Tjena,

Jag är en noob på detta, men jag skall i alla fall sätta upp en laddbox vid min carport och har nu fått en offert av elektrikern. Allt går ju på Grön Teknik-avdraget så jag skall ju bara vara glad och betala, men jag blir ändå lite brydd över offerten jag fått.

Det står 35 meter 5G6-kabel, 7000 kronor efter avdrag. Dvs 14000 kronor innan avdraget.

Är det rimligt? Jag googlar snabbt och ser att Elbutik.se har 5G6-kabel för 105 kr/m, vilket blir 3675:-.

https://www.elbutik.se/product.html...TRXMXaE-RZCoKhvP3qakq1nGkQ628gD4aAqa3EALw_wcB

Är det något annat det? Finns det olika kvalitet på kablar och kan det finnas något som gör att jag skall betala 14000 kronor för kabeln?

Tack på förhand!
 
N Nilfons skrev:
kan det finnas något som gör att jag skall betala 14000 kronor för kabeln?
Elektrikern vill tjäna pengar.
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Elektrikern vill tjäna pengar.
Jo jo, det må väl vara hänt, och det fattar jag att det är en guldgruva med Grön Teknik-avdraget självklart, när allt man säljer är halva priset, en rabbatt som staten betalar.

Men jag tänker att man då lägger på någon extra tusing eller två, men här är skillnaden så enorm så jag tänker att jag måste gått vilse i sladdjungeln och att det finns en naturlig förklaring..?
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Det finns hur många trådar som helst på forumet om orimliga materialpåslag. Att staten betalar hälften gör bara att firman kan skära ännu mer guld innan kunden blir irriterad.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
jag betalade 80 kr meter till elektriker för 43 meter sådan kabel - inklusive förläggning i mark. Så det låter dyrt... givetvis efter avdraget.
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
N Nilfons skrev:
Jo jo, det må väl vara hänt, och det fattar jag att det är en guldgruva med Grön Teknik-avdraget självklart, när allt man säljer är halva priset, en rabbatt som staten betalar.

Men jag tänker att man då lägger på någon extra tusing eller två, men här är skillnaden så enorm så jag tänker att jag måste gått vilse i sladdjungeln och att det finns en naturlig förklaring..?
Ovanligt grisigt får jag nog säga. Det jag brukar se är att det blir samma eller något lägre pris efter avdraget än utan. Alltså, om en laddbox kostar 5000:- i handeln så kostar den plötsligt 9500 hos elektrikern. Totalt sett blir det lite billigare för dig som kund men de 4500 snor elektrikern åt sig.

Allt handlar ju förstås att bidraget enbart betalas ut om du köper den med installation. "bra" lobbying från branschen som vanligt alltså.
 
  • Gilla
  • Arg
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Det finns idag ett markrör som är 50mm som har en kabel i sig, man behöver byta ut den kabeln mot en 5g6 och installera en undercentral. Från undercentralen behöver man dra kabel till laddbox och belysning samt installera nya säkringar till gamla laddboxen som idag saknar jordfelsbrytare

2 elektriker heldag – 4000:-

35 m 5g6 – 7000:-

Kapsling – 1500:-

Priserna är inkl moms efter grön teknik.
Här ovan är offerten i sin helhet.

Man skulle ju kunna tänka sig att, förutsatt att det är som ni säger med överpris, att jag skaffar kabeln själv. För de andra priserna på arbete och kapsling är ju ok. Men det är kanske på kabeln han skall hämta hem vinsten och att de då inte är så intresserade av att göra jobbet öht.
 
N Nilfons skrev:
Tjena,

Jag är en noob på detta, men jag skall i alla fall sätta upp en laddbox vid min carport och har nu fått en offert av elektrikern. Allt går ju på Grön Teknik-avdraget så jag skall ju bara vara glad och betala, men jag blir ändå lite brydd över offerten jag fått.

Det står 35 meter 5G6-kabel, 7000 kronor efter avdrag. Dvs 14000 kronor innan avdraget.

Är det rimligt? Jag googlar snabbt och ser att Elbutik.se har 5G6-kabel för 105 kr/m, vilket blir 3675:-.

[länk]

Är det något annat det? Finns det olika kvalitet på kablar och kan det finnas något som gör att jag skall betala 14000 kronor för kabeln?

Tack på förhand!
Går det att få se offerten i sin helhet.
Ska kabeln klamras eller läggas i mark.
Är kabeln en option eller varför är den specad separat?
 
MBL19 MBL19 skrev:
Går det att få se offerten i sin helhet.
Ska kabeln klamras eller läggas i mark.
Är kabeln en option eller varför är den specad separat?
Du ser offerten i sin helhet i mitt inlägg ovan. Kabeln skall dras i existerande rör.
Gissar att hela offerten bygger på att jag accepterar kabelkostnaden....
 
N Nilfons skrev:
Du ser offerten i sin helhet i mitt inlägg ovan. Kabeln skall dras i existerande rör.
Gissar att hela offerten bygger på att jag accepterar kabelkostnaden....
Ledsen men ser ingen offert.
 
  • Haha
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
MBL19 MBL19 skrev:
Ledsen men ser ingen offert.
"
Det finns idag ett markrör som är 50mm som har en kabel i sig, man behöver byta ut den kabeln mot en 5g6 och installera en undercentral. Från undercentralen behöver man dra kabel till laddbox och belysning samt installera nya säkringar till gamla laddboxen som idag saknar jordfelsbrytare

2 elektriker heldag – 4000:-

35 m 5g6 – 7000:-

Kapsling – 1500:-


Priserna är inkl moms efter grön teknik.
"
 
H HenrikHuslöse skrev:
14000 känns inte alls orimligt. Ahlsell har ett listpris på sådär 215 kr/m plus moms. Säg att elektrikern får 70% rabatt men lägg på momsen så köper han den för 2800 kr. Sedan tar han 5 ggr inköpspris mot kund.

35 meter kabel 5G6 för jordförläggning kostar 2603 kr inkl frakt och moms på Amazon.

[länk]
Var det Orimligt det skulle stå?
 
M
Statliga subventioner ger orimliga priser.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Var det Orimligt det skulle stå?
Ja. Jag köper in elektriker yrkesmässigt och betalar nettopriser på materialet. Huvuddelen av kostnaden för installationerna är mantimmar, inte material. Det är nog svårt att förklara för privatkunder, så man döljer timmarna i materialet med påslag på flera hundra procent. Offerten och fakturan blir därför en lögn från början till slut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.