optimum
Ingen mer som undrar över Byggmax numera utelämnade klassning av tryckimpregnerat på sin hemsida, eller är det självklart?
 
L ladhasse skrev:
Men är det stämplat c24 så är det c24 för statens provningsanstalt har hårda kontroller på konstruktionsvirke. Även om de kan vara vankant och fula o torra kvistar.
Fast det där stämmer nog inte även om det kanske stämmer på just det sågverk du jobbar på. Jag har köpt in virke ifrån många olika sågar i tiderna (både finska och svenska sågar) och många av försäljarna menade av c24 stämpeln inte hade nån betydelse alls i de flesta fallen utan bara nått man lade dit för att få sälja virket. De flesta mindre och medelstora sågar har fortfarande endast visuell hållfasthetsbedömning och saknar behövliga certifikat, trots det är dom inte blyga när det kommer till att stämpla virket som C24.
 
T torkelb skrev:
Eh... Statens provningsanstalt verkar inte finnas längre. Även om ditt påstående om klassning är korrekt, kan man börja undra om något i påståendet inte stämmer. Se 2007 och 2017 i länken: [länk]
Jag sitter inte på ett forum och ljuger på en lördagsmorgon om hållfasthet på virke. Jag skriver aldrig här, men slösurfade i morse och såg en del felaktigheter och tänkte av välmening berätta hur det är. SP var så sent som för 3 veckor sedan på mitt jobb och kontrollerade just knacken som vi kallar den produktionslinje som producerar c24 bland annat. Sen kan du ju gissa och hur mycket du vill, SP kallar vi dom , vad dom har bytt namn till eller inte bytt till bryr jag mig inte om det är iaf hårda kontroller och det är staten som har utfärdat att kontrollerna ska ske, Stämpeln är dessutom spårbar till varje enskilt verk så skulle de fuskas så åker man dit. Frågor på det?
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Fast det där stämmer nog inte även om det kanske stämmer på just det sågverk du jobbar på. Jag har köpt in virke ifrån många olika sågar i tiderna (både finska och svenska sågar) och många av försäljarna menade av c24 stämpeln inte hade nån betydelse alls i de flesta fallen utan bara nått man lade dit för att få sälja virket. De flesta mindre och medelstora sågar har fortfarande endast visuell hållfasthetsbedömning och saknar behövliga certifikat, trots det är dom inte blyga när det kommer till att stämpla virket som C24.
Nej, du har fel. Det du säger är olagligt. Stämpeln är spårbar, man följer den till varje enskilt verk. Maskinsortering är störst. Men man sorterar C24 på densitet , kvistar , och en del andra parametrar.

Rasar ett tak pga att en c24 går av i en takstol så spårar man den tillbaka till där den är producerad.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
L ladhasse skrev:
Nej, du har fel. Det du säger är olagligt. Stämpeln är spårbar, man följer den till varje enskilt verk. Maskinsortering är störst. Men man sorterar C24 på densitet , kvistar , och en del andra parametrar.

Du köper nog inte in virke längre, du jobbar nog med något annat min gissning är att du nog är pensionär, du har fel och sluta sprida falskheter kring något du uppenbarligen inte har koll på. Rasar ett tak pga att en c24 går av i en takstol så spårar man den tillbaka till där den är producerad.
Dina gissningar var nog inte så bra nån av dom. Likaså din verklighetsförankring om du tror att verkligheten fungerar som du beskriver den. Just kommit ut i arbetslivet?
 
L ladhasse skrev:
Stämpeln är dessutom spårbar till varje enskilt verk så skulle de fuskas så åker man dit. Frågor på det?
Du kan inte vara seriös? Virket byggs in i konstruktionen, hur ska man spåra det när det inte syns? Kanske blir det ett uppvaknande till hur det ser ut i verkligheten för dig också nån dag, vem vet...
 
C cpalm skrev:
Optimera säljer t.ex. 45x145 i både C14 och C24, så nej, det går ju inte att utgå från det.
Däremot tillämpar ju många handlare den principen och har bara en hållfasthetsklass för varje dimension i sortimentet.
C14 duger bra till väggreglar, C24 till golv.
C14 får ha mycket mer defekter än en C24, defekter som påverkar bärigheten.

G4-1 är ett jättefint virke visuellt, G4-3 är inte så trevligt att titta på.
Den "vanliga" trallen hos virkesförsäljarna är oftast G4-2-3, medan G4-2 ser ut som de bästa du kan hitta i den "vanliga" trallen, dock finns det alltid en och annan som ser sämre ut.
G4-2 kallas ofta något namn, ex. XLENT, premiumtrall osv. beroende på var du köper den.
Vissa paket med trall som köps in som G4-2-3 är egentligen G4-2 men det är sällsynt.

Har jobbat på byggvaruhus, men är tillbaka i byggbranschen numera.
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ditt svar borde ligga i tråden TS skapade om sin felbyggda altan. Även TS borde undvika att skita ned denna tråden utan fortsätta i sin andra tråd med diskussion om sin nya altan byggd av någon som borde göra något annat.

Här är tråden ni borde diskutera den altanens dimensionering.
[länk]

Och vänligen, håll inne med påhopp om jag vaknat på fel sida. Jag mår kanonbra och vaknade för några timmar sedan för att gå ut med hunden. Därefter lite frukost och sedan in på forumet här som är en bra start på dagen.

Just denna tråd är intressant då Byggmax av någon anledning slutat ange klass på tryckimpregnerat virke.
Varför kan man alltid undra.
Jo jag handlar en del på Byggmax men kollar noga vad jag köper.
Men eftersom att du har handlat en del på Byggmax borde du se om virket är märkt med klass. Själv har jag endast erfarenheter av Byggmax när det gäller grundmålad panel.

