Daniel_N skrev:
Wow....börjar ångra att jag inte gjorde lumpen nu...
Du kan ju få lite smak av stora motorer om du tar tåget över Sundet och avlägger visit på Dielselhouse, www.dieselhouse.dk. Se till att åka dit någon av de söndagar då de startar monstermotorn ;)
 
Annars är hydraulsträckare tidens melodi. Inte lika manligt som en rejäl momentnyckel med förlängare, men dock så mycket bekvämare och mer exakt.
 
cheetah1 skrev:
Jag tvivlar (utan att veta) mycket starkt på att traktorhjul ska dras med 500 Nm. Du lär nog förstöra både muttrar och bultar och gods i fälgarna om du drar så in i h-e..
hehe... Hur tänker du nu... 500 Nm är inte speciellt högt moment på en skruv som ska hålla ett hjul till en traktor av lite storlek.... En M20 av 8.8 kvalitet ska dras 579 Nm för att uppnå rätt förspänning om den är smord med vanlig olja... Jag har varit och dragit hjulskruvar som ska dras 1475Nm för att de inte ska lossna och det är inte så märkvärdigt...
 
hecke skrev:
Annars är hydraulsträckare tidens melodi. Inte lika manligt som en rejäl momentnyckel med förlängare, men dock så mycket bekvämare och mer exakt.
Hydraulsträckare är inte tidens melodi, det finns en ny metod som kombinerar sträckning med momentdragning som är det absolut mest exakta just nu... Annars så är momentdragning med rätt smörjmedel och indata mer exakt än hydraulsträckning ochså... och dessutom bytydligt lättare verktyg. Den kross jag var och drog 23200 Nm på krävde en hydraulsträckare som vägde 65 kg och krävde att det var 3 man som skötte den, en hydraulisk momentnyckel i den storleken väger 18-20 kg och man kan jobba ensam....
 
Mikael_L
Nu börjar jag minsann bli liiiite nyfiken på vad du jobbar med Micke_vb :)
 
F
cheetah1 skrev:
Bultarna till topplocket på en bil (där det sker "explosioner" med rätt extrema tryck flera tusen gånger per minut) brukar dras med runt/drygt 100 Nm.

Hjulbultarna på en bil brukar dras med runt 100 Nm.

Bultarna som håller ihop hjulnavet med stötdämparbenet på en bil brukar dras med runt/drygt 200 Nm.
Inte helt sant ang. topplocket. Vanligtvis så brukar det vara runt 100Nm + minst en vinkeldragning men vanligtvis två. Vad det ger för moment vet jag inte men ganska mycket blir det. Sen så är det sträckbult till topplock.

Jag drar hjulmuttrar (M14x1,5) i aluminium till 130Nm.
 
Micke_vb skrev:
Hydraulsträckare är inte tidens melodi, det finns en ny metod som kombinerar sträckning med momentdragning som är det absolut mest exakta just nu... Annars så är momentdragning med rätt smörjmedel och indata mer exakt än hydraulsträckning ochså... och dessutom bytydligt lättare verktyg. Den kross jag var och drog 23200 Nm på krävde en hydraulsträckare som vägde 65 kg och krävde att det var 3 man som skötte den, en hydraulisk momentnyckel i den storleken väger 18-20 kg och man kan jobba ensam....

Jag är skeptisk till att du kan få bättre exakthet än hydraulsträckare. Underlagsfriktion och friktion i gängor är oftast väldigt osäkra parametrar. Det slår väldigt hårt på netto förspänningskraften. Det man vill uppnå när man förspänner ett skruvförband är just förspänning av skruven. Vilket moment som åtgår är egentligen inte så intressant.

Du får gärna beskriva den metod som du avser om du har lust.

Med en hydarulsträckare så har du väldigt bra kontroll på vilken kraft som du förspänner med. Man kan även indirekt mäta skruvförlängningen med t.ex. ultraljud, men det kräver oftast specialtillverkade skruvar och särskild utbildad personal.
 
Redigerat:
F
hecke skrev:
Jag är skeptisk till att du kan få bättre exakthet än hydraulsträckare. Underlagsfriktion och friktion i gängor är oftast väldigt osäkra parametrar. Det slår väldigt hårt på netto förspänningskraften. Det man vill uppnå när man förspänner ett skruvförband är just förspänning av skruven. Vilket moment som åtgår är egentligen inte så intressant.

Du får gärna beskriva den metod som du avser om du har lust.

Med en hydarulsträckare så har du väldigt bra kontroll på vilken kraft som du förspänner med. Man kan även indirekt mäta skruvförlängningen med t.ex. ultraljud, men det kräver oftast specialtillverkade skruvar och särskild utbildad personal.

Exakt, det är förspänningen som är intressant. På mindre skruvar kan förspänningen variera upp till 30% beroende på föroljade skruv eller inte.
 
Köp dej en momentomvandlare som är på 5 ggr då ställer du in din momentnyckel på 100 Nm och det är lätt att dra till 500 Nm. Men de kostar väl en slant, men man har en hel rygg efter jobbet
 
Närmsta bilverkstad och en bullpåse fixar biffen ;)

Har du möjlighet att frakta bultarna till bilverkstan tror chansen är ännu större!
 
