Då har väl jag eldat väldiga mängder snabbvuxen asp då. Det finns ju en anledning till att man använder den till bastulavar
 
  • Gilla
Bolonn
  • Laddar…
Betalade nästan 10000kr för 13m3 björkved stjälpt mått. Hemkört och tippat på uppfarten.

När jag bodde i småland betalade jag 250kr/m3 stjälpt och hemkört. Var då lite blandad ved men mest lövträd. Var drygt 15 år sen men mycket billigare där än här i Västerås.
Det var väl svarta pengar ska tilläggas, nu är det vita pengar.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Här i Skåne är veden i praktiken slut (enl vår vedleverantör), så har man inte köpt än är det dags att slå till nu.
Tydligen mycket ved som importeras fr Ryssland?
Vilken del? Kan fortfarande få tag i norra skåne. Den vi köpte av i år köper in stockar från svensk skog och inte ett annat land =)
 
  • Gilla
Bjerrod och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
R Rkarlsson skrev:
Vilken del? Kan fortfarande få tag i norra skåne. Den vi köpte av i år köper in stockar från svensk skog och inte ett annat land =)
Södra

Tror iofs folks bunkrande av ved i rädsla för strömavbrott också kan bidra…
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Södra

Tror iofs folks bunkrande av ved i rädsla för strömavbrott också kan bidra…
Okej det är rejäl skillnad. =) I höstas så var folk som gamar, men i år verkar folk ha kunnat beställa i tid så de som kapar och hugger har haft tid och beställt lite mer.
 
  • Gilla
sillan och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
R Rkarlsson skrev:
Okej det är rejäl skillnad. =) I höstas så var folk som gamar, men i år verkar folk ha kunnat beställa i tid så de som kapar och hugger har haft tid och beställt lite mer.
Förmodligen, men jag spår att det ändå kommer bli dyrt och svårt att få tag i ved iaf i de delar av södra Sverige där man inte har inhemsk vedproduktion…
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tydligen mycket ved som importeras fr Ryssland?
Importerades från öst.
 
550kr för torr, huggen och kluven ved som passar din eldstad är billigt, om den är hemkörd för det priset är det ett fynd och ett erbjudande du förmodligen aldrig mer kommer att få.
 
  • Gilla
kjelland och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Förmodligen, men jag spår att det ändå kommer bli dyrt och svårt att få tag i ved iaf i de delar av södra Sverige där man inte har inhemsk vedproduktion…
Titta någon mil norrut, i mellanskåne, så finns det både tillgång, lokalproducerat och betydligt bättre pris.
Iallafall om du kan köra och hämta själv med släp.
 
  • Gilla
ceno
  • Laddar…
KristinaRT
P P-son83 skrev:
Titta någon mil norrut, i mellanskåne, så finns det både tillgång, lokalproducerat och betydligt bättre pris.
Iallafall om du kan köra och hämta själv med släp.
Men vi åker inte själva, beställer typ 8 kubik år gången och det är för mycket att ta på ett släp :)
 
Ok.
Men med de mängderna borde du kunna få ner priserna på leverans också tycker jag.
 
KristinaRT
P P-son83 skrev:
Ok.
Men med de mängderna borde du kunna få ner priserna på leverans också tycker jag.
Här nere är man glad att man får tag på ved ;)
 
Stefflo Stefflo skrev:
När jag bodde i småland betalade jag 250kr/m3 stjälpt och hemkört. Var då lite blandad ved men mest lövträd. Var drygt 15 år sen
De priserna hittar du inte i Småland längre heller. Kommer du undan med det dubbla för hemkörd blandved kan du vara glad även här.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vi betalade 575 för blandad ved, plus leverans i år. Upp från 550 förra året..
Får man fråga vem du ha delar av i västra Götaland då?
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.