Hej!
Jag funderar på att införskaffa mig en 35kw panna och en 3000 liters tank.( ev. en 40kw)
Jag har gjort många beräkningar men är intreserad av era erfarenhater.
Jag räknar med att göra 2 ilägg (2x140 liter) och börja elda vid en medeltemp på 35 gr i tanken.
Tror ni pannan räcker?
Skriv gärna om era erfarenheter. Panntyp, vedvolym, antal ilägg, antal liter i acc.tankenoch medeltempökning mm.

Verkligheten slår teorin!! MVH / plm
 
När jag har mitt nya pannrum klart i garaget, hade jag tänkt att sätta in en panna på minst 50kW, eventuellt 60kW till en 3-kubiks tank med 500 liters tekniktank i huset. Vill inte behöva springa fram och tillbaka hela tiden.

Nu har jag en Calmarpannan V33, 33kW och 1500liter tankar. Vedmagasin på 120liter. Om jag inte tar ut någon värme så krävs det ungefär 1,5 panna med ved för att fylla tankarna från 20 till 90 grader.

Mvh
Tompa
 
_ap_
kW har inte så mycke med verkligheten att göra, det har vedvolymen. ;)
Satsa på en panna med en vedvolym på 180-200L så klarar du dig på ett
ilägg/dygn.
Är du beredd att göra 2ilägg klara du dig, som du skriver med 140L ved
tänk bara på att ett ilägg brinner i ca 3,5tim, börjar man elda sent
kan det bli riktig sent när ilägg nr2 ska i.
Summa: Satsa på större volym på en gång, merkostnaden för en större
panna kommer du le åt varje gång du eldar.
 
Precis. Man börjar med att välja en ackumulatortanksvolym som är så stor som man vill ha. Sen väljer man vedvolym i pannan efter det (ca 1/15 - 1/18 av tankarna). Effekten ger sig själv.
 
apersson850 skrev:
Precis. Man börjar med att välja en ackumulatortanksvolym som är så stor som man vill ha. Sen väljer man vedvolym i pannan efter det (ca 1/15 - 1/18 av tankarna). Effekten ger sig själv.
??? effekten ger sig själv ---men varför har man då olika effekt på pannor med samma vedvolym?
Det blir en avsevärd skillnad i laddningstid om pannan är 20 /40 /60 kw i medel eller toppeffekt .
 
Har man?
När jag tittade på pannor för några år sedan var de jag såg i alla fall genomgående så att effekten ökade med vedvolymen, så att brinntiden i praktiken var ungefär densamma, oavsett hur mycket man kunde stoppa in. Men det finns kanske fabrikat som är annorlunda funtade där, som inte jag såg på.
 
Som jag skrev i början så går det ju att räkna på det mesta och det har jag gjort.
Men hur är det i verkligheten, mellan tummen och pekfingret.
Fyller du en tank på 3000 liter ca. 60 gr ökning på 2 ilägg med en 35kw panna med
140 liters vedvolym.
Jag vet, olika pannor och ved kvallite, värmeuttag under eldningen ger olika resultat.
Men ju fler som delar med sig ju bättre koll får jag/ni.

Så tack för era fakta / plm
 
3000 l x 60° gör 210 kWh vilket då kräver rätt lika många liter ved (210 l eldstad) så med en 35 kW panna o 140 l eldstad laddar du det lätt på 2 ilägg då det är ca 280 kWh, Detta även om det är som kallast då huset hinner förbruka under tiden det brinner..
Efter ca 3,5 tim får du fylla andra ilägget..
 
Har kommit till samma teoretiska slutsat själv också.
Men jag är osäker på om teorin stämmer med verkligheten.
Det verkar som om man inte får ut den ennergimängden.(liter=energi ??)
Om man läser på tex. Atmos hemsida under fliken, tester, så ser man där att en 35 kw pannan bara ger ca. 100kw vid ett ilägg på 140 liter (35 kg ved).
Därför är det intressant att se hur det ser ut ute hos olika eldare.
MVH/ plm
 
Det beror på om man startar med liten tändbrasa o att man fyller upp den jelt innan den är varm, Då går ganska mycket ved bara till att värma pannan..

Nyår eldade vi hos en kompis i hans Calmar v33 o det stämde väl med 1 kWh/liter ved men då eldade vi upp 3700 l 60° med 2 1/2 panna, Huset han ju förbruka endel under dom 8,5 tim pannan brann..
 
En sak som jag tycker är viktig att ta med i tänket är när den lagrade värmen räcker 2 dygn. Åtminstone jag tycker att det är mycket bekvämare att elda vart annat dygn och slänga i lite extra när man väl eldar.
F.n går den gränsen för mig när medeldygnstemperaturen ligger strax över nollan. 2000 liter i ackvolym och en Atmos 40kW.
 
Håller med, stor volym ger för mig, med ett välisolerat hus, framförallt komfort.
Tänker nog satsa på 3000 liter. PÅ den volymen kommer jag att klara mig i 3 dygn vid ett effekt uttag på 3kw. Det innebär att jag klarar mig ialla fall ned till någon minusgrad.
MVH / plm
 
Ca 1/3 av husets max effekt krävs vid 0°
 
Då har jag ett mindre behov än 3kw vid noll, snarare 2kw då. / plm
 
plm skrev:
Om man läser på tex. Atmos hemsida under fliken, tester, så ser man där att en 35 kw pannan bara ger ca. 100kw vid ett ilägg på 140 liter (35 kg ved).
Jag antar att du här menar att du läst att en 35 kW panna skulle ge 100 kWh på ett inlägg, eller? Men om ett inlägg är 35 kg ved, och vi antar att det är torr björkved som avses, då får de bara in 70 liter i vedutrymmet. Björk väger ungefär 0.5 kg/dm³. Är veden ordentligt torr kan man få ut bort mot 1,4 kWh/dm³, vilket blir nästan exakt 100 kWh, om det är 70 liter ved vi pratar om. Fullständigt fantastisk verkningsgrad, så det verkar inte troligt att alla siffrorna du sett är korrekta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.