Finns ju redan CEE-don avsedda för 63A antar att denna nya "kontakt" har någon form av säkring som gör att man endast kan manövrera den när laddning är klar( utan last).
 
Hur snabbt tror ni att man kan ladda ett "bilbatteri" med trefas och 60A?
 
60 x 230 x 3 = 41,4 kW. OM elbilen drar 10kW = 13,6 hk kan du glida omkring i 4 timmar på en 1timmes laddning, sedan ska man räkna på laddningsförlusterna också.

Snabbladdning är inte bra för batterierna.

Protte
 
M
Ny laddteknik å nya batterier, å laddningen går "tokfort!" Ni har väl inte missa att Sverige har en fin liten elbil på gång: http://t360.idg.se/2.8229/1.215893/koenigsegg-laddar-med-elbil-i-geneve

Det är annat än den Volt, GM försöker kränga. En gammaldags prestandafattig elhybrid, som är så efter sin tid att den måste bli omöjlig att sälja. Volvo ECC från 1992 är långt före i tektnik å prestanda, men idioterna på Ford la ner hela projektet, eller nåt liknande..

magentis
 
jag hörde på radion imorse att kontakten skulle innehålla 3 pinnar, om de nu hade rätt betyder det ju att det är 2-fas 400v och jord.. för inte tänker de väl ha trefas ojordat:eek:
låter en smula farligt i mina öron att vem som helst ska pilla med uttag med så mycket power tillgängligt... detta måste det ju bli en behörighet på!;)
tänk er vilken härdsmälta det ska bli om det kommer in lite svenskt vägsalt i kontakten..
man får väl förmoda att JFB blir ett krav på dessa, för 230v motorvärmaruttag kan ju spraka rätt bra om ingen JFB finns, har sett en bil där det smälte ner hela uttaget innan säkringen gick.
 
Varför skyddsjord?
Lösningen är ju dubbelisolerat, varför skulle trefas 400Volt vara farligare än 230V. Fasspänningen är och förblir 230V.

Protte
 
Massmedia har aldrig varit någon källa för säker och riktig information och kommer aldrig att bli det heller.....
 
Hittade nå't: http://teva2.com/J1772.html

The J1772 standard specifies a specific 5-pin plug (two power, two signal, one ground) for single-phase supply up to 80A.


Verkar varken vara trefas eller tre pinnar, utan snarast som electrocuted gissade 400 V tvåfas med JFB.
 
prototypen skrev:
Varför skyddsjord?
Lösningen är ju dubbelisolerat, varför skulle trefas 400Volt vara farligare än 230V. Fasspänningen är och förblir 230V.

Protte
jo, personfaran blir ju densamma som 230, men jag tänkte på att 60A vid 400V är rätt mycket pulver även innan säkringen löser, så det bör ju vara fritt från salt osv i kontakten så det inte blir en tjernobyl när man pluggar in:D
förresten, ska de som vill ha elbil behöva uppgradera till 63A abonnemang, eller kanske t.om. 80A? lär ju bli dyrare än att köra vanlig bil!
 
electrocuted skrev:
jo, personfaran blir ju densamma som 230, men jag tänkte på att 60A vid 400V är rätt mycket pulver även innan säkringen löser, så det bör ju vara fritt från salt osv i kontakten så det inte blir en tjernobyl när man pluggar in:D
förresten, ska de som vill ha elbil behöva uppgradera till 63A abonnemang, eller kanske t.om. 80A? lär ju bli dyrare än att köra vanlig bil!
Hemma har man kanske mer möjligheter att ladda över längre tid (med lägre effekt). Detta var ju tänkt som en snabb "on-the-go" möjlighet så man iaf tar sig hem och kan ladda fullt.
 
electrocuted skrev:
jo, personfaran blir ju densamma som 230, men jag tänkte på att 60A vid 400V är rätt mycket pulver även innan säkringen löser, så det bör ju vara fritt från salt osv i kontakten så det inte blir en tjernobyl när man pluggar in:D
förresten, ska de som vill ha elbil behöva uppgradera till 63A abonnemang, eller kanske t.om. 80A? lär ju bli dyrare än att köra vanlig bil!
Vad är det för skillnad mellan 100mA och 60A för hälsotillståndet (att dö).
Vad skulle skyddsjord tillföra för säkerhet vid ett saltöverslag mellan spänningsförande kontaktdelar?

Salt får bara inte komma in i denna sortens kontakter, vi ska inte jämföra dessa kontakter med motorvärmar och släpvagnskontaker. Ladduttagen konstrueras IN I bilen från början och inte eftermonteras "där det finns plats".

Tanklocket på de flesta modeller med förbränningsmotor sitter hyffsat skyddat mot salt och vatten.

Protte
 
prototypen skrev:
Vad är det för skillnad mellan 100mA och 60A för hälsotillståndet (att dö).
En ljusbåge kanske? Iofs så är det inte troligt att 60A generar en direkt dödlig ljusbåge, däremot kan det nog bli tillräckligt otäcka brännskador som indirekt kan orsaka ganska allvarliga sjukdomstillstånd.
 
kanske så att kontakten är strömlös tills bilen skickar över signaler till tankuttaget.(via blåtand :) )

Så att det inte blir ljusbågar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.