Jag har ett sådant här eluttag bakom spisen, på det står det 230V:
anslutningsdon_hll.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag en spis som enligt utsago är på 400V, oklart vilken kontakt som finns.

Kommer spisen att fungera? Finns det stickproppsadaptrar om stickproppen skiljer sig, eller måste man koppla in elektriker?

Tack på förhand!
 
Det slarvas en del med benämningen 400V respektive 230V. Om den nya spisen har elementspänning 400V kommer det inte att fungera. Om den har 230V elementspänning men kan anslutas till en eller flera faser så kommer det att fungera. Dessa senare spisar är vanligare bland nya spisar idag, men kallas ibland för 400V-spisar trots att det inte är helt rätt.
 
Okej, vad ska jag kika efter på "nya" spisen? Den är ca 5 år gammal, om det gör någon skillnad i bedömningen.
 
Det brukar finnas en märkning på baksidan som talar om hur den skall kopplas in. Där står även elementspänning. Jag tror att 230V elementspänning var det vanligaste för 5 år sedan.
 
Göran.W
Det ända du behöver kolla är element spänningen som står på sidan eller där bak.
Står det 230 volt funkar det men inte om där står 400 volt.
Av dom spisarna jag leverera nu är 90 % 400 volt
400 volts spisar är i särklass vanligast.
230 volt används normalt bara i äldre lägenheter medan hus nästan undantag har 400 volt.
Undantaget är hällar som oftast är på 230 volt och induktionsspisar som alltid är på 230 volt.
 
njaaa...

Det vanligaste är spisar inkopplade på trefas, eller tvåfas. Men de är oftast fortfarande 230V spisar. Dvs. de har ellementspänning 230V.

Skall försöka en kort förklaring. I ett trefas system (Elen kommer till huset som trefas). Så har du dina tre fasledare. Spänningen mellan fasledarna är 400V, oavsett mellan vilka 2 av de tre man mäter. Det finns också en sk. nolledare, dessutom en skyddsjord som vi "glömmer" för den här diskussionen, dvs. 5 trådar

Spänningen mellan någon av fasledarna och nollan är 230V. Så till ett vanligt vägguttag leder man en fasledare, och nollan. Det blir 230V i uttaget.

Har man en spis med 400V elementspänning så ligger elementen kopplade mellan faserna, nollan används inte.

Har man en spis med 230V elementspänning så kopplas elementen (internt i spisen) mellan en av de inkopplade faserna och nollan.

Förr var de flesta spisar gjorda för 400V elementspänning, sådana tillverkas fortfarande. Men det vanligaste idag är att spisar, hällar osv tillverkas för 230V elementspänning. Men man vill gärna ändå mata med mer än en fas. För att kunna dela upp belastningen och kunna ha lägre säkring.

De flesta spisar som har elementspänning 230V kan kopplas med bara en matande fas, men de drar då väldigt mycket ström på den enda fasen.
 
  • Gilla
Backswing och 1 till
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Av dom spisarna jag leverera nu är 90 % 400 volt
400 volts spisar är i särklass vanligast.
230 volt används normalt bara i äldre lägenheter medan hus nästan undantag har 400 volt.
Undantaget är hällar som oftast är på 230 volt och induktionsspisar som alltid är på 230 volt.
Detta går ju inte ihop?
Det vanligaste idag måste ju vara hällar, och med induktion? Dessa går vanligtvis att ansluta till 230v precis som du skriver.
Hur kan då 90% av dina leveranser vara för 400v?
 
Kan fungera. Om allt i spisen kör på 230 volt, Fas och nolla, så kan det fungera.

Kolla på märkskylt.

Jag kör min 230 volt spis på 400 volt. 3 faser istället för 1 fas. 3fas, Nolla och Jord.
 
Claesk skrev:
Jag kör min 230 volt spis på 400 volt. 3 faser istället för 1 fas. 3fas, Nolla och Jord.
Det här låter fel. Om du har en 230V spis ansluten till 3 faser, nolla och jord så kör du den fortfarande på 230V.

Troligen är det många som tror att spisen går på 400V bara för att den är ansluten till tre faser. Det är alltså inte säkert att det är så. Ansluter man en 230V spis till 400V är det stor risk att något går sönder.
 
E
Många får för sig att sätta likhetstecken mellan trefas/tvåfas och 400V.
 
Göran.W
Gabbe1 skrev:
Detta går ju inte ihop?
Det vanligaste idag måste ju vara hällar, och med induktion? Dessa går vanligtvis att ansluta till 230v precis som du skriver.
Hur kan då 90% av dina leveranser vara för 400v?
Det vanligaste jag levererar är spisar med element spänning 400 volt.
Har levererat ett 10 tal spisar denna veckan och alla med element spänningen 400 volt och inte en ända induktions spis eller lös häll.
Induktions spisar är det väldigt sällan jag leverera och lösa hällar är inte så vanligt det heller än.
 
Tänk hur olika det kan vara, jag har inte satt in en enda spis med 400 Volts elementspänning på 10 år. Dock mängder av 3x230 V+Nolla+Jord.
 
Menade 3x230 volt, nolla och jord.
Slarvigt skrivet.

Kör min 230 volt spis så.

Därför borde en spis för 3 faser kunna gå på 2 fas. Bara säkringen håller.
 
Spisar är oftast kopplade 3 fas + nolla, hällar oftast 2 fas och nolla, ugnar 1 fas och nolla. Men någon gång i bland 3 fas utan nolla. Orsaken är att 230 Volt fungerar i måååånga fler länder än 400 V som i ett internationellt perspektiv är rätt ovanligt. Därför lägger tillverkarna sitt "krut" på 230 Volt, samma fenomen finns i el-elementvärlden.
 
Göran.W
Håller inte med elmont där.
Dom affärerna jag kör för har nästan uteslutande spisar på 400 volt som lagervara och 230 volts som beställningsvara.
däremot stämmer det att hällar oftast kopplas 2 faser och nolla och ugnar 1 fas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.