Jag köpte själv en KGS254 från Bauhaus för några veckor sedan och är kanon nöjd. Enda nackdelen jag upptäckt hittills är just avsaknaden av mjukstart samt att lasern behöver justeras in, har bara gjort en grovinställning men skulle behöva justeras ytterligare. I övrigt så har jag bytt till en 60 tändets boschklinga för att få lite finare snitt (levereras med en 48tänders) Kan varmt rekommendera maskinen till en vanlig amatörsnickare. Anledningen till att jag valde just 254:an var för att få högre kaphöjd (90mm)
 
F
Metabon hittade jag på Bauhaus. Köpte en KGS254. Skillnaden mot 216 är att den fixar 4 tums virke på höjden. Den blir också tyngre och klumpigare än 216. Skall man tilta klingan ofta så kan det vara trevligt med 254 då den sväljer betydligt mer på höjden. Min Metabo är ett par år gammal (blå), numera är dom gröna men vet inte om det är nån direkt skillnad. Den är bra men jämför man med en mjukstartande Bosch blå eller DeWalt (som jag tycker gör förjäkla fina ger/kap sågar) så är den ryckig i starten, råare och låter mer. Den gör dock ett utmärkt jobb, är stabil och stadig och känns gedigen. Sågresultatet är det inget fel på. Satsa på ett bra stativ, jag köpte skit och har ångrat mig varje dag.
 
Jag har en Elektra Beckum Metabo KGS 303 som jag köpte begagnad på blocket. Förra helgen gick en drivrem av, på tisdag ringde jag Metabos servicepartner i området och på fredag fanns remmen hos dem. 184:- kostade den.
 
I somras köpte jag en GCM 8 SJ med tillhörande bord GTA 2600 professional och är väldigt nöjd. Bordet väger inte mycket, det är lätt att fälla ut och ihop och tar lite plats. Det gröna bordet är mycket tyngre och klumpigare, men fungerar säkert bra om man ska att ha maskinen på ett och samma ställe. Sågen sätts fast med ett enkelt handgrepp. Det är skillnad som natt och dag jämfört med min gamla såg. Sågen är lätt och smidig och den har hög precision. Har inte hittat någon nackdel förutom att lasern inte var justerad, något som var snabbt fixat. Köpte paketet på Beijer för 3995, men det erbjudandet verkar vara förbi. Har dock för mig att jag såg en GCM 8 S och bord för samma pris hos min lokala handlare så det kan nog vara värt att du kollar med olika affärer. Du kommer garanterat att bli hans favoritson.
 
Tack för alla svar.
Ska bege mig ut i butikerna till veckan för att kolla vad som finns.
Boschen GCM 8SJ verkar vara slut överallt, men tror att GCM 8 S räcker bra.

Verkar som att alla sågar som jag kollat på är helt okej.
 
Kör på Blå Bosch som tidigare skrivits! Har själv en 8s med GTA 3800, funkar hur bra som helst att både finlira och misshandla. Köp inget annat!
 
P
nu när alla rekomendera GCM 8S så går jag mot vinden och rekomenderar Makita LS0714 .. grymt fin såg, bra pris och väger mindre än 8s(y)
http://www.toolab.se/produkt/LS0714-Makita-Kap-Gersag-190mm


hade jag inte haft 4 kap/gersågar redan så har jag köpt en sådan.. men nån går väll sönder snart hoppas jag
 
bryggarebob skrev:
Hamnade på en engelsk sida, där dom har en Bosch GCM 12 för 2029:- tyvärr så verkar dom inte skicka denna till Sverige [länk]
Men kostar inte denna modell betydligt mer i Sverige?
Nä, 110V och utan slide så blir den synnerligen begränsad i sitt användningsområde.
 
Nu har jag varit och kikat på de olika affärerna som finns här i stan, det skiljer rätt så mycket tycker jag på priset på Bosch GCM 8s. 4700:- till 3800:-
Den kändes hursomhelst riktigt rejäl då jag jämförde med andra maskiner som stod bredvid.