Däremot handlar jag reglar tryckat på Bauhaus, Woody, optimera och Jem o fix för att jag har alla utom Bauhaus inom några mils radie. Det virke jag handlat är alltid märkt men något jag retar mig på är att virket är krokigt och speciellt hos Bauhaus och optimera. Så frustrerande att behöva gräva i en hög med exempelvis 45x195 (5,40). De väger en del med
 
optimum
P Putte 9497 skrev:
Men eftersom att du har handlat en del på Byggmax borde du se om virket är märkt med klass. Själv har jag endast erfarenheter av Byggmax när det gäller grundmålad panel.

Däremot handlar jag reglar tryckat på Bauhaus, Woody, optimera och Jem o fix för att jag har alla utom Bauhaus inom några mils radie. Det virke jag handlat är alltid märkt men något jag retar mig på är att virket är krokigt och speciellt hos Bauhaus och optimera. Så frustrerande att behöva gräva i en hög med exempelvis 45x195 (5,40). De väger en del med
Ja jag handlar en del Byggmax och då kan man se märkningen före man handlar. Men beställer man virke så därifrån är det ingen garanti för att man får C24 för de reglar man behöver ha den klassen.
Även när man gör prisjämförelser går det inte jämföra om det nu skulle bli C14 man får.

Det finns nog en bra förklaring till varför Byggmax plockat bort just den egenskapen på sin nya hemsida.

I våras när jag byggde ny altan var det material från Karl Hedin och sällan jag kunnat plocka så många reglar och trall utan att behöva sortera bort något.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Mikael_L
F Finndjävel skrev:
Du kan inte vara seriös? Virket byggs in i konstruktionen, hur ska man spåra det när det inte syns? Kanske blir det ett uppvaknande till hur det ser ut i verkligheten för dig också nån dag, vem vet...
När taket rasat är det ofta inte så besvärligt att leta rätt på stämplarna. :)
 
  • Gilla
  • Haha
TheJanHof och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja jag handlar en del Byggmax och då kan man se märkningen före man handlar. Men beställer man virke så därifrån är det ingen garanti för att man får C24 för de reglar man behöver ha den klassen.
Även när man gör prisjämförelser går det inte jämföra om det nu skulle bli C14 man får.

Det finns nog en bra förklaring till varför Byggmax plockat bort just den egenskapen på sin nya hemsida.

I våras när jag byggde ny altan var det material från Karl Hedin och sällan jag kunnat plocka så många reglar och trall utan att behöva sortera bort något.
Som redan skrivits kan man se i butik vad man köper. Vill man vara säker på vad man får när man beställer anger man det och så får de antingen leverera det, eller säga att de inte kan det just nu. Det gör det svårare att jämföra, men det funkar att handla och man behöver inte beställa i blindo.
 
L ladhasse skrev:
C14 brukar man kalla reglar som helt enkelt är stående väggreglar och skall aldrig användas i bärande konstruktion.
Eeeh, stående väggreglar är oftast en bärande konstruktion, i princip alltid i ytterväggar och ibland i innerväggar.
 
L ladhasse skrev:
SP kallar vi dom , vad dom har bytt namn till eller inte bytt till bryr jag mig inte om det är iaf hårda kontroller och det är staten som har utfärdat att kontrollerna ska ske, Stämpeln är dessutom spårbar till varje enskilt verk så skulle de fuskas så åker man dit. Frågor på det?
Staten?

Knappast: https://www.sp.se/sv/about/Sidor/default.aspx
 
optimum
G grodis skrev:
Staten?

Knappast: [länk]
Statligt ägt bolag. = Staten?

"Ägarbolaget IRECO Holding AB bildades 1997 av staten och Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling för att förvalta statens ägande i industriforskningsinstitut. Den första uppgiften för bolaget blev att tillsammans med ägare och intressenter se över strukturen och i de fall det befanns motiverat, omvandla ingående institut från stiftelser till aktiebolag. Bolagiseringen genomfördes till största del fram till 2002.

År 2007 blev IRECO Holding AB helägt av staten och organiserade sin verksamhet i bolagsgrupper: Innventia, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, Swedish ICT och Swerea. År 2009 bytte moderbolaget namn till RISE Research Institutes of Sweden Holding AB och gavs samtidigt utökat mandat och ökade resurser. De ingående instituten sammanfördes efter hand. Sedan 2016 heläger RISE Research Institutes of Sweden Holding AB Innventia, bolagen inom Swedish ICT samt flertalet bolag inom SP. Det sammanslagna forskningsinstitutet verkar sedan 2017 under det gemensama namnet RISE.

År 2018 fusionerades RISE Research Institutes of Sweden Holding AB med dotterbolaget RISE Research Institutes of Sweden AB under namnet RISE Research Institutes of Sweden AB.[5]"
 
C 14 virke har en böjhållfasthet på 14 MPa och C 24 på 24 MPa. Viktigare för styvhetsberäkningar är skillnaderna i elasticitetsmodul. C 14 7000 och C 24 11000 MPa. Använd som golvbjälke klarar en 45x220 C 24 en spännvidd på ca 3,2 m och en 45x220 C 14 2,7 m (jämförelse bara med sviktkriteriet). Tittar man på användningen som stolpe så klarar en 45x95 i klass C 24 en centrisk last på drygt 21 kN och i klass C 14 knappt 14 kN. (Knäcklast i styva riktningen vid 2,4 m längd)

Den slutsats man kan dra av detta är att C 14 klass för det mesta duger för stolpar, men i mindre grad till bjälkar, men att man kan göra som man vill om man är medveten om skillnaderna.
 
  • Gilla
TheJanHof och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.