jag blir lite osäker. Frågan är om det räcker att ni pratar med försäkringsbolaget. Det skulle i värsta fall kunna vara så att förs. bolaget nekar ersättning, för att detta inte är ett dolt fel (det är troligen inte ett dolt fel), och pekar på bes. mannen. Men där kan finnas regler om hur länge man får vänta innan man ställer bes. mannen till ansvar (vet ej!).

Det finns såvitt jag vet bara ett "äkta" intgrerat paket med besiktning och dolda felsförsäkring som verkligen håller ihop. Det är "varudeklarerat" som sv. fasithetsförmedling kör med. Där täcker samma instans dolda fel och besiktningsmissar. Där spelar det inte så stor roll om det anmälda felet är ett dolt fel, eller något som bes. mannen missat, de ersätter oavsett från ett och samma förs. bolag. Även de har massor med friskrivningar, som alla dolda delsförsäkringar.
 
  • Gilla
LinaW123
  • Laddar…
Hemmakatten
Var noga att dokumentera allt med fotografier och anteckningar.
 
  • Gilla
LinaW123
  • Laddar…
Absolut!
 
H hempularen skrev:
jag blir lite osäker. Frågan är om det räcker att ni pratar med försäkringsbolaget. Det skulle i värsta fall kunna vara så att förs. bolaget nekar ersättning, för att detta inte är ett dolt fel (det är troligen inte ett dolt fel), och pekar på bes. mannen. Men där kan finnas regler om hur länge man får vänta innan man ställer bes. mannen till ansvar (vet ej!).

Det finns såvitt jag vet bara ett "äkta" intgrerat paket med besiktning och dolda felsförsäkring som verkligen håller ihop. Det är "varudeklarerat" som sv. fasithetsförmedling kör med. Där täcker samma instans dolda fel och besiktningsmissar. Där spelar det inte så stor roll om det anmälda felet är ett dolt fel, eller något som bes. mannen missat, de ersätter oavsett från ett och samma förs. bolag. Även de har massor med friskrivningar, som alla dolda delsförsäkringar.
Tack för bra info. Ja har idag fått klarhet i att om vi ska reklamera besiktningen så görs det till besiktningsbolagt. "Paketet" var inte sammankopplat på det sättet. Har nu mailat dem!
 
H
Jag fattar ingenting av detta fall att det ska vara dolt fel och klag på besiktningen. Om golvet lutar en hel del på övervåningen, så är det solklart att något är fel någon stans under golvet och INTE doltfel.
Som liknelse kan jag skriva så här:
Om ni byter ut att det lutar till att det är fuktskador/blött på golvet. Då fattar vem som helst att det läcker vatten från någonstans och att det finns ett problem som måste undersökas mera noggrant vart vattnet kommer i från.

Då kan det omöjligt vara dolt fel.
 
A
“Dolda fel är fel eller skador på bostaden du som köpare inte kunde upptäcka vid köpet, trots en noggrann besiktning.”


Så när en noggrann besiktning görs utan anmärkning och man sedan upptäcker ett fel kan det vara ett dolt fel.


Som köpare ska man inte behöva vara expert själv utan man ska kunna förlita sig på de som besiktigar. Givetvis varierar kunskapen även på besiktningspersonener och man kan då reklamera tjänsten...

Om jag förstår TS inlägg så har Besiktningen anmärkt på lutande golv MEN har sagt att det är vanligt på äldre hus och inte var något allvarligt. Detta kan då ge tre möjligheter
1. Dolda fel kan gå in
2. Besiktningen är felaktigt utförd
3. Besiktningspersonen försöker släta över sitt svar och TS får ta smällen.

Så de enda som vet exakt är de inblandade....
 
  • Gilla
LinaW123
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
“Dolda fel är fel eller skador på bostaden du som köpare inte kunde upptäcka vid köpet, trots en noggrann besiktning.”


Så när en noggrann besiktning görs utan anmärkning och man sedan upptäcker ett fel kan det vara ett dolt fel.


Som köpare ska man inte behöva vara expert själv utan man ska kunna förlita sig på de som besiktigar. Givetvis varierar kunskapen även på besiktningspersonener och man kan då reklamera tjänsten...

Om jag förstår TS inlägg så har Besiktningen anmärkt på lutande golv MEN har sagt att det är vanligt på äldre hus och inte var något allvarligt. Detta kan då ge tre möjligheter
1. Dolda fel kan gå in
2. Besiktningen är felaktigt utförd
3. Besiktningspersonen försöker släta över sitt svar och TS får ta smällen.

Så de enda som vet exakt är de inblandade....
Så enkelt är det inte....
 
...skador på bostaden du som köpare inte kunde upptäcka eller förvänta dig vid köpet, trots en noggrann besiktning.”

Jag håller med om att den mest framkomliga vägen är att reklamera besiktningen.
 
Staffans2000
mathiash77 skrev:
Som köpare ska man inte behöva vara expert själv utan man ska kunna förlita sig på de som besiktigar. Givetvis varierar kunskapen även på besiktningspersonener och man kan då reklamera tjänsten...
Besiktningsmän är som folk är mest. Det finns lata, korkade, grandiosa, stupida, noggranna, enbenta, rödhåriga, halta och lytta samt välsmorda smilfinkar. Men ett har de gemensamt. Går det åt skogen, var det inte deras fel!

https://www.google.com/search?q=blu...ndroid-lenovo&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Jake (and Elwood).
 
  • Gilla
LinaW123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.