D Drömtroll skrev:
Gött att veta. Det mesta i elväg tycks ha bytts någon gång, utom just garaget. På samma grupp sitter ett utomhusuttag som säkert funkade "problemfritt" innan man satte in JFB och det blev klassiskt göteborgskt vinterväder :)
Hur hittade du brytaren förresten, antar det är standard i GBG, var det genom någon medföjande instruktion? Den är ju ganska dold kan jag tycka.
 
D
S Slugge skrev:
Hur hittade du brytaren förresten, antar det är standard i GBG, var det genom någon medföjande instruktion? Den är ju ganska dold kan jag tycka.
Det fanns ingen instruktion, så jag googlade modellbeteckning och testade 3:e träffen eftersom jag inte såg MxC på Kamstrups websida. Det verkar som att flera andra varianter av 382 inte har brytare.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
På min elmätare står det så här (Landis&Gyr E350). Jag vet inte om det är för att den inbyggda brytaren är olämplig att bryta last eller om det finns någon annan anledning.
 
  • Varningslapp på elmätare som instruerar att inte använda knappen som huvudbrytare under underhåll.
tommib
Vad jag har förstått kan det ha att göra med att brytare i mätaren ibland kan fjärrmanövreras.
 
Visserligen sluter brytaren alla faserna, men den är defekt och måste bytas, eller tas bort. Troligen har kontakterna i den svetsat ihop, åtminsonde när det hände, så var det väldigt varmt, och det kan det bli igen. Så åtgärda detta.
 
Nej, de kan fjärrmanövreras för frånslag, men inte tillslag, just för att det kan orsaka fara på plats. En arbetsbrytare måste vara med synligt brytställe. Det uppfyller inte mätarens brytare.
 
"brytaren" i mätaren styr väl bara en kontaktor, i alla fall på dom jag sett. Den kontaktorn kan både fjärrbrytas och fjärrstartas. Den används bla för att slå av strömmen om man använder mycket mer ström än vad huvdsäkring/abonnemang skulle ge. Jag har vid något tillfälle fått ringt till nätägaren för att få "brytaren" återställd då kunden bytt huvudsäkringar och säkrat upp allt för mycket.
 
Jag är tämligen säker på att den inte kan slås till på distans. Om någon skulle arbeta i anläggningen med enbart mätarbrytaren avslagen så skulle det vara livsfarligt. Tillslag måste ske på plats.
 
tommib
Tja... det är väl därför man inte rekommenderar att den brytaren används för arbete i centralen.

Angående sakfrågan skulle jag starkt rekommendera TS att byta ut den felande huvudbrytaren. Förutom det dumma i att ha en brytare som inte gör det den ska så är risken överhängande att det blir andra fel i den.
 
Det är för att den inte ger ett synligt brytställe. Jag vet att jag läst informationen om att de inte kan slås på på distans. Det måste ju inte gälla alla, men jag tycker att det låter rimligt.
 
Det är INTE en brytare utan "bara" en kontaktor som slås från och till och en kontaktor får aldrig användas som "säker" brytare. Och som sagt det står även på mätaren att den EJ ska användas som brytare vid arbeten på anläggningen.
Och eftersom jag var tvungen att be nätägaren att slå till den sedan dom hade brutit pga överlast vet jag att även nätägaren kan styra brytaren,
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Daniel, du verkar ha läst standarden. Vad säger den ang frånskiljning och fjärrstyrning?
 
Slog de verkligen till brytaren? Det var inte så att de tog bort blockeringen så att det gick att slå till den lokalt?

Nej jag har inte läst standarden. Jag har för mig att det var information från Vattenfall, men jag är inte säker. Det var några år sedan.
 
Det verkar råda lite delade meningar kring huruvida elmätarens inbyggda brytare ska användas. Så här skriver Hemab (som för övrigt har en likadan Kamstrup-mätare som TS i sin information):

"Det är viktigt att du använder denna funktion, istället för att bryta strömmen på huvudströmbrytaren eller skruva ur säkringarna.
...
Om du bryter strömmen via huvudströmbrytaren fungerar inte fjärravläsningen och din mätarställning rapporteras inte till oss. Om vi inte får in några mätvärden felanmäls mätaren och vi måste skicka ut en montör för att felsöka."


http://www.hemab.se/vierbjuder/elna...dinnyaelmatare.4.fe8729b157ddadf41d4b71b.html

I och för sig är ju den informationen riktad till slutkunden som kanske bryter strömmen till sommarstugan eller liknande när den inte används.
En elinstallatör vet väl skillnaden mellan den brytaren och en riktig frånskiljare i händelse av arbete på anläggningen och jag tror inte elbolaget skickar ut en tekniker för felsökning om strömmen är bruten några timmar en dag...
 
useless useless skrev:
Det verkar råda lite delade meningar kring huruvida elmätarens inbyggda brytare ska användas. Så här skriver Hemab (som för övrigt har en likadan Kamstrup-mätare som TS i sin information):

"Det är viktigt att du använder denna funktion, istället för att bryta strömmen på huvudströmbrytaren eller skruva ur säkringarna.
...
Om du bryter strömmen via huvudströmbrytaren fungerar inte fjärravläsningen och din mätarställning rapporteras inte till oss. Om vi inte får in några mätvärden felanmäls mätaren och vi måste skicka ut en montör för att felsöka."


[länk]

I och för sig är ju den informationen riktad till slutkunden som kanske bryter strömmen till sommarstugan eller liknande när den inte används.
En elinstallatör vet väl skillnaden mellan den bryta
Användas ska den.ju, men inte vid arbete i elanläggningen utan om man vill ha elen helt avstängd, till exempel sommarstuga.

Finns ingen anledning att använda den som frånskiljare då en mätare så gott som alltid föregås av diazedsäkringar.

Var också övertygad att fjärrstyrningen endast kan bryta samt släppa en spärr för manuellt tillslag men nu när jag ser vilka grejer Göteborgs Energi monterat så känner jag att allt kan vara möjligt, kanske följer något danskt system men en dold huvudbrytare som den där känns farlig, krävs instruktion för att manövrera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.