optimum optimum skrev:
Statligt ägt bolag. = Staten?

"Ägarbolaget IRECO Holding AB bildades 1997 av staten och Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling för att förvalta statens ägande i industriforskningsinstitut. Den första uppgiften för bolaget blev att tillsammans med ägare och intressenter se över strukturen och i de fall det befanns motiverat, omvandla ingående institut från stiftelser till aktiebolag. Bolagiseringen genomfördes till största del fram till 2002.

År 2007 blev IRECO Holding AB helägt av staten och organiserade sin verksamhet i bolagsgrupper: Innventia, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, Swedish ICT och Swerea. År 2009 bytte moderbolaget namn till RISE Research Institutes of Sweden Holding AB och gavs samtidigt utökat mandat och ökade resurser. De ingående instituten sammanfördes efter hand. Sedan 2016 heläger RISE Research Institutes of Sweden Holding AB Innventia, bolagen inom Swedish ICT samt flertalet bolag inom SP. Det sammanslagna forskningsinstitutet verkar sedan 2017 under det gemensama namnet RISE.

År 2018 fusionerades RISE Research Institutes of Sweden Holding AB med dotterbolaget RISE Research Institutes of Sweden AB under namnet RISE Research Institutes of Sweden AB.[5]"
Du har missat poängen, det är inte staten som tagit fram virkesklassningen(c14,c24 m.m.) och det är inte staten som utfärdat kontrollerna som sker på sågverken. Virkesklassningen är en branschstandard.
 
G grodis skrev:
Du har missat poängen, det är inte staten som tagit fram virkesklassningen(c14,c24 m.m.) och det är inte staten som utfärdat kontrollerna som sker på sågverken. Virkesklassningen är en branschstandard.
Men det stämmer väl ändå inte? Med risk att jag inte får detta hundra procent rätt nu så är det ändå något sånt här, hållfasthetsklassningen detaljregleras i någon EN-standard jag inte kan namnet på, i bärande konstruktioner är denna standard sedan underliggande för Eurokoderna (också EN-standard) som berättar hur man dimensionerar konstruktionen, Eurokoderna är kopplade till EKS som i sin tur är kopplat till BBR och PBL som ligger under regeringen.

Det kanske inte var så du menade men branschstandard tycker jag man säger om saker som är lite lösare, som tex Säker vatten som inte är under lagtexter men om man uppfyller den så uppfyller man även de bindande reglerna.
 
  • Gilla
anettelarsson
  • Laddar…
optimum
G grodis skrev:
Du har missat poängen, det är inte staten som tagit fram virkesklassningen(c14,c24 m.m.) och det är inte staten som utfärdat kontrollerna som sker på sågverken. Virkesklassningen är en branschstandard.
Det var väl inte det jag svarade på. Läs igen så förstår du säkert det du själv skrev.
Kan inte läsa dina tankar om vad du inte skrev.
 
Det har alltid varit så att hållfasthetsmärkningen till sitt innehåll har varit bestämd av staten. När föregångaren till nuvarande system, T-märkningen av konstruktionsvirke, infördes 1958 reglerades kraven i BABS, som dåvarande byggnorm kallades. Märkningscertifikaten delades ut av T-virkesföreningen som var en sammanslutning bildad i samråd med Byggnadsstyrelsen. I dess styrelse ingick representanter för Byggnadsstyrelsen, Statens nämnd för byggnadsforskning, Svenska byggnadsentreprenörföreningen, Svenska träforskningsinstitutet, Föreningen svenska trägrossister, Svenska trävaruexportföreningen, Svenska sågverksföreningars riksförbund och Svenska trävaruhandlareföreningars centralfförbund. En ganska typisk svensk lösning. Källor: Handboken Bygg del 2 och BABS 1960.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
M Mikael Jacob Edström skrev:
Bakgrunden är att jag har anlitat en byggfirma för att bygga ett trädäck på vårt landställe (sjöställe i Stockholms skärgård där trädäcket är några meter från havet) och de har valt att köra 45x45 tryckimpregnerat som skruvreglar/golvbjälklag med CC-mått 700 mm ...
... Spännvidd upp till 4.1 meter ...
OMFG!!!!!!!!!! 45X45 som bjälklag CC70 ????

Om det var byggfirman som stod för konstruktionen (dvs du talade endast om för dem vilken golvyta du önskade) ... stäm dom för grovt byggfusk!

Fy fan va många skitfirmor det verkar finnas som lever på godtrogna ovetande kunder ... verkar som att man numera måste vara yrkeskunnig (som undertecknad) för att kunna leja hantverkare. Personligen ska jag ha extremt bra rekommendationer innan jag tillåter en hantverkare på mina marker, sådana här trådar på forumet stärker mig enbart i min övertygelse ....

