Vad var du på 80-Talet?

  • Antal röster
    51
Fantastiskt musikårtionde, framförallt den första halvan! Det hände så otroligt mycket och det är intressant att se att även många musikintresserade ungdomar av idag (och av 10-respektive 00-talen) utforskar den eran.

Jag började att intressera mig för pop under tidigt 80-tal, och under mellanstadietiden i mitten av 80-talet blev jag förstås syntare! :)

Även om jag fortfarande är nyfiken på (och utforskar mycket) NY musik så har 80-talets musik en särskild plats i mitt hjärta och nu på senare år så upptäcker jag mer ”nytt” (för mig alltså) från 80-talet än samtida musik. Oftast kollar jag upp sådan musik som jag kände till men kanske inte riktigt gillade på den tiden, tex band som jag som barn och tonåring kanske tyckte var för ”gitarriga” eller dylikt. …och nu tycker jag att det är jättebra :)
 
  • Gilla
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Oftast kollar jag upp sådan musik som jag kände till men kanske inte riktigt gillade på den tiden, tex band som jag som barn och tonåring kanske tyckte var för ”gitarriga” eller dylikt. …och nu tycker jag att det är jättebra :)
Igenkänning på den. Minns att min mamma älskade typ Dire Straits och jag tyckte det var skitdåligt men nu när tonåringen lyssnar på dom så har jag ändrat åsikt.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Man hann med en hel del olika stilar på 80-talet, t.o.m. schlager kollade/lyssnade man på då och sen musiken från Macken...
Glamrock, hårdrock, italdisco, reagge, lite synth, funk, hårdrocksopera, punk m.m. men framförallt hip-hop var det som gällde sista halvan.
MTV spelade ju faktiskt musik på den tiden och Yo MTV Rap missade man inte.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Åhhh, 80-talet :heart:

Jag är född 75 vilket innebär att det var sent 80-tal när jag började uppskatta och lyssna aktivt på musik. Var nog mest topplistemusik jag lyssnade på men om jag var tvungen att välja så drog jag åt synth-hållet. Men Pet Shop Boys, Erasure, Depeche Mode etc. Först i vuxen ålder har musikintresset resulterat i lite nördande och upptäckande av new wave, new romantic, Italo disco etc.

Speciellt förtjust är jag i Italo Disco. Hur kan man inte älska blandningen av naiv, dansant synthmusik med nonsenstexter på bruten engelska. Alltså hur genuint tramsigt (och underbart) är inte:

I can fly all over a golden desert sea
I feel good in my loneliness, just keeping me
Colors and perfumes in a crazy romance
The caravans moving easily in a camel dance



 
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Fyra skivomslag från olika genrer och epoker inklusive punk, svenskt album, och filmmusik. Färgglad, varierad typografi och design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En väldigt liten sammanfattning av i min mening det bästa & mest varierande Musik årtiondet
Där jag genom skolåren fick uppleva allt ifrån att dansa breakdance på rasterna till att headbanga till Holydiver i uppehållsrummet och dansa tryckare till A Tale That Wasn’t Right
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Varken eller. Jag lyssnade mest på 50-60-talsmusik och på de 80-talsartister som spelade 80-talsversioner av 50-tals rock'n roll som t.ex Shakin' Stevens, Stray Cats, Hurriganes, Matchbox, Bobbers m.fl.

Fast jag var lika långhårig som hårdrockarna var på den tiden, främst för att tjejerna gillade långt hår på killar då :D

Däremot lyssnar jag väldigt mycket på 80-talsmusik nu i vuxen ålder, alltså den som oftast hördes på radion, på discon och på ungdomsgården.

80-talet var ett väldigt bra årtionde vad gäller musik. Bredden var stor med många olika genrer.
Blev tvingad att starta Spotify när du skrev Hurriganes, hade flera skivor, men idag helt bortglömda av mig.
Annars en allätare och har alltid varit, även på 80 talet, stenhårt till fluffigt mjukt. Fick min första grammofon 1971 som 8 åring, har både den och första skivan kvar, Teddybjörnen Fredrikson med Ann Louise Hanson.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Tänkte på en sak här om dagen, när jag hörde en låt som jag typ inte hört sen den var en stor hit.
Vissa låtar som blev stora spelas ofta på radio fortfarande, medan andra försvann helt.
Låten jag hörde var A Good Heart med Feargal Sharkey. När hörde ni den senast ??
 
Har alltid haft väldigt "spretig"musiksmak, lyssnar på alla sorters musik, finns nått bra inom alla typer! Född -71 så 80 talet var ju stort. Lyssna på och framför allt se videon till Peter Wolf Come as you are, då blir ni glada! Dela på synt, hårdrock o punk går ej när man lyssnat mycket på Billy Idol, en av favoriterna.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
A
R Rd 350 skrev:
Har alltid haft väldigt "spretig"musiksmak, lyssnar på alla sorters musik, finns nått bra inom alla typer! Född -71 så 80 talet var ju stort. Lyssna på och framför allt se videon till Peter Wolf Come as you are, då blir ni glada! Dela på synt, hårdrock o punk går ej när man lyssnat mycket på Billy Idol, en av favoriterna.
Ditt nickname andas ju 80-tal om det är vad jag förmodar!
 
  • Gilla
Rd 350
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Tänkte på en sak här om dagen, när jag hörde en låt som jag typ inte hört sen den var en stor hit.
Vissa låtar som blev stora spelas ofta på radio fortfarande, medan andra försvann helt.
Låten jag hörde var A Good Heart med Feargal Sharkey. När hörde ni den senast ??
Ett par dar sen , gillar också den :) . Är det dåligt på tv,n så ser vi ofta på
youtube videor med gamla musikvideos istället.
 
Roga1337 Roga1337 skrev:
[bild]
En väldigt liten sammanfattning av i min mening det bästa & mest varierande Musik årtiondet
Där jag genom skolåren fick uppleva allt ifrån att dansa breakdance på rasterna till att headbanga till Holydiver i uppehållsrummet och dansa tryckare till A Tale That Wasn’t Right
Rätt måttligt med 80-tal i det kollaget.
 
Född -75 och får nog säga mer åt synth mot slutet av 80-talet.
Allätare då och än idag.
Blir fortfarande glad av eurodance klassiker och saknar MTv kopiöst.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ett par dar sen , gillar också den :) . Är det dåligt på tv,n så ser vi ofta på
youtube videor med gamla musikvideos istället.
Samma här. Bjöd hem en kompis på middag, vi blev sittande vid TVn med youtube till halv 4 på morgonen.
Kul med dagens teknik när man bara behöver säga namn på låt eller artist så dyker den upp på tvn.
 
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Född -75 och får nog säga mer åt synth mot slutet av 80-talet.
Allätare då och än idag.
Blir fortfarande glad av eurodance klassiker och saknar MTv kopiöst.
100+ på det, MTV är bland det bästa som hänt.
 
  • Älska
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
100+ på det, MTV är bland det bästa som hänt.
Jag fattade aldrig MTV. Som jag minns det var det oavbrutet "Yo! MTV Crap" tills man bytte inriktning och bara visade suparsåpor istället. Jävlar vad gammal och bitter jag framstår där! :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Rd 350 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.