Mick3 skrev:
Ska man hälla ner betongen direkt i den urskottade remsan och sen skrapa med planka för att få det i våg eller ska man bygga en långsmal form med bräder & hälla betongen där i för att sen skrapa till det i våg ?
Får man plats med en form är ju det mycket bättre och sparar (normalt) betong men det går bra att hälla direkt i diket också och sen dra av med bräda. Blanda gärna betongen lite lösare (eftersom hållfasthet inte är prio 1 går det bra ändå).
Antingen väntar man till det stelnat helt eller tills det är lite mjukt ännu och på med lite tunnfogsbruk och lägg på stenarna.
 
Hade det inte varit både snyggare och billigare och platsgjuta i betong än att bygga med block?
 
sin skrev:
Hade det inte varit både snyggare och billigare och platsgjuta i betong än att bygga med block?
Då ska man väl bygga form o hålla på ?
 
Ja och armera, men med block så ska man ju fixa grund, bära och stapla block och hålla på, så tror att det går på ett ut i arbete i slutändan.
 
Hej!

Lyfter min tråd igen. Imorse högg min granne oss (som vi för övrigt har väldigt bra grannsämja med): "-Det rinner ner jord på vår trädgård!". Och mycket riktigt, längst bak på trädgården hade vattnet fått med sig en hel del jord ner på deras tomt.
Känns som att det börjar ge med sig mer och mer nu.

Ny idé - riva väck slipersen och slänta av 45 grader och antingan sätta gräs, eller dekorsten. Men hur vet jag om en 45 graders slänt håller emot marktrycket från vår tomt?

Vid bilparkeringen MÅSTE jag givetvis anlägga en mur, det förstår jag. Men det är ju bara en liten bit av hela tomten.

Jag skall försöka ta lite bättre foton ikväll och visa. Ska också ta kontakt med kommunens byggnadsinspektör för lite råd och tips.
 
Lite skiss på hur det ser ut i grova drag och hur jag tänker:

Skiss av trädgård med slänt, befintlig slipersmur och förslag på släntning istället för ny mur.
 
Ser att du bor i Jönköpingstrakten så det kanske mest är sand, men annars är det inga problem med marktrycket på en 45 graders slänt om inte huset står nära.

Att lägga dekorsten eller sätta kullersten är nog att föredra. Grässlänter är bara jobbiga att klippa.
 
Står slipersmuren precis i tomtgränsen? Om inte så kanske du jag gjuta en betongmur alldeles utanför slipersmuren med befintlig mur som gjutform. Sedan tar du helt enkelt bort den översta slipersen och snyggar till med jord ovanpå och låter slipersen förruttna under mark och in i evigheten. Om du bankar ner några kraftiga stålrör i marken som du gjuter fast i muren så borde den stå stabilt också.

Det borde inte vara alltför miljöfientligt. Den mesta arseniken har nog lakat ur vid det här laget.
 
  • Gilla
Artemisia
  • Laddar…
Slipersmuren är precis på tomtgränsen.
På onsdag kommer byggnadsingenjör / inspektör från kommunen och kikar på plats. Det är inte helt så enkelt som det kanske låter...
 
Sådär ja, nu har jag lite fler och bättre bilder. Slipersmuren är 80 cm hög och inte 1 meter som jag skrivit tidigare.

1: Asfalten på min uppfart (till höger i bild) har som synes kasat neråt vänster:

Asfalterad uppfart med synligt nedkast till vänster och slipersmur till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2: Överblick uppfarter. Min till vänster i bild:

Slipersmur längs en uppfart med asfalt som lutat nedåt, intill en husfasad och parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera: nu kommer det bilder tagna från andra hållet:

3: Mycket speciell lösning med grannens garage på vår tomt. Mellanrummet mellan slipersmur och grannens garage är mellan 35-40 cm(!):

Trång passage mellan en slipersmur och ett vitt garage med buskar och asfalterad uppfart i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt över en sliten slipersmur vid grannens garage på en gräsmatta, med ett rör och en leksaksboll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4: Överblick längst "bak" på tomterna. Ja, det är en friggebod och en gäststuga som står så nära min slipersmur. Nej, det finns inga servitut skrivna på det, men de stör inte oss heller. Frågan är bara vad byggnadsingenjören säger på onsdag...

En slipersmur intill en gräsmatta och nära en trädgårdsbyggnad, med synligt mellanrum på ungefär 35-40 cm till byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5: Jordraset som grannen påtalade i morse. Kan i och för sig lika väl vara bakifrån hans mur på hans tomt:

Jordras vid kanten av en slipersmur nära gräsmatta, med synligt mellanrum till metallkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Några idéer?
 
Att det rinner ut lite jord sådär vid kraftig vattenföring är väl inte så konstigt. Skotta bort den, och skotta bort den igen om det händer igen.
 
Jo det klart. Men hela slipersmuren sjunger på sista versen.
 
MikkoK skrev:
Några idéer?
Du fick väl en massa förslag i början av tråden? Själv skulle jag skotta bort jorden tillfälligt, gjuta ett fundament, och sedan mura med natursten för att det är så snyggt. Och passa på att göra muren lite högre för att bygga bort det fallet du har nu på gräsmattan. Lite billigare blir ju att mura med betongsten. Är du orolig för marktrycket så kan du fästa in marknät (eller vad de nu heter).
 
Det var då fan va tiden springer iväg - 3 år sedan jag började klura på detta och än har jag inte gjort någonting. Slipersmuren står kvar :)

En nybörjarfråga - hur fasen gör man om man vill mura i slänt? Se bilden nedan, lägger man en rad mursten under marknivå för att kunna få muren rak? Förstår ni vad jag menar? Bilden hittade jag via google.

Anledningen till frågan är för att jag vill byta det mot vår uppfart först och det släntar rejält.

Exempelbild:
En stödmur vid uppfart i slänt nära hus, med indikatorlinjer för att visa murens planhet och lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min uppfart:

Gamla slipers som bildar en stödmur vid en sluttande uppfart, markerad för byggålning, med ett rosa barntrampcykel i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.