45X45 som bärande ... :cry:
 
Mats-S
En reflektion, det är helt avgörande vart i Sverige som virket kommer ifrån.
Byggde ett garage i Åre med virke från en lokal såg. Reglarna (inte 45X95 utan 50X100) var minst lika starka som 45X150 gjord på virke söderöver i Sverige.
Efter ett antal år som timmerman med tusentals timmar med formsättning så känner man direkt styrkan på virket genom dess tyngd, kan även bekräftas genom att titta på hur tät ådringen är på ändträt ;-)

Så, Byggmax kundtjänst har nog helt rätt när man vill veta vilken brädgård det är, ligger den i Norrland så är det TUNGT virke, söderöver är det "balsaträ" ... oavsett stämpel eller ej :sweat:
 
Mats-S John Smith skrev:
oavsett stämpel eller ej
Är det stämplat med en viss hållfasthet så gäller den oavsett vart i landet det är sågat.
 
W witten skrev:
Men det stämmer väl ändå inte? Med risk att jag inte får detta hundra procent rätt nu så är det ändå något sånt här, hållfasthetsklassningen detaljregleras i någon EN-standard jag inte kan namnet på, i bärande konstruktioner är denna standard sedan underliggande för Eurokoderna (också EN-standard) som berättar hur man dimensionerar konstruktionen, Eurokoderna är kopplade till EKS som i sin tur är kopplat till BBR och PBL som ligger under regeringen.

Det kanske inte var så du menade men branschstandard tycker jag man säger om saker som är lite lösare, som tex Säker vatten som inte är under lagtexter men om man uppfyller den så uppfyller man även de bindande reglerna.

Är nog EN 14081 du tänker på.
 
Mats-S
useless useless skrev:
Är det stämplat med en viss hållfasthet så gäller den oavsett vart i landet det är sågat.
Svar ja, men då är det garanterat inte "balsaträ" från södra Sverige, sry för att jag var otydlig.
Men tvärtom, köper man virke från lokala brädgårdar i kallare delar av Sverige, så kan man lugnt skita i stämpeln ... om man är kvalificerad att bedöma virket på plats :)

Ett sätt att bedöma kvaliteten förutom vikten, är att "balsaträ-kvaliteten" slår sig enormt snabbt, Norrlandsvirket är spikrakt på brädgården.

Notera att jag är boende i "Fjollträsk", så det här är ingen propaganda för norrlandsvirke, endast något man lärt sig genom åren, men ska jag bygga något åker jag garanterat själv till brädgården och handplockar varenda virkesbit som jag ska ha, beställer man hemleverans så får man garanterat skiten som ingen annan vill ha :crysmile:
 
Redigerat:
Det finns dåligt och bra virke både i norra och södra Sverige.
Byggmax i Sundsvall som får virke b la från Gällö har definitivt inte bara spikraka brädor på brädgården.
 
Mats-S
useless useless skrev:
Det finns dåligt och bra virke både i norra och södra Sverige.
Byggmax i Sundsvall som får virke b la från Gällö har definitivt inte bara spikraka brädor på brädgården.
För varma somrar i Norrland verkar det som ... ;-)

OK, givetvis finns det undantag, men generellt sätt så har ni bättre virke i uppe i Norrland, speciellt om man vänder sig till en mindre lokal såg direkt där uppe. Ju mer sågen ska producera, desto sämre kvalitet blir det ...

Men som sagt, grundregel nummer 1 är att själv åka ut och handplocka virket, inga hemleveranser där ni inte själva personligen valt ut virket ... brädgårdarna hatar det, men ni är kund, ni bestämmer vad som ska ligga i leveransen :)
 
M Mikael Jacob Edström skrev:
Bakgrunden är att jag har anlitat en byggfirma för att bygga ett trädäck på vårt landsställe (sjöställe i Stockholms skärgård där trädäcket är några meter från havet) och de har valt att köra 45x45 tryckimpregnerat som skruvreglar/golvbjäklag med CC-mått 700 mm..
Är inte det lite klent? långt cc-mått tycker då jag på så klent virke. De måste ha lämnat fel info.
 
långt c/c mindre virke + klenare virke = mera vinst... Och ännu mera om man fakturerar löpmeter priset för dom större
 
useless useless skrev:
Min erfarenhet är att tryckimpregnerat virke oftast är sämre (större årsringar/mindre andel kärnved gör att impregneringen tränger in bättre), så står det inget så utgå ifrån att det är oklassat.

Sen har olika Byggmaxbutiker olika leverantörer, så det som kundtjänsten svarar på gäller kanske bara sortimentet man kan beställa på nätet? Det som sen finns på brädgården kan vara både bättre och sämre.
Jag vete 17 var jag har hört det här men:

det som är tryckimpregnerat är skräpet som de inte kunde sälja som konstruktionsvirke, kräng det till villaägarna som uteplatsmaterial.:rolleyes:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
När taket rasat är det ofta inte så besvärligt att leta rätt på stämplarna. :)
Är det nått som händer ofta där borta i Sverige:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.