-RB- skrev:
Nja, ökningen var 41% de senaste 11 åren. Hittar ingen tidigare prisstatistik. Priset var 63,95 år 2004 och jämförelsepris idag är 90,17 kr/kWh.
Öre/kWh hoppas jag? :)
 
Såg att L/L Lg prestige säljs på Bauhaus och den hade 4.6 i scop dvs snitt på ett helt år.
Så har man öppen planlösning så kan ved pellets bergvärme och de flesta andra värmekällor skrotas.
Om man bor i södra Sverige i alla fall.
 
gurrre skrev:
Såg att L/L Lg prestige säljs på Bauhaus och den hade 4.6 i scop dvs snitt på ett helt år.
Så har man öppen planlösning så kan ved pellets bergvärme och de flesta andra värmekällor skrotas.
Om man bor i södra Sverige i alla fall.
Riktigt så enkelt är det inte. Jag vet inte hur detta scop tas fram men skulle gärna vilja se ett exempel. Scop beror på både husets värmebehov och utomhustemperatur under olika årstider. Det kan därför inte bli annat än ett synnerligen ungefärligt värde för att kunna anges generellt. Man skall då ha i åtanke att det ligger i tillverkarens intresse att göra testet med förutsättningar som ger bra siffror.

Sedan är det endast i undantagsfall som en luftvärmepump klarar hela husets uppvärmning. Dels sprider sig inte värmen i hela huset utan man kan behöva använda element i rum långt ifrån luftvärmepumpen. Dels räcker värmen ofta inte till när det är som kallast utan man måste komplettera med element. Dessutom kan man vilja stänga dörrar eller ha varmare i exempelvis badrum. Det påverkar inte själva värmepumpens cop men det påverkar i högsta grad hela husets cop beträffande uppvärmning.

Ved, pellets och bergvärme kan utgöra kompletta värmesystem som värmer hela huset till jämn temperatur under alla väder. Detsamma gäller endast undantagsvis för luft luftvärmepumpar.
 
jo men har man helt öppen planlösning så fungerar det nog.
Jag kan köpa pellets för 1400kr pallen och ändå så blir det bara cop på 2.5!!
Räknat med 93% verkningsgrad på kamin och 6% fukt i pellets.
Så man kan låta ett element gå lite i badrummet utan problem.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Öre/kWh hoppas jag? :)
Såklart. Det är måndag...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Tyvärr hittar jag inte den tabell jag hänvisar till, den låg på Svensk fjärrvärme tidigare. Man kunde kolla alla fjärrvärmeleverantörer i hela Sverige, aktuella priser och tidigare priser. Enl. den tabellen hade den som höjt mest höjt med 900% och Öresundskraft med 700%. Jag vet inte vilken tabell du hänvisar till men den som ligger ute nu visar, om jag förstår rätt, den genomsittliga höjningen över hela riket.
 
gurrre skrev:
jo men har man helt öppen planlösning så fungerar det nog.
Litet hus helt utan innerväggar är typiskt exempel på ett av undantagen där det kan fungera att värma med bara luft luftvärmepump. Men det är fortfarande ett undantag. För det mesta går det inte så bra som man kan önska sig.
gurrre skrev:
Jag kan köpa pellets för 1400kr pallen och ändå så blir det bara cop på 2.5!!
Räknat med 93% verkningsgrad på kamin och 6% fukt i pellets.
Cop på pellets? Det är i så fall pannan som har ett cop. Det kallas vanligen för verkningsgrad på en panna och den är under ett.
gurrre skrev:
Så man kan låta ett element gå lite i badrummet utan problem.
Tar man hjälp av elradiatorer är det inga problem att värma ett hus med luftvärmepump. Det gör jag själv i mitt hus. Men att ha vattenburen värme och bergvärme eller pellets är många gånger en bättre lösning därför att det ger en jämnare värme och ofta en bättre ekonomi på lång sikt.
 
4.8kw per kg pellets.
1säck 16kg
Och 52 säckar på en pall.
4.8x16=76.8kw
52x76.8=3993kw per pall.
Och sen försvinner 13% pga fukt o kamin.
3993x0.87=3474kw

3474/1400kr=2.48kw per 1kr
Om vi säger att priser på el ligger på 1kr så blir cop typ 2.5.
 
Att jämföra energipris för pellets med energipris på el är många gånger en relevant jämförelse, men det är inte fråga om cop. Sedan är det kWh och inte kW det skall stå i dina beräkningar. Det är två helt olika saker.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nä fattar att det inte är cop ville bara ha en jämförelse.
Vad är 2kw gentemot 2kwh ?
 
harry73
kWär samma sak mot kWh som km/h är mot km. Så inte samma sak men absolut relaterat till varan.
Sen visade Avemo bsra att han egentligen vill vara lärare, för alla förstod vad du skrev. Det blev rättade för retandens skull ;)
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
Har själv en Mitsubishi FD25 LLVP som komplement till min Nibe F370 FLVP och det kan verkligen rekommenderas.
Gjorde av med totalt 8156kkw under 2015 inkl hushållsel enligt statistik från leverantören.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
harry73 skrev:
Sen visade Avemo bsra att han egentligen vill vara lärare, för alla förstod vad du skrev. Det blev rättade för retandens skull ;)
Du stavade fel till "bara".;)
 
  • Gilla
RilleRock och 1 till
  • Laddar…
Ni har säkert redan noterat det men det jag ser är en stor skillnad mellan LLVP och vattenburna system är ljudnivån på fläkten i innerdelen för LLVP. Även om man har öppen planlösning krävs relativt hög fläkthastighet för att få jämn temperatur, speciellt om det i anslutning finns andra rum som också ska få ta del av värmen.
Har bergvärme i bostad och LLVP/elelement i fritidshus som referens och där är den vattenburna värmen överlägsen, samt betydligt lättare att reglera för att få jämn temperatur i hela huset,
Har du dessutom barn/ungdomar i huset som gillar att stänga om sig blir det ännu knepigare med LLVP.
Så för vissa kan LLVP fungera bra men i många fall är vattenburet betydligt bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.