Annars är momentstav till mutteknacken en väldigt ryggbesparande uppfinning oh dessutom billig och snabb ;)
Dom fungerar så att dom har en inbyggd "flex" vilket hindrar överdragning om än aldrig så stark muttemaskin.
 
Mikael_L
Tossegubbe skrev:
Annars är momentstav till mutteknacken en väldigt ryggbesparande uppfinning oh dessutom billig och snabb ;)
Dom fungerar så att dom har en inbyggd "flex" vilket hindrar överdragning om än aldrig så stark muttemaskin.
Vad jag hört är inte en momentstav speciellt exakt.
Knackar man länge blir det väldigt mycket högre moment...

Belägga/vederlägga ... någon ..?
 
hecke skrev:
Jag är skeptisk till att du kan få bättre exakthet än hydraulsträckare. Underlagsfriktion och friktion i gängor är oftast väldigt osäkra parametrar. Det slår väldigt hårt på netto förspänningskraften. Det man vill uppnå när man förspänner ett skruvförband är just förspänning av skruven. Vilket moment som åtgår är egentligen inte så intressant.

Du får gärna beskriva den metod som du avser om du har lust.

Med en hydarulsträckare så har du väldigt bra kontroll på vilken kraft som du förspänner med. Man kan även indirekt mäta skruvförlängningen med t.ex. ultraljud, men det kräver oftast specialtillverkade skruvar och särskild utbildad personal.
Som jag skrev, om all indata är känd som fiktion, ev packningsmaterial och givetvis superviktigt vilket smörjmedel man använder osv osv så är det inte svårt att räkna ut ett moment som blir en exakt sträcking ( i alla fall mer exakt än med bultsträckning ).

Du har hyfsat kontroll på sträckning med en hydraulsträckare så länge du spänner, men hur ser det ut när du släpper hydraultrycket och ska förlita dig på att du fått muttern absolut ner i botten med hjälp av fingrar eller en liten pinne.... Och går man in i tyngre UHinustri så har man ett arbetsklimat som inte tillåter att man ska låsa upp 3-4 man för att dra några skruvar med utrustning som väger långt mer än nödvåndigt och ändå få osäkra resultat med ev. driftsstopp som följd... (dyrt). Det hät är ett ämne som går att diskutera hur länge som helst med människor som har mer eller mindre erfarenhet av skruvdragning, Jag vill påstå att med mina år som professionell inom branchen så har jag torrt på fötterna..:cool:

Den metod som jag hänvisar med den kombinerade sträckning/dragning är http://www.hytorc.se/Portals/0//LiveContent/480/Images/beskrivningloaddisc.jpg , jag har inte arbetat med den själv så mycket, men jag har sett den IRL
Om det skulle vara så osäkert att momentdra med kontroll tror jag inte att t.ex. kårnkraftsverken, vattenkraftverk, gruvnäring, stålverk mm skulle använda sig av den metoden i övervägande utsträckning....:D
 
Redigerat:
Aldrig hade jag anat att min smått galna fråga skulle orsaka en sådan lång och intressant diskussion. :D

Men, för att ta ner er alla på jorden igen måste jag fråga: Kan det vara så noga med hjulbultar? Om de är gjorda för att palla 500 Nm borde väl 700 Nm också funka. Jag har aldrig använt momentnyckel till bilen utan drar så hårt jag kan och hittills har allt gått bra. Borde man inte hel enkelt kunna dra så hårt man kan på traktorns hjulbultar med, fast med en meters hävstång?
 
Smissarve skrev:
Men, för att ta ner er alla på jorden igen måste jag fråga: Kan det vara så noga med hjulbultar? Om de är gjorda för att palla 500 Nm borde väl 700 Nm också funka. Jag har aldrig använt momentnyckel till bilen utan drar så hårt jag kan och hittills har allt gått bra. Borde man inte hel enkelt kunna dra så hårt man kan på traktorns hjulbultar med, fast med en meters hävstång?
Det låter helt vansinnigt. Hjulbultar ska inte sitta så hårt (på en bil), beronde på fabrikat och typ av fälg så 100-150Nm. Och om du har tex ett normalt fälgkors och spänner med så kommer du att spänna betydligt hårdare än så om du tar i så hårt du kan, och i förlängningen dra av bulten eller åtminstone sträcka gängorna i den och försvaga bulten så att det är risk att den går av när du kör.

Med en meter hävstång så kommer du lätt att hamna otroligt långt över 700Nm, och med största sannolikhet dra av eller skada bulten. En 100kg person som hänger sig i en 1m hävstång spänner skruven med 982Nm om jag inte minns min fysik helt fel. Om man dessutom tar i allt vad man kan - tex genom att "gunga till" på hävstången så är man garanterat långt över 1000Nm. Om man istället skulle ha hävstången på andra sidan, och så att säga dra istället för att trycka, så att rörelsen liknar ett marklyft en aning så kan man säkert även här dra 1000Nm+ utan problem...inte så lyckat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.