Hej på er,

Bor i ett område där vår tomt har nivåskillnad till grannen nedanför och nivåskillnader mot garageuppfarten. Alla dessa stöds upp av 36 år gamla slipers vilka än så länge håller...

Till saken hör att det är ju så förbannat...fult. Så jag tänkte börja spåna om att ersätta det mot garageuppfarten med en stödmur istället.

Min egna nivåskillnad mot garageuppfarten från gräsmattan är ju inga större problem, men hur kan man snygga ersätta slipersen som är ner mot grannens uppfart? Stödmur lutar ju lite inåt och denna behöver ju vara rakt uppåt, samtidigt som den ska stödja...

Bilder:

20160412_190014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mot grannen:

20160412_190017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
PS: det ser ut att luta mer på bilden än verkligheten (perspektivfel).
 
Gabioner är ju snyggt och enkelt... Annars en leca mur som du putsar fungerar. Enklaste är förmodligen någon typ av murstenar, typ Benders mega-wall e.dyl.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag hade kört på typ Benders megawall där, enkelt, snyggt och smidigt. Gabioner tycker inte jag passar in i ett "asfaltslandskap" och en putsad mur är det rätt mycket pyssel med att få på plats.
 
Ber om ursäkt för att jag kapar tråden men håller mig inom ämnet.

Jag är oxå inne på en stödmur.
Tänkte köra på Finjas "Gränslös"

Min fundering är hur detta ska fästas, måste man köra med bruk emellan ?
Va ute & gick igår & passerade några tomter, ruckade lite på deras stenar & alla verkade vara löst staplade på varandra, kanske bara översta lagret som man inte satt fast.

Såg en klipp på youtube där en kille rekomenderade typ PL400 mellan stenarna.

Så min fråga är hur pass mkt man ska fästa detta.

I mitt fal är muren bara 80 cm hög & 10 meter bred
 
Tack, nu fick jag inspiration att göra samma sak. Mina fyrkantiga slipers kan jag snart trampa rakt igenom.
 
mexitegel skrev:
Jag hade kört på typ Benders megawall där, enkelt, snyggt och smidigt. Gabioner tycker inte jag passar in i ett "asfaltslandskap" och en putsad mur är det rätt mycket pyssel med att få på plats.
Problemet med Megawall är att den har en baksida. Det blir inte så fint mot egna uppfarten.

Jag skulle fundera på om Megaloc (alternativt Train) kunde fungera - det beror på hur den anläggs och hur stor nivåskillnad den ska ta upp. Används megaloc ser den lika ut som Megawall som då kan användas på höger sida av uppfarten. Nivåskillnaden blir ev problemet att hantera......
 
Mick3 skrev:
Ber om ursäkt för att jag kapar tråden men håller mig inom ämnet.

Jag är oxå inne på en stödmur.
Tänkte köra på Finjas "Gränslös"

Min fundering är hur detta ska fästas, måste man köra med bruk emellan ?
Va ute & gick igår & passerade några tomter, ruckade lite på deras stenar & alla verkade vara löst staplade på varandra, kanske bara översta lagret som man inte satt fast.

Såg en klipp på youtube där en kille rekomenderade typ PL400 mellan stenarna.

Så min fråga är hur pass mkt man ska fästa detta.

I mitt fal är muren bara 80 cm hög & 10 meter bred
Fristående murar kan med fördel limmas, stödmurar med mark på ena sidan sitter som berget ändå efter ett tag.....
 
Tänkte inte på det....

[video=youtube;XnfTDnO0gyo]http://www.youtube.com/watch?v=XnfTDnO0gyo&t=3m48s[/video]
 
Det lär väl behövas någon form av L-stöd? Är inte risken att muren kommer luta med tiden och från marktryck. Skulle något tungt fordon använda uppfarten trycker man väl något lecapussel direkt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Suhagg skrev:
Det lär väl behövas någon form av L-stöd? Är inte risken att muren kommer luta med tiden och från marktryck. Skulle något tungt fordon använda uppfarten trycker man väl något lecapussel direkt.
Ökat marktryck fortplantar väl sig 45grader, och höjdskillnaden är väl inte mer än 50cm nu? Så därför så borde det utgöra en säkerhetsmarginal till den tunga bilen, om den nu prompt kall köra upp där. Dessutom undrar jag om murad leca är sämre än dagens tunna slipers?

Gabioner tror jag inte på, de kommer att bygga för mycket på bredden. Vad tycker grannen?
 
Murad leca är väl ungefär lika dåligt som slipers på att hantera ev marktryck, kanske sämre.
 
Excel
Natursten, enkelt, billigt och snyggt. Kommer aldrig drabbas av lutningar och marktryck. Bara att hålla efter med roundup någon gång per år om det kommer ogräs mellan stenarna.
 
MikkoK skrev:
Till saken hör att det är ju så förbannat...fult. Så jag tänkte börja spåna om att ersätta det mot garageuppfarten med en stödmur istället.
[bild]
Tycker inte den är så ful. Om den är i gott skick kan man måla den svart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.