aprilia-tobbe skrev:
Jag kommer att bygga om till " övertrycksfri" koppling till våren.
Ok vad kör du med för exp nu då?Funkar den inte som den bör?:)
 
Ok vad kör du med för exp nu då?Funkar den inte som den bör?
Funkar gör det väl men inte så bra som jag vill.
Jag har en hemma byggd tank brevid pannan med ett öppet expantionskärl som ligger ca 50 cm över tanktoppen och det funkar kanon.Problemet är att i huset har jag radiatorer som ligger ca 1,5 m högre än expantionskärlet.. Således har jag för närvarande slingor i 4 m3
tanken och tryckexpantion i huset till tekniktank och radiatorer. Detta funkar inte pga att det förstör skiktningen i 4 m3 tanken:mad:

Jag ska rita upp hur jag vill ha det senare så ni här kan tycka till men det tar ett tag till
 
Appropå acc-tankar ...

Jag har för mig, att när jag spekulerade i olika lösningar till mitt eget hus så fick jag sagt till mig att ca: 100-120 L / m2 är "lagom" storlek på en acc-tank. Det kulle vara med ett ilägg och man skulle anpassa pannan efter de förutsättningarna. Och inte tanken efter pannan.
Huset i sig var normalt isolerat och med "genomsnittliga fönster", vad som menas med det vet jag inte riktigt men antar att det inte var sk. högisolerade isolerglas, likaledes inte en maxisolerad husstomme
Hur det stämmer i praktiken för alla o envar, kan jag inte svara för men återigen får man ju se till sitt eget hus och de förutsättningarna man har till buds.

Mitt eget hus = 260m2 bostadsyta- Tank 2700 L. -Stämmer.-
Ett ilägg i pannan. -Stämmer.- (med undantag från de kallaste dagarna på vintern).
28 gamla fönster (vanliga 2glas, modifierade med isolerglas ruta invändigt bytt till 4mm glas utvändigt), funkar? hmm.. (det finns säkert ngn formel nånstans som säger emot mig. MEN jag slipper iaf elda mellan slutet på April tills ~andra veckan i Oktober.

Jag kan ju inte påstå att jag har räknat o räknat o räknat på olika lösningar, (mest såg jag efter vad jag hade och hur förutsättnngarna såg ut), sen måste man ju ha lite magkänsla också utifrå sina egna förutsättningar, och inte bara stirra sig blind på olika kWh- verkningsgrader o allt man kan få fram genom olika räkneexempel.

Ta bara ett sånt exempel med din bil.
De flest har ju fyra hjul i var sitt hörn på bilen + ett i reserv... Anta sen att någon elaking har tagit ett av dina däck, kan du då köra vidare??
Rent teoretiskt har du ju forfarande lika mycket däck att köra omkring på, men det funkar ju kanske inte.. eftersom alla slitytor har du ju inte på rätt plats. Men dom finns...

Hej så länge
 
Hur många liter per m2 som är lämpligt styr radiatorerna/golvvärmen.
Ett system som har låg returtemp kan nyttja en större del av den lagrade energin än ett med hög returtemp trots samma tank storlek.

Tex System 1.1500liter tank returtemp 30°C tanken laddad till 90°C då finns det 104kWh lagrat i tanken som huset kan använda till uppvärmning och vv.
System 2. 1500liter tank returtemp 50°C tanken laddad till 90°C då finns det 70kWh lagrat i tanken som huset kan använda till uppvärmning och vv.

Så system 1 måste i detta falla ha en panna som producerar 30kWh mer på ett ilägg (om det är endast ett ilägg man vill göra) än system 2.
System 2 måste även ha ca 800liter större tank för att ha samma bekvämlighet som system 1.

Så det finns väldigt mycket saker att tänka på för att få ett bra vedsystem.
Ofta får man nog samma bekvämlighet med en mindre (billigare tank) och en panna som inte kostar skjortan om man lägger dessa pengar på huset.
Ett vedsystem kan ju kosta 150tkr för bara anläggningen, det går även att bygga en anläggning för ca70tkr med bra prestanda (inget arbete räknat).
Då har man 80tkr över med det billigare anläggningen för övriga förbättringar.
Kanske finns någon på detta forum som räknat på vad som ger mest valuta.
Min gissning är på det billigare anläggningen och förbättringar av huset (tex isolering/fönster/golvvärme/andra radiatorer).
 
Redigerat:
Mycket bra sagt Kricken, Kan man lägga 70000 på förbättringar av huset genom tilläggsisolering/kompletteringar av radiatorer så lägre returtemp nås t.ex så får man en bekvämare lösning på köpet..
Det gör fort rätt många m3 ved som inte behöver tas om hand med lite förbättringar, Man behöver då inte heller lika stor acktank/panna för att få det bekvämt vilket gör anläggningen ändå billigare..

Isolera vinden o se över fönster samt ev tilläggsisolering kan göra 8-10 m3 staplad ved vilket även sänker bränslekostnaden för att inte tala om minskat arbete..
 
Då har man 80tkr över med det billigare anläggningen för övriga förbättringar.
Kanske finns någon på detta forum som räknat på vad som ger mest valuta.
Min gissning är på det billigare anläggningen och förbättringar av huset (tex isolering/fönster/golvvärme/andra radiatorer).
så har jag tänkt iallafall men jag får ändå stor volym på tankarna
 
Vi är helt enkelt jätte stolta över dig kricken:):):)
 
JPe skrev:
... att ca: 100-120 L / m2 är "lagom" storlek på en acc-tank.
Du har skrivit fel på en tiopotens, eller hur?
Jag antar att du menar 10-12 l/m². Annars blir det en rejäl tank!
Men det stämmer bättre med det du skriver sen också.
 
Jag reserverar mig för uttalanden som "lagom". Funktionellt finns inget lagom, större är bättre!
 
kricken_ skrev:
...
Så det finns väldigt mycket saker att tänka på för att få ett bra vedsystem....
.
Kloka ord!
Inget är svart eller vitt.
Alla objekt är olika och unika.
Två exakt lika värmesystem kan fås att fungera hur olika som helst beroende på en oerhört massa andra ikringliggande faktorer.
 
Redigerat:
:surprised::surprised: Nu syns det varför jag gärna hoppar över räknandet :surprised::surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.