BirgitS
A Ahm.s skrev:
Behöver Jag bygganmälan eller lov för detta bärande väggndring typ max 3 meter ?
Mvh
Enligt lagen ska man lämna in en bygganmälan för alla ingrepp i bärande konstruktion, kanske det finns undantag ute på landet så hör med kommunen. I den redovisar man hur man ser till att övervåningen inte påverkas av ändringen. Det är ju något man i alla fall behöver göra så det är ju inget merarbete.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…

Bästa svaret

Gammelnörden
En våningsplanritning med kök, vardagsrum, två sovrum, toalett med dusch, tvättmaskin, torktumlare, klädkammare och entré med trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är ungefär vad jag personligen tycker att huset mäktar med utifrån den icke skalenliga mäklarritningen (t ex är dörrarna inte mer än 60 och 80 cm).
Tyvärr faller kanske denna lösning på att det krävs ett duschrum 170x235 med plats för tvättmaskin i entréplan...försökte mig på en abrovink med inre korridor och tvättpelare som kunde bytas till städskåp om det finns tvättstuga i källaren.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
[bild]
Det här är ungefär vad jag personligen tycker att huset mäktar med utifrån den icke skalenliga mäklarritningen (t ex är dörrarna inte mer än 60 och 80 cm).
Tyvärr faller kanske denna lösning på att det krävs ett duschrum 170x235 med plats för tvättmaskin i entréplan...försökte mig på en abrovink med inre korridor och tvättpelare som kunde bytas till städskåp om det finns tvättstuga i källaren.
Gambrel house design drawing showing the floor plans for bottenplan and källarplan, and the section view labeled sektion with measurements in meters. Ritningar över bottenplan och källarplan i ett hus, inkluderande mått och rumslayout.

Fint ! Tusen Tack ! Bifogar klippta delen från gamla bygglovshandlingar för rätt mått.
Frun o barnen har krav med planlösningen:

1. Vi vill ha ett köksÖ.
2. Vi vill ha dörr från köket till altanen utanför. Så nuvarande köksfönster blir dörr till framtida altan längs vägen med kök o vardagsrum. Eller blir det för läng och förstöra husets utseende ?
3. Man behöver lite mera garderobsutrymme !

Tusen tack igen ! mvh ..
 
Redigerat:
BirgitS
A Ahm.s skrev:
2. Vi vill ha dörr från köket till altanen utanför. Så nuvarande köksfönster blir dörr till framtida altan längs vägen med kök o vardagsrum. Eller blir det för läng och förstöra husets utseende ?
Gör altanen direkt på marken i stället för upphöjd till underkant av dörren så blir inte altanen så påträngande utan underordnar sig husets utseende.
A Ahm.s skrev:
1. Vi vill ha ett köksÖ.
...
3. Man behöver lite mera garderobsutrymme !
Sen kan man inte klämma in hur mycket som helst på 70 kvm. Men det går ju att göra en köksö längs en del av öppningen mot vardagsrummet (i Gammelnördens ritning) men det kommer att upplevas som att det blir trångt mot köksbordet. Fler garderober i vänstra sovrummet leder till att köket blir mycket mindre eftersom man då inte längre kan ha köksskåp längs sovrumsväggen, eller att hallen inte kan bli större. Bara att välja vad som är viktigast.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.