D
Vi har nyligen flyttat in i ett äldre hus som har renoverats bitvis. När vi inventerade elsystemet träffade vi på en egenhet. Brytaren (till/från-knapparna) på vad jag antar är en gammal mätare eller del av fd. central bryter inte alla faser. Det märks dels genom att elmätaren endast har fasindikering på L1, dels genom att belysningen i källaren fortfarande funkar men inget på trefas + ett antal andra grupper inte funkar.
Äldre elsystem med en elmätare och plomberad brytare i ett renoverat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldre elcentral med öppna dosor, kablar och nyare samt äldre komponenter i ett renoverat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spontant känns det tokigt, men jag är osäker på om det bör åtgärdas, hur akut det är och om vi isåfall ska kontakta nätägare eftersom brytaren sitter på den plomberade delen. Vi planerar att ta in elektriker för att åtgärda lite grejer, är detta något som bör fixas innan dess?

Kringinfo: Förra ägaren satte in ny central och JFB precis innan försäljning. Innan satt där en diazedcentral ovanför nuvarande elmätare. Elektrikern lämnade ingen dokumentation så vi har gjort en gruppförteckning genom att prova oss fram.
 
Inte helt ovanligt att gamla brytare ger upp på detta sätt. En "vanlig" elfirma byter denna.
 
Mätaren har väl inbyggd brytare? Så en skylt som informerar om att brytaren inte bryter alla faser skulle jag nöja mig med. Inte helt rätt.
 
D Daniel 109 skrev:
Mätaren har väl inbyggd brytare? Så en skylt som informerar om att brytaren inte bryter alla faser skulle jag nöja mig med. Inte helt rätt.
Nej.
Prova kör den ett par gånger och när den stannar inne, låt den bli inne. Och byt vid tillfälle.
 
D
Fotografen Fotografen skrev:
Inte helt ovanligt att gamla brytare ger upp på detta sätt. En "vanlig" elfirma byter denna.
Så det är inget problem att en plombering behöver brytas för att komma åt brytare? Det kanske inte syns så tydligt på bilden.

D Daniel 109 skrev:
Mätaren har väl inbyggd brytare? Så en skylt som informerar om att brytaren inte bryter alla faser skulle jag nöja mig med. Inte helt rätt.
Ja, och den funkar bra. Det har vi testat. Däremot har jag för mig att jag läst att det inte är bra nog för arbete i centralen.

S Slugge skrev:
Nej.
Prova kör den ett par gånger och när den stannar inne, låt den bli inne. Och byt vid tillfälle.
Nu är jag nog inte med på hur du menar? Nu står den i till-läge och det funkar fint. Menar du att vi ska slita ut den helt så att den inte bryter något alls?
 
Menar att den modellen av mätare inte har en inbyggd brytare som Daniel antydde.

Funkar det fint, var ju bara en av tre faser som tog sig genom?

Elinstallatören kan bryta plomberingen och beställa en ny.
 
Han säger ju att brytaren i mätaren funkar, då bör den ju finnas.

Den trasiga brytaren bryter bara två faser. Men sluter alla. Så det funkar ju att använda anläggningen som den är.
 
Ok Daniel, tar tillbaka det jag skrev. Den modellen av mätare Göteborgs Energi köpt in har brytarfunktion, ber om ursäkt.

Anläggningen är lite osäker som den är nu om en fas inte bryter, har du säkringarna i en låda under?
 
Tar man mätarbrytaren och sen säkringarna så är det inget hinder att arbeta säkert, de flesta yrkesmän vet att den typen av gamla huvudbrytare är opålitliga så egentligen kanske det inte har så stor betydelse, synd bara OM det skulle hända något man haft kunskap om..
 
Undrar om den brytartypen verkligen kan vara godkänd i Sverige..?
Aldrig sett just den mätaren i alla fall.
 
Det är en mycket vanlig brytare som var standard förr. Så länge den fungerar är den godkänd.
 
Immobil Immobil skrev:
Det är en mycket vanlig brytare som var standard förr. Så länge den fungerar är den godkänd.
Menar mätarens inbyggda brytare.
 
D
S Slugge skrev:
Ok Daniel, tar tillbaka det jag skrev. Den modellen av mätare Göteborgs Energi köpt in har brytarfunktion, ber om ursäkt.

Anläggningen är lite osäker som den är nu om en fas inte bryter, har du säkringarna i en låda under?
Inga fler synliga säkringar finns än vad som finns i bild i inlägg 1. Det som sitter innan den defekta brytaren är vad jag antar är inkommande el med tillhörande lådor. Jag har inte känt mig bekväm nog att peta på dem men eftersom det står 500V + tom ruta med plats för strömstyrka kanske det sitter en huvudsäkring i någon av dem?

Elcentral med flera grå säkringslådor och ledningar på en vägg i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från garage. Servisledning undertill, ledning till
mätare övertill.
 
Gott om lådor - snyggt!
Du har troligast dina huvudsäkringar i översta lådan.
 
D
S Slugge skrev:
Gott om lådor - snyggt!
Du har troligast dina huvudsäkringar i översta lådan.
Gött att veta. Det mesta i elväg tycks ha bytts någon gång, utom just garaget. På samma grupp sitter ett utomhusuttag som säkert funkade "problemfritt" innan man satte in JFB och det blev klassiskt göteborgskt vinterväder :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.