Jag tror inte att min 10s har mjukstart (?) och jag kan sannerligen inte säga att jag saknar det. Att sågen skulle hoppa till när man ska finsåga lister etc har jag aldrig märkt av. Det låter som en enorm överdrift som inte är grundad på praktiskt erfarenhet.

Mjukstart har jag dock på cirkelsågen, där känns det mer befogat.

Har min 10s mjukstart tar jag tillbaka allt jag sagt i detta inlägg.
 
Fick jag välja med eller utan mjukstart på kap/ger, så skulle jag ta utan.
Ibland har jag trott att sladden inte sitter i:surprised:
Sen är det irriterande att behöva vänta de där 2s tills jag kan börja såga.
Jag är invand utan, så det kanske är därför.
 
eritor skrev:
..........Har du tex en foderbit som ska geras exakt efter en 60 graders linje du ritatat upp (i regel går inte de flesta sågar att vinklar mer än 45-50grader) så måste du hålla foderbiten på fri hand, att då starta gersågen med 1,5kw utan mjukstart gör ju att hela sågen hoppar till förmodligen din precision du förberett med likaså..........
Du bör inte hålla ämnet så där, fixa snarare anhåll med spillbitar som i sin tur vilar på sågens egen anhåll så att din foder har något att vila mot, alternativt använda tving om det är möjligt.
 
F
eritor skrev:
Jämför funktionen med bilkörning, med mjukstart så gasar du lugnt upp till fullgas och utan mjukstart stampar du ner gasen i bilen. Båda metoderna går alldeles utmärkt att använda när man kör bil, men när de kommer till riktigt finlir så blir det skillnad, prova fickparkera med bilen genom att alltid stampa fullgas när du ska krypa in i.

Haha, underbar liknelse men jag tycker inte att den har så värst mycket med ger och kapsågning att göra.

Har du provat att fickparkera med "stampa gasen i botten metoden" jämfört med "tryck sakta (på ca 1-1,5 sekunder) gasen i botten metoden"? Nä, inte jag heller men jag vågar påstå att ingen av metoderna kommer att imponera och resultatet skulle med största sannolikhet bli ungefär likadant.

Mjukstart: som nämnts tidigare, lägre startström som kan spara en och annan promenad till proppskåpet, sliter eventuellt lite mindre på lager och sånt men kan inte tänka mig att det är av sådan omfattning att det påverkar maskinens livslängd. Det är nån elektronikkrets som kan gå sönder så ur robusthetsperspektivet skulle det kunna vara en nackdel med mjukstart enligt principen: finns det inte så kan det inte gå sönder.

Min KGS254 har inte mjukstart och har aldrig sett en kapsåg med råare start men det är mer ett konstaterande än ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.