Vad var du på 80-Talet?

  • Antal röster
    51
På min topplista från 80-talet ligger Far Corporation - Divison One, Tony Carey - Blue Higway och Marillon - Jigsaw väldigt bra till.
Tycker nog att 80-talet var det bästa musikdecenniet.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Lägger till Phenomena också.
 
  • Älska
  • Gilla
Simon Traktor och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Det är intressant det där med när 80-talet börjar och slutar. Musik som släpptes i slutet av 70-talet var ju sådant man lyssnade mycket på under 80-talet, så på sätt och vis började 80-talet typ 1978. Personligen har jag sedan länge ansett att 80-talet tog slut 1987.
Hehe! Och i den utmärkta synt-podden Blå Måndag hävdas det ofta att 80-talet började 1983. :)
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Då som nu så är jag nog fortfarande punkare. Lyssnar mycket på punk, samt thrash, celtpunk, grunge, black-metal, ska osv. Alla inspirerade av punken. Hårdrock och framförallt new wave of brittisk heavy metal är bra, men det känns inte i hjärtat på samma vis.
 
Då som nu är det symfonirock som gäller. Tidlöst - har aldrig varit inne. :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
N
80-talsmusik är min favoritgenre. Dock inte hårdrock och punk så kanske får jag räkna mig till syntharna då! :) Gillar artister som OMD, Bananarama, Sandra, Pet Shop Boys m.fl.
Nuförtiden är två av mina favoritkanaler på TV "Now 80s" och "That's 80s". Båda helt gratis att ta emot via satellit (Astra på 28 grader öst) och fyllda med bra musik.
Gillar även dance så en annan favorit är "Clubland" på samma satellitposition.
Finns mängder mängder av bra och gratis musikkanaler för alla smaker som inte kostar en krona.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Jag såg MTV första gången på KTH. De hade någon satellitmottagare där för det var väl via parabol MTV kom först. Senare fanns den och en massa andra kanaler i vägguttaget som kabel-TV. Som sagt var det nyhetens behag med musikvideo dygnet runt.
 
galento
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Ja, det kan hända här med:cool:
Ja nu är det lördag och musikvideos (y)Meatloaf för tillfället , på fm var det Mental as anything och Alvin Stardust på vinylen.

Live it up med Mental as anything från -85 spelades en del i bilarna :D
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja nu är det lördag och musikvideos (y)Meatloaf för tillfället , på fm var det Mental as anything och Alvin Stardust på vinylen.
Tråkigt med Meatloaf bara att allt inspelat med han har så dålig kvalite. Duetterna han gör i Dead ringer of love och dashboardlight är grymma annars som videos.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Nu när det snackas MTV här är man ju ytterst förvånad att ingen har nämt Headbangers Ball med Vanessa!
Det var grejer det! :)
 
  • Gilla
Simon Traktor och 4 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu när det snackas MTV här är man ju ytterst förvånad att ingen har nämt Headbangers Ball med Vanessa!
Det var grejer det! :)
Party Zone?

Steve Blame, Ray Cokes, DeRuvo, Angel osv. :love:
 
  • Älska
Bästerortarn
  • Laddar…
Haha, MTV kommer man ihåg. Nu "kom" ju MTV rätt sent till Sverige men så vitt jag kommer ihåg så hade väl kanalen sin storhetstid andra halvan av 80-talet och kanske ett par år in på 90-talet. Rätt säker på att det vi i Sverige fick var brittiska MTV men en bit in på 90-talet ändrades upplägget och det blev mer amerikanskt. I samma veva kom The Real World och det blev mindre och mindre musikvideos. Enligt mig tappade MTV all relevans tidigt 90-tal.

Men åter till ämnet :cool: Underbara Danielle Ate The Sandwich (en nutida favorit) gjorde för några år sedan en underbar 80´s mashup. Videon är dessutom full med 80-tals referenser. Varsågod och njut!

 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Minns ni en kanal som hette "Super Channel"? Tycker den var bättre än MTV. Nu fick vi dock dessa kanaler någong gång 88-89 (minns inte helt hundra när var så pass liten då).
Om jag minns det rätt så var MTV spunnet ur super channel. Minns när de bara körde musikvideor en timma i veckan på fredagar. Sen utvecklades det till MTV och då brakade det loss ordentligt.
 
S Stugmannen skrev:
Om jag minns det rätt så var MTV spunnet ur super channel. Minns när de bara körde musikvideor en timma i veckan på fredagar. Sen utvecklades det till MTV och då brakade det loss ordentligt.
Kommer inte ihåg, men MTV startade visst -81 i USA. En viss låt med Dire Strait och röstinhopp av Sting beskriver. Det finns en dokumentär om hur det gick till. - I want my MTV. :)
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Kommer inte ihåg, men MTV startade visst -81 i USA. En viss låt med Dire Strait och röstinhopp av Sting beskriver. Det finns en dokumentär om hur det gick till. - I want my MTV. :)
Det var nog sky channel jag tänkte på.
 
  • Gilla
Bemmbe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.