Ingen som har sett ifall GCM 8sj finns någonstanns i lager? Har sökt men den verkar ha utgått, eller vara slutsåld överallt.

Jag blir så velig då vissa skriver att mjukstart klarar man sig bra utan, medans andra säger att dom ska sälja sin nuvarande maskin just för att den saknar mjukstart.

3800:- blir absolut det högsta priset sågen får kosta.
 
Mjukstart är fint, men ingen showstopper för mig.
Det är ingen monstersåg effektmässigt..

Hellre mjukstart på sänksågen/cirkelsåg/sticksåg än gersågen om jag måste välja.
 
På vissa hemsidor står det att gcm 8 sj har utgått, men enligt Toolab verkar den kunna komma in nästa år. Beror på när han fyller år. [h=3]"KAPSÅGEN GCM 8 SJ ÄR TYVÄRR RESTORDER RESTEN AV ÅRET. LEVERANS AV DENNA KOMMER TIDIGAST ATT SKE I BÖRJAN PÅ 2013. [/h][h=3]TILLS DENNA KOMMER IN IGEN HÄNVISAR VI TILL GCM 8 S (DET SOM SKILJER DESSA ÅT ÄR ATT DET VAR MJUKSTART PÅ GCM 8 SJ OCH DET ÄR DET INTE PÅ GCM 8S)"

Hittade också dessa på Lindarn Webshop: Bosch gcm 8s+ gta 3800 sågbord för 4895:- och De Walt DW 777 +De 7033 sågbord för 4495. Vill minnas att DW 777 fått bra kritik här på byggahus. Varorna skickas fraktfritt inom Sverige.
[/h]
 
8SJ finns både i Tyskland o UK för drygt 4k inkl frakt. Inte jättebilligt men kap/ger sågarna brukar inte vara så billiga utomlands dom senaste åren.
 
Nu är presenten inhandlad. Det blev en Bosch GCM 8s, fick ett bra pris hos en lokal handlare. 3525:- Tycker jag var bra, smidigt att ha en fysisk butik.
Jag frågade säljaren ang, SJ modellen, den med mjukstart och han såg ut som ett frågetecken gällande detta, han hade som inget bra svar gällande varför mjukstart ens fanns som funktion, utan tyckte att det lät som något totalt onödigt, han menade på att man ville få upp rätt effekt så snabbt som möjligt på sågen. Men han jag pratade med verkade iofs inte jobba med verktyg på denna affär, utan någon annan avdelning.

Blev bara nyfiken själv, vad är mjukstart bra för och hur fungerar det rent praktiskt?
Tusen tack för all hjälp jag fått av er, mycket värdefullt.
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Mindre risk för att ämnet hoppar ur från sin position när man startar sågen. Fast det rycker till en hel del med mjukstart också dock betydligt mindre än utan mjukstart.
En annan sak är att det är mindre risk för att säkringen går när man t.ex. har dammsugare kopplad på samma uttag/säkring.
 
bryggarebob skrev:
Blev bara nyfiken själv, vad är mjukstart bra för och hur fungerar det rent praktiskt?
Tusen tack för all hjälp jag fått av er, mycket värdefullt.
Jämför funktionen med bilkörning, med mjukstart så gasar du lugnt upp till fullgas och utan mjukstart stampar du ner gasen i bilen. Båda metoderna går alldeles utmärkt att använda när man kör bil, men när de kommer till riktigt finlir så blir det skillnad, prova fickparkera med bilen genom att alltid stampa fullgas när du ska krypa in i fickan.

Har du tex en foderbit som ska geras exakt efter en 60 graders linje du ritatat upp (i regel går inte de flesta sågar att vinklar mer än 45-50grader) så måste du hålla foderbiten på fri hand, att då starta gersågen med 1,5kw utan mjukstart gör ju att hela sågen hoppar till förmodligen din precision du förberett med likaså.

Personligen har jag inte mjukstart, önskar jag hade det, men det är samtidigt inte motivation nog för att byta såg. Jag är ju i övrigt kanonnöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.