Hej.
Så här är det. man skiljer på fristående murar som ska vara snygga från två håll, eller släntmurar. Det finns några få murar som kan användas till både ock, dvs murar som är snygga att bygga synliga på bägge sidor, OCH som kan användas som släntmur. Några förslag: St Eriks Iglo, Benders Boston, St Eriks Rubin. Den sistnämnda kan man även svänga med. Stenarna har låsfunktion som gör att man inte behöver gjuta, limma eller någonting utan bara stapla och det håller utmärkt på den nivå du önskar. Dock så kan man limma fast den översta stenen så inga sat-ungar är på den. Rubin och Iglo kräver lock på muren, men man kan lätt använda St Eriks eller benders trädgårdskantsten och ha den liggande på muren. Det finns även typ grindstolpar till dessa murar att komplettera med om man vill pimpa lite extra. Dessa murar kostar ca 1.000 kr/m2 att köpa och finns på de flesta byggvarubutiker eller stenbutiker, men marksten.se är billigast. Lycka till!
 
Henri skrev:
Tycker inte den är så ful. Om den är i gott skick kan man måla den svart.
Du har tyvärr fel henri. Men rätt i att man kan måla den svart...:)
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Du har tyvärr fel henri. Men rätt i att man kan måla den svart...:)
Ha fel i tycke och smak, är det möjligt?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Henri skrev:
Ha fel i tycke och smak, är det möjligt?
Jag trodde inte det, men när det gäller ruttna slipers verkar det faktiskt vara så! :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag trodde inte det, men när det gäller ruttna slipers verkar det faktiskt vara så! :)
Inte så ruttet, bara lite patina.
 
  • Gilla
Fixartanten
  • Laddar…
Hur läggs en bra grund för stödmur?
Är inne på att använda mig av Finjas sten Gränlös.

Gräva undan matjord & fylla på med sten & vibra det ?
 
Följer du anvisningarna så kan du packa bergkross och dränera men nu sa du BRA grund och då tycker jag att man gjuter. Lite jobbigare men det blir ju garanterat rakt även 20år senare.

Alla gamla murar jag sett som är raka har gjutningar under sig.....
 
MathiasS skrev:
Följer du anvisningarna så kan du packa bergkross och dränera men nu sa du BRA grund och då tycker jag att man gjuter. Lite jobbigare men det blir ju garanterat rakt även 20år senare.

Alla gamla murar jag sett som är raka har gjutningar under sig.....
Ok.
Tackar, flyttar efter 19 år då ;)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Själv skulle jag gör en lösning som rör nuvarande massor så lite som möjligt. För att inte asfalteringarna skall spricka.
Typ plocka bort slipersen mot grannen och gräv så djupt som möjligt med en kabelspade för att få så mycket "Höjd/djup" som möjligt.
Byggen en gjutform och armera och sedan är det bara att beställa en betongbil.
Måla i lämplig färg.
 
"Murad leca är väl ungefär lika dåligt som slipers på att hantera ev marktryck, kanske sämre" ?

Har själv lite erfarenhet med att riva bort en del av en mur gjort av 25 cm lecablock. Den var inte ens armerad, till och med med hjälp av en granne och mycket, mycket slit visade det sig nästan omöjligt. Har därför svart att tro att lecablock inte skulle klara marktrycket i den här fall...
 
MathiasS har en poäng!
Vill man göra det "på riktigt" så är det betongfundament/grund som gäller. Att dra hem några säckar färdigblandad betong är inte så jobbigt och så mycket, mycket enklare att få allt i linje och i våg sen...
 
anders07 skrev:
MathiasS har en poäng!
Vill man göra det "på riktigt" så är det betongfundament/grund som gäller. Att dra hem några säckar färdigblandad betong är inte så jobbigt och så mycket, mycket enklare att få allt i linje och i våg sen...
Och då lägger man bara första stenen på sen när det stelnat ?
Och sen bara gasa på
 
Ska man hälla ner betongen direkt i den urskottade remsan och sen skrapa med planka för att få det i våg eller ska man bygga en långsmal form med bräder & hälla betongen där i för att sen skrapa till det i våg ?
 
Jag har gjort en form med invägda kanter, lagt i armering och sedan fyllt på med betong och dragit av med planka. Då blir det slätt så att man kan stapla stenen direkt OCH spikrakt.

Häller du direkt i diket är det svårare att väga in det (men det går förstås med laser etc) och du får nog finna dig i att ha ett lager stenmjöl som avjämning. Jag har tyckt det är värt det extra besväret att formsätta, det behöver inte vara så jobbigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.