle olyckor inträffa, måste ngn taga ansvar för det. Det vill inte biltillverkarna göra. Därför
ska vi vara förare åt våra bilar. Ett bra tag till!
 
Redigerat:
Kanske inte förarlösa bilar men det är inte långt från autopilot redan idag.
Har man filkörningskontroll, farthållare och avståndsjustering så är det ju inte mycket föraren behöver tänka på.
 
Nimajneb skrev:
Bytte bil för någon vecka sedan och kan inte låta bli att reflektera bakåt över vad som hänt med bilarna dom senaste 10-20 åren...
Dagens bilar börjar ju mer o mer likna robotar som tar över mitt körande.
Det är ju inte bara att hjulen inte låser sig eller slirar, bilen berättar för mig när det är dags att kolla lufttrycket, om bromsbelägg är slitna eller bilen behövs servas.
Vidare så sätter dom på torkarna själva, belysningen lyser åt det håll jag vill köra och bländar steglöst ner automatiskt. Den talar om för mig om jag är trött samt gnäller om jag inte håller mig i filen. Den stänger av sig själv om den tycker att jag ska spara soppa vid ett rödljus, stötdämpare anpassar sig efter körningen. Den talar om för mig vilken väg jag ska köra samt ämnet om jag kör för fort. Bromsar jag inte tillräckligt hårt så hjälper den till och skulle jag köra mot en älg så skjuter motorhuven upp i bakkant för att inte djuret ska fara in i vindrutan. Säkerhetsbältet drar den åt både vid påtagande och ev krock, krockkuddar finns väl snart i varenda vrå i bilen.
Växlar gör den ju själv och ska jag parkera så talar den om för mig om p-rutan är tillräckligt stor och sedan så parkerar den åt mig. Kan fortsätta så här länge till men frågan är.....

Hur länge behövs jag eg bakom ratten och hur kommer dessa bilar att funka om 20000 mil?
Är det en bil eller din fru du pratar om?
 
Nimajneb skrev:
Kanske inte förarlösa bilar men det är inte långt från autopilot redan idag.
Har man filkörningskontroll, farthållare och avståndsjustering så är det ju inte mycket föraren behöver tänka på.
Bara sova och hoppas på att komma fram :)
.
Jag tycker iaf bäst om:
1. Bilbälte
2. AC
3.Styr o Broms servo
4. ABS
5. Xenon
Resten känns mindre viktigt.
 
Bricco skrev:
Är det en bil eller din fru du pratar om?
d^_^b
 
Redigerat:
Frågan är om det är bilen eller föraren som håller på att bli en datorstyrd robot?
 
Nimajneb skrev:
Den talar om för mig om jag är trött samt gnäller om jag inte håller mig i filen. Den talar om för mig vilken väg jag ska köra samt ämnet om jag kör för fort.
Det där har jag haft i snart 20år, jag kallar funktionen för älskling...;-)
 
Alla dessa funktioner måste finnas, annars kommer vi aldrig klara av att köra bilar snart, detta visas tydligt i "framtids-dokumentären" Idiocracy :)
http://www.imdb.com/title/tt0387808/

En mycket sevärd dokumentär som snart blir verklighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.