Tack för klok input. Problemet är att besiktningen och försäkringen verkar vara ett paket. Jag får inte klarhet i vad som gäller, var skiljelinjen går. Det är så många bolag involverade. Försäkringsmäklare, försäkringsbolag, försäkringskonsult...Jättesnurrigt.
 
anders07 anders07 skrev:
Att ropa "dolt fel" har blivit lite att ropa "varg", speciellt härpå forumet, så enligt många här finns inget som dolt fel eftersom om man rev hela huset skulle man hitta det och då var det ju inte dolt, eller hur?

Eftersom säljarna har varit i lika "god tro" som ni så blir det svårt att jaga dem men jag skulle börja med att kontakta ert försäkringsbolag och förklara och ge dem information om den besiktning som gjorts. Fråga dem om badrum och vad de tror att kan komma att behövas.
Nästa är ju att jaga besiktningsbolaget och dess försäkringsbolag och här är det ju då bra att ha ert försäkringsbolag med "på er sida".

Vad som klassas som "dolt fel" och inte är väldigt svårt att avgöra, bara en domstol kan slutligen avgöra det egentligen. Här kunde man ju misstänka att något med husets hållfasthet var "mysko" men att bärande vägg påverkats kanske är långsökt och ju inget man kan se innan man faktiskt öppnar väggen så då är det ett "dolt fel".
Som sagt så har ju säljaren heller inte något ansvar i det förmodligen så det som kan löna sig är då att jaga försäkringsbolagen...
Vad har säljarens ”godtro” med saken att göra?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tänk på era motparter bara är två. Säljaren och besiktningsbolaget. Inte försäkringsbolagen eller konsulter eller fan och hans moster.

Rikta er till någon av de två motparterna. Vill de sedan i sin tur använda sig av sina försäkringsbolag är det deras sak, inte din.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Det förvånar mig stort att besiktningsmannen inte rekommenderade vidare undersökningar. Det är ju inget dolt fel då det är noterat i rapporten, men utelämnandet av rekommendation i samband med med den lugnande (men iofs korrekta) uppgiften att det ofta finns sättningar kan ni nog gå vidare med mot besiktningsman/försäkring. Hur framgångsrikt det kan vara är svårt att säga.
 
  • Gilla
LinaW123
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad har säljarens ”godtro” med saken att göra?
Att det handlar om ett "abstrakt" fel som säljaren inte känt till, d.v.s. "dolt fel". Känner säljaren till felet (konkret fel) är det ju säljaren som ska jagas.
Eftersom det då är ett dolt fel behöver undersökningsplikten vägas in och ett 100 år gammalt hus med sneda golv måste det förväntas finnas fel, så återstår då att jaga besiktningsman eller dess försäkring...
 
  • Gilla
LinaW123
  • Laddar…
'Dolt fel' har inget att göra med om säljaren kände till felet eller inte eftersom det inte finns något strikt krav på säljaren att upplysa om alla kända fel och brister.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Sen är ju fortfarande frågan om det är ett dolt fel eller inte.
Ett fel är det, det kan vi nog alla vara överens om, men eftersom det fanns indikationer på att något kanske inte var helt rätt, så då är det ju inte något som är dolt
 
Nu är väggen öppnad. Det var värre än befarat. Snickarna förvånade att det hållt så pass bra det gjort ändå. Den lilla träpinnen till vä i öppningen bär ingen vikt. Den har nog använts vid gamla dörren, innan öppningen gjordes.
 
  • Nyöppnad vägg med exponerade trästolpar och en tunn träpinne i öppningen, täckt av plastskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
anders07 anders07 skrev:
Att det handlar om ett "abstrakt" fel som säljaren inte känt till, d.v.s. "dolt fel". Känner säljaren till felet (konkret fel) är det ju säljaren som ska jagas.
Eftersom det då är ett dolt fel behöver undersökningsplikten vägas in och ett 100 år gammalt hus med sneda golv måste det förväntas finnas fel, så återstår då att jaga besiktningsman eller dess försäkring...
För att påstå att det är mycket killgissningar i forumet så tycker jag dina egna slutledningar är rätt roliga att läsa. Härliga formuleringar om vad man känt till och undersökningsplikt och vad det sedan spelar för roll etc. för att det ska vara ett dolt fel eller vem man ska gå på är ju häpnadsväckande. Glashus?
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
jag förstår inte riktigt vad vi ser på bilden. Som jag tolkar bilden, så finns där ju någon sorts bjälke över hålet? är den felmonterad?
 
  • Gilla
LinaW123
  • Laddar…
H hempularen skrev:
jag förstår inte riktigt vad vi ser på bilden. Som jag tolkar bilden, så finns där ju någon sorts bjälke över hålet? är den felmonterad?
Nej det är den gamla väggen som är utsågad. Ser ut som massiva bjälkar framifrån, men är mer som tjockare brädor. 70% av väggens längd är borttagen. Jag kan inte beräkningarna i huvudet, men sträckan är för lång för att klara tyngden från vån 2. Snickarna har satt dit domkrafter nu och sakta börjat trycka tillbaka. Väldigt nervigt.
 
janwide
Har du någon bild innan ni öppnade upp väggen? Om jag förstår det hela rätt så har det så länge ni har ägt huset varit en öppning i väggen.
 
Med reservation för att att jag kan ha missat att någon nämnt detta redan - hur exakt ligger det till med en säljarbesiktning ni köpt in er på?

På beskrivningen av samröre med försäkringsbolag och dylikt låter det som att besiktningen kan vara del av en ”dolda fel”-försäkring tecknad av säljaren - låter det bekant? Svensk fastighetsförmedling kallar t ex detta för ”Varudeklarerat”, men andra namn förekommer.

Om detta är fallet så gissar jag att det i princip borde vara möjligt att driva denna fråga mot försäkringsbolaget (som du i så fall genom ”inköp” också har ett avtal med) med argumentet att ”deras” besiktningsman inte rekommenderat en fördjupad undersökning avseende de brister som noterades.
 
J Jocke Best skrev:
För att påstå att det är mycket killgissningar i forumet så tycker jag dina egna slutledningar är rätt roliga att läsa. Härliga formuleringar om vad man känt till och undersökningsplikt och vad det sedan spelar för roll etc. för att det ska vara ett dolt fel eller vem man ska gå på är ju häpnadsväckande. Glashus?
Förstår inte riktigt vad du menar nu @Jocke Best...
Vad är en "killgissning"? Det har jag inte skrivit om inte auto-correct har sabbat något...

Jag tyckte att mina inlägg var rätt tydliga men är det något du vill att jag förklarar lite tydligare för dig så säg till!
 
Tydliga, men inte korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.