2an skrev:
Finns väl inget som säger att det inte skulle funka med en 35 kW panna o 5 m3 tank??

Det är snarare vilken eldstadsvolym pannan har, Men nu är det väl ingen som har större än 135 l eldstad av 35 kW pannorna men det borde funnits nån med 250-300 l eldstad då hade den laddat 5 m3 på ett ilägg.. :)
Det är ju det som dom tydligen håller på o ta fram!En vedpanna som brinner med låg effekt kontunerligt,som en pellets brännare. Då får man byta stor ack mot stort vedutrymme.Ska vi gissa vilken svensk panntillverkare som kommer först med den lösningen? Ja tror det blir Effekta.
 
Skulle inte den effektan va på 60-65 kW??

Den skulle varit på 10-15 kW med lamda o 250-300 l eldstad, Men det sägs ju att det ej blir optimal förbränning under 20 kW annars hade det bara behövts en mindre tank..
 
2an skrev:
Skulle inte den effektan va på 60-65 kW??

Den skulle varit på 10-15 kW med lamda o 250-300 l eldstad, Men det sägs ju att det ej blir optimal förbränning under 20 kW annars hade det bara behövts en mindre tank..
Jo den ska komma först. Men ja läste i senaste nummret av Biobränsletidningen,ingenjörerna håller på om det går att få till sån "teknik" för en vedpanna?.Tydligen så släpper en vedpanna ut mest i uppstarten,därför håller dom på o forskar,utvecklar om det går att få en vedpanna att brinna som typ en pelletsbrännare kontunerligt,så man minskar uppstarter.Ja fatta som att man inte behöver stor ack då?Det ska va ett "förråd" med ved istället som matar panna.Men det lär väl dröja innan dom har kommit dit?:)
 
Aha där ser man, Ja hoppas dom kan lösa det så att det inte behövs acktank på flera m3 även om man kommer behöva acktank ändå men kanske bara behöver rymma typ 750-1000 L så att man har ett litet lager..
Om det gick få pannan att brinna effektivt med effekt från 3-4 kW upp till 12-15 kW så är det bara att ladda fullt i dom flesta villor redan vid utetemp runt 0° o pannan får brinna ca 100 tim (4 dygn) med eldstad på 300 L... :)
Kanske en effektstyrning beroende av utetemp så man kan justera in pannan efter husets behov typ som med shuntstyrning, Bara tända på hösten o sen hålla pannan laddad med ved under vintern.. :)
 
Velar mellan 3 och 4000 liter tilsammans med en 40 kw panna nu. Fick ett bra pris!
190 teoretiska liter, finns det någon här som eldar mot 4000 liter?
Jag vet att det beror på det och det men...ändå,... lite verklighetsfakta tack!
Vill inte bli sittande med en för liten och inte köpa en som inte blir full på 2 ilägg.
Jag vet att många inte tycker att den kan bli för stor, men jag vill bara lägga i två gånger, den gången som tanken är tom , dvs, ca 25-35 gr.

MVH / plm
 
har man inte en jätte panna(typ arca 90) så får man pula med 1-2 ilägg men sedan är ju tanken varm och håller länge...
 
Vi har 4m3 till våran 50kw panna. Brukar släppa ner toppen till ca40 grader och nu när det är runt nollan ute så brukar mitten och och botten vara runt 30 grader, med dessa "förutsättningar" brukar jag få elda var tredje dag ca ett och lite drygt halvt ilägg för att fulla tankarna...
 
Jag kör med en 40kw mot 4000 l och det går åt ca 2 i lägg med blandved när huset tar lite under tiden.Då eldar jag när det är ca 40gr i topp och 30-35 i botten.Om huset inte tar något och jag eldar med bra ved räcker 1.5 ilägg + tändbrasa.
Jag har dålig skiktning vid urladdning så jag klarar mig bara i två dagar om tempen ligger över nollan.Under noll får jag elda varje dag.
Det ända jag kan tillägga är att det tar ca 6 timmar innan det är laddat vilket jag ibland kan tycka är lång tid.
 
Redigerat:
Hej!
Upplever ni att tanken läcker mycket värme,sjunker sakta i toppen, eller håller toppen sin maxtemp i stort sett till skicktningen nått toppen?
Aprilia, vad beror din dåliga skicktning på? 6 timmar att ladda, men efter det sista ilägget behöver bu väl inte bekymra dig ? eller ?
Tack för ere synpunkter!! / plm
 
Skiktningen brukar bli sämre om man har vv beredning i acktanken oxå.:)
 
Den dåliga skicktningen beror på rörosen som hjälpte mig övertygade mig om att använda kulvertslinga i min huvudtank. Mitt system består av en huvudtank på 4 m3 i garaget och en tekniktank på 650 l i källarren på bostaden. Slingan gör att vattnet i huvudtanken kommer i rörelse vid urladdning och blandas således. Tex kan det vara 50 i botten 65 gr på mitten och 75 gr i toppen.Jag kommer att bygga om till " övertrycksfri" koppling till våren.Efter Matss ritningar.Jag kommer nog med lite frågor om det här på forumet.
Learning by doing :)

Beträffande "värmeläckande tank". Jag har 15 cm på sidorna och ca 40-50 cm på toppen med isolermatta kommer inte ihåg namnet på den men den har aluminium skikt ytterst.Och visst det är 20-22 gr i pannrummet utan element så visst läcker det lite men hur mycket kan jag inte svara på. Jag ska lägga på mera vid något tillfälle.

Nä visst kan man strunta i sista ilägget det sköter sig själv .Men om man kommer hem sent så skulle jag vilja att det gick fortare tills man kunde göra ilägg två. Ilägg nr ett tar oftare längre tid att brinna ut än ilägg nr två. Det tar lite tid innan min panna brinner med full effekt.
Men visst jag klarar i regel ett dygn på ett ilägg om et inte är för kallt.
 
Andreas ... Hur ser din anläggning ut storlek panna och tankar. MVH / plm
 
plm skrev:
Velar mellan 3 och 4000 liter tilsammans med en 40 kw panna nu. Fick ett bra pris!
190 teoretiska liter, finns det någon här som eldar mot 4000 liter?
Jag vet att det beror på det och det men...ändå,... lite verklighetsfakta tack!
Vill inte bli sittande med en för liten och inte köpa en som inte blir full på 2 ilägg.
Jag vet att många inte tycker att den kan bli för stor, men jag vill bara lägga i två gånger, den gången som tanken är tom , dvs, ca 25-35 gr.

MVH / plm
Med den vedvolymen till 4m3 ska du alltid klara att ladda tanken på 2 ilägg, Även om du laddar 25-95° ska det gå fint o skulle det inte gå så är nått inte som det ska..
 
plm skrev:
Andreas ... Hur ser din anläggning ut storlek panna och tankar. MVH / plm
Innova 30 2st Borö tip1000L 2 slingor i teknik tanken.
Akta dig för dom tankarna.Dom är dåligt isolerade
lcd_acktank.jpg
 
Hej Andreas!
Hade du någon länk till en sida där det gick att se din loggning av tank tempen?

MVH / plm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.