jonas_da jonas_da skrev:
Får man fråga vem du ha delar av i västra Götaland då?
En nisse som bor norr om Vänersborg, hittade honom på Facebook.. Vet inte om han levererar neråt Göteborg, han körde traktor hit... :)

Skicka PM om du vill ha numret...
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, Asp tillhör de lättare trädslagen:

[länk]
Nu är ni två stycken som hävdar att jag har fel...får överväga möjligheten att det ligger något i det. (Även om det orsakar svår klåda och sveda i besserwisser-hjärtat.)
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 5 till
  • Laddar…
Här i Värmland betalade jag 425/kbm för blandved förra veckan. Bestod till 95% av Björk vilket var positivt!

Hemleverans ingick
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu är ni två stycken som hävdar att jag har fel...får överväga möjligheten att det ligger något i det. (Även om det orsakar svår klåda och sveda i besserwisser-hjärtat.)
Aspen väger 400kg per m3 fast och innehåller 1596 kWh per m3 travat, det är ju endast obetydligt mer än granens 380kg/1516 kWh. enl M Nylinder på SLU
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
R Rillehouse skrev:
Som rubriken lyder, är det bra pris?
Vad betalar vi "stadsbor"? 75 kr för 40 liter importerad sur öststatsbjörkved på macken. Får det till 1875 kr per kubik. :)
 
D Daniel 109 skrev:
Då har väl jag eldat väldiga mängder snabbvuxen asp då. Det finns ju en anledning till att man använder den till bastulavar
Ja den blir inte så varm, är kådfri och har begränsad avsättning som annat än massaved och tändstickvirke.
Vikten på torr asp är enl min erfarenhet som gran eller något högre.

Kan man klyva den och få den torr samma år är asp inte nån dålig ved och om man kan köpa torr asp för 550kr/m3 är det ett vettigt pris som bör ge billig värme till vintern.
 
Visst funkar den som ved. Förra året klöv jag mycket asp och gran. Det är definitivt inte den bästa veden. Andra lövträslag är bättre. Men det blir nog varmt av dem med.
 
  • Gilla
Bert S och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vad betalar vi "stadsbor"? 75 kr för 40 liter importerad sur öststatsbjörkved på macken. Får det till 1875 kr per kubik. :)
Det är ju lysande. Bauhaus tar 109 kr för 40 liter enligt hemsidan....

Själv hämtar jag ved lite överallt när folk tagit ner träd. Har inte betalat en spänn. En granne tog ner en stor mängd tall nu så jag plockade hem ett ton eller så, men jag får ju jobba lite själv sen också.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu är ni två stycken som hävdar att jag har fel...får överväga möjligheten att det ligger något i det. (Även om det orsakar svår klåda och sveda i besserwisser-hjärtat.)
Haha, jag skickade länk till något jag uppfattar som en hyfsat trovärdig källa. :)
Den väger nog tyngre än vad jag tycker. :)
 
Nissens
F fribygg skrev:
Aspen väger 400kg per m3 fast och innehåller 1596 kWh per m3 travat, det är ju endast obetydligt mer än granens 380kg/1516 kWh. enl M Nylinder på SLU
Här har du facit:
https://www.lidkopingved.se/fakta-om-ved/
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vad betalar vi "stadsbor"? 75 kr för 40 liter importerad sur öststatsbjörkved på macken. Får det till 1875 kr per kubik. :)
Jag gissar att det verkliga priset är ännu högre om veden levereras i en 40 l säck, en sådan innehåller förmodligen inte 40L ved.
 
Nissens Nissens skrev:
Här har du facit:
[länk]
Säger inte att det är fel men tycker inte det framgår om det är fast, travat eller stjälpt som avses i tabellen du länkar och jag föredrar därför Lantbruksuniversitetets tabell
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är ju lysande. Bauhaus tar 109 kr för 40 liter enligt hemsidan....

Själv hämtar jag ved lite överallt när folk tagit ner träd. Har inte betalat en spänn. En granne tog ner en stor mängd tall nu så jag plockade hem ett ton eller så, men jag får ju jobba lite själv sen också.
Priserna på importerat lär ju skjuta i höjden pga Ukrainakriget. Det var förra året jag tvingades köpa sist. Jag har ett förråd med egenhuggen björk två timmar bort, men det kostar ju minst 500 kr i bränsle om man inte har andra ärenden dit.
 
F fribygg skrev:
Jag gissar att det verkliga priset är ännu högre om veden levereras i en 40 l säck, en sådan innehåller förmodligen inte 40L ved.
Mycket luft i säcken då det är så grovhugget att man måste klyva veden själv för att den ska gå att använda.
 
Davidbagare
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Här i Värmland betalade jag 425/kbm för blandved förra veckan. Bestod till 95% av Björk vilket var positivt!

Hemleverans ingick
Vart i värmland? Behöver ladda på lite inför vintern
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.