NEJ!
alla avgifter ska avtalas i förväg och stå i kontraktet.
I annat fall du inte behöver betala
se till att du räknar av motsv moms

f.ö jag vill här skriva om att det finns inget som heter "lagstadgad påminnelseavgift" lagstadgad är räntepåslag eller dröjsmålsränta:
Ny dröjsmålsränta som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan med tillägg av 8,00 %-enheter fastställs för varje 1. januari och 1. juli genom särskilt beslut av Riksbanken. Från och med 1.7.2014 uppgår dröjsmålsräntan till 9,00 % per år.
http://www.interestia.se/drojsmalsrantor/

SteffeLeffe123 skrev:
Vi har genomfört en b
 
En bekant som blev utsatt för liknande (fast i jobbet) betalade det som han var med på och sa till entreprenören att han dragit av för fakturabetalningsavgift, dvs det arbete han själv lagt ner på att betala. Varken hans eller entreprenörens påslag var reglerade i det ursprungliga avtalet så entreprenören svalde det.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
agsom skrev:
f.ö jag vill här skriva om att det finns inget som heter "lagstadgad påminnelseavgift" lagstadgad är räntepåslag eller dröjsmålsränta:
Vi kan nog förutsätta att det är skriftlig betalningspåminnelse enligt lagen om ersättning för inkassokostnader som avses.
 
Fler än jag som vill veta hur TS tfn samtal gick förra veckan ?
 
Ue arvode 8-15% som huvundenyreprenör är fullt normalt vid samordning. Så jag tror det bara är att betala. Däremot ska det enbart gälla kostnader från anlitade underentreprenörer.
 
Ja det är normalt att man avtalar om nivåer i den storleksordningen. Men har bolaget inte avtalat om något sådant så får de inte ta ut det.

Tråden handlar ju i huvudsak om vad som avtalats.
 
  • Gilla
mr_bygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.