kuntri skrev:
I beredningen inför BBR 22 (om jag minns rätt) har FLVP fått mycket kritik just pga de anledningarna ni skriver om ovan. Även från EU-håll. Det lutar åt att FLVP i framtiden inte kommer tillåtas enligt BBR då det ur ett enerigåtgångsperspektiv inte är en optimal lösning.
Vad bra. Jag har länge sagt att den behöver förbjudas.
 
harry73 skrev:
Angående LLVP i nya hus borde en kombination av FTX och LLVP kunna funka. FTX hjälper till med spridning och LLVP genererar värme
Det stämmer klockrent!

Så har jag det hos mig i huset byggt 2010.
L/L-värmepump och FTX-ventilation och det har fungerat perfekt hittills :)
En kvällsbrasa då och då tillkommer, men mest för att det är mysigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det stämmer klockrent!

Så har jag det hos mig i huset byggt 2010.
L/L-värmepump och FTX-ventilation och det har fungerat perfekt hittills :)
En kvällsbrasa då och då tillkommer, men mest för att det är mysigt.
Du måste ha det mest energisnåla huset i hela Skåne ;)
 
harry73
Matstj skrev:
Du måste ha det mest energisnåla huset i hela Skåne ;)
Och du i norrland ;)
 
Flytande kondensering har jag hört talas om men har tyvärr mycket dåliga kunskaper om det. Jag hade tänkt att helt enkelt stänga av vpn när utetemperaturen blir tillräckligt hög och köra via en större värmeväxlare. Är det fel tänkt?
 
Matstj skrev:
Du måste ha det mest energisnåla huset i hela Skåne ;)
Halland!

Men kanske du har rätt. Fast vi har två katter också, som värmer bra.
Förresten trodde jag att det skulle bli mycket kalldrag från kattluckan i ytterdörren.
Men det är inte så farligt utom i de nordliga orkanerna (var det Gorm eller Helga?),
då luckan blåste upp/in så jag fick låsa den.
Katterna blev ju hysteriska, då de inte kunde komma ut :) Rena Kattastrofen så att säga :)
 
  • Gilla
Matstj och 2 till
  • Laddar…
Kennethihbg skrev:
Flytande kondensering har jag hört talas om men har tyvärr mycket dåliga kunskaper om det. Jag hade tänkt att helt enkelt stänga av vpn när utetemperaturen blir tillräckligt hög och köra via en större värmeväxlare. Är det fel tänkt?
Stoppa vp vid kyla när värmen behövs som bäst Värmeväxlare nu hänger jag inte med ?
 
Jag utryckte mig kanske lite konstigt. Tänkte stänga vp under sommartid och köra på solfångare via en vvx på stammen in i huset från vp. Har lagt kulvert från förrådet in i huset, lite experiment att ha vp ca 20 m från beredaren men får se hur det går. Ska sen lägga solfångare på förrådstaket 45 grader i söderläge.
 
TS Gurre !
Vad tog du vägen. Blir du klokare av alla olika svar?
Jag glömde skriva till i inledningen att vi människor har olika uppfattningar om vad som är bra eller dåligt. Likaså du hade en uppfattning i första frågan.
Om jag skrev vilken bil som är bäst så skulle det också komma olika svar.
Fast jag vet vilken.;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Kennethihbg skrev:
Jag utryckte mig kanske lite konstigt. Tänkte stänga vp under sommartid och köra på solfångare via en vvx på stammen in i huset från vp. Har lagt kulvert från förrådet in i huset, lite experiment att ha vp ca 20 m från beredaren men får se hur det går. Ska sen lägga solfångare på förrådstaket 45 grader i söderläge.
Ok men vp stoppar väl själv om tanken värms av annan värmekälla.
 
Jo det har du rätt i, jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop det men jag ska starta med att bara köra vp sen får det andra komma efter hand i mån av tid å lust. Tänker själv bygga solfångarna.
 
KnockOnWood skrev:
Halland!

Men kanske du har rätt. Fast vi har två katter också, som värmer bra.
Förresten trodde jag att det skulle bli mycket kalldrag från kattluckan i ytterdörren.
Men det är inte så farligt utom i de nordliga orkanerna (var det Gorm eller Helga?),
då luckan blåste upp/in så jag fick låsa den.
Katterna blev ju hysteriska, då de inte kunde komma ut :) Rena Kattastrofen så att säga :)
Halland o Blekinge ingår ju i Skåne eller rättare sagt Skånelandskapet.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
harry73
harry73 skrev:
Och du i norrland ;)
Och stockholm ingår i norrland (men det gör halland också) ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Kennethihbg skrev:
Jo det har du rätt i, jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop det men jag ska starta med att bara köra vp sen får det andra komma efter hand i mån av tid å lust. Tänker själv bygga solfångarna.
När man skaffat vp är det tyvärr svårt att räkna hem annan värme källa vi bränner drygt 100 kwh per månad på sommarn.
 
Vad har du för uppvärmning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.