Nu har vi kollat av anslutningen. Inte någon som helst problem. Bra tryck i ledningarna. Åker tillbaka till Elon imorgon och ber om att få byta till annat märke, troligtvis Miele men ska även kika om de har någon annan modell som funkar.

Det märkliga i det här, som jag kanske inte skrev tidigare, är att Askon funkar jättebra typ 4-5 diskar. Rent och snyggt. Sen kommer det felkod på den 5-6e. Därefter några felfria diskar igen för att sedan signalera felkod återigen. Så det rimliga är väl att det är någon form av sensor eller annan elektronik som är av B-kvalitet. Mest troligt är väl kanske att hela ”batchen” havererat i tillverkningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi har en vattenpump från 1973 på 67 meter djup. Den har tappat i flöde nu under några år men tuffar på alltjämt.

Vad gäller diskmaskiner har en Siemens Silent överlevt längst nu, ca 10 år.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Vår kyl är säkert 15 år nu (Siemens premium ;-) fungerar utmärkt MEN det blir byte nu pga elförbrukningen, och risken att den ska haverera när vi är på sommarstället.
Det här blir ett konstigt inlägg...

Men min första tanke när jag läste detta var "det kan väl inte alls stämma".

Andra tanken, måste fråga Google 😋

Fick fram att nåt snitt på kylskåp är:
nu: 200 kWh/ år
För 10år sen 400 kWh/år
För 15 år sen 600 kWh/år

Så utan nån som helst motargument från din sida ger jag mig direkt! 😎
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
A
F Fridaerha skrev:
Köpte ny diskmaskin då vår gamle trotjänare gett upp. Den tidigare var en Miele som funkade fint i 17 år.

Köpte nu en Asko på rekommendation. Kostade nästan 20 tusen, så ska ju vara en bra maskin. Men direkt när vi fick hem vår maskin började strulet. Den första maskinen lät ”konstigt”. Hörde av oss till återförsäljaren som kom ut och de bytte ut den då en list satt fel/var deformerad.

Ny maskin och vi trodde problemen var förbi. Men inte. F67 - vatteninloppsfel/vattenintagsfel. Samma visa igen. Återförsäljaren kom ut. Bytte ut den pga felkod då allt var ok i övrigt.

Ny maskin igen, alltså den tredje i ordningen på en vecka. Den har vi nu haft i fyra dagar som har gått bra.. tills nu. F67 igen. Tre olika maskiner alltså, de två senaste med samma fel. Så nu måste jag kolla: vad kan vara felet? Är det något med installationen eller husets vattenrör?

Köksblandaren byttes för ett halvår sen. Avstängningen på blandaren känns mjuk. Bra vattentryck i hela huset. Dock smäller det lite i rören när tvättmaskinen jobbar. Vi har inte haft några andra problem med den gamla diskmaskinen. Tvättmaskinen har heller inte larmat för något liknande.

Några tips? Eller är det ytterligare ett måndagsexemplar?
Har ni kommunalt vatten?
 
A Amaar.Al-Sundook skrev:
Har ni kommunalt vatten?
Ja.
 
A
F Fridaerha skrev:
Ja.
Det kan vara böjd inloppsslang, smuts i inloppsventil.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Yep, skillnaden ligger i premiums värdelösa finesser och program som dom flesta varken använder eller har nytta av.
Men visst, var och en blir salig på sina val, så mår man bättre av att betala typ 5K mer för en likvärdig vara så är det ju ett personligt val som då gör ens liv behagligare 😉 Och tvärtom så mår jag och min ekonomi bra med mina budgetmaskiner 😎

Sen har vi ju energifaktorn, det finns en deadline för ekonomin i maskinen även om den fungerar. Utvecklingen har gjort stor skillnad på hur mycket el vitvarorna förbrukar idag jämfört med 15 år tillbaka. Vår kyl är säkert 15 år nu (Siemens premium ;-) fungerar utmärkt MEN det blir byte nu pga elförbrukningen, och risken att den ska haverera när vi är på sommarstället.
Jag håller med om det mesta ovan. Ett litet tillägg, jag köper budget med 5 års garanti. Då har jag problemfritt ägande åtminstone i fem år. Tyvärr bet jag mig i tummen på den Electrolux diskmaskin jag köpte för drygt tre år sedan. Diskkorgens blåa plastdetaljer (för att hålla glas på plats) började vittra sönder. För mig uppenbart fabrikationsfel då materialet har blivit utmattat. Diskkorg ses dock som en slitdetalj och är undantaget i garantivillkoren. LÖMSKT! Klart att en diskkorg ska hålla i fem år...
Finns reservdelar att köpa, två glashållare som tillsammans håller hela 6 glas kostar bara 500 kr + frakt. Den får gå utan glashållare tills något större går sönder.
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
Generellt svårt att motivera ett utbyte av en fungerande vitvara bara baserat på att den nya förmodas dra litet mindre el. Några hundra kWh/år hit eller dit är marginellt, jfr investeringskostnad och idag en avsevärt sämre förväntad livslängd på prylarna.
 
  • Gilla
Sona2012 och 6 till
  • Laddar…
A Amaar.Al-Sundook skrev:
Det kan vara böjd inloppsslang, smuts i inloppsventil.
2 olika maskiner. I så fall samma problem med båda. Men jag ser hela slangen och den är inte böjd eller klämd. Packningen sitter som den ska. Splitternya maskiner så smuts är osannolikt, i alla fall inget som syns. Därtill bra flöde från blandaren. Så verkar mer som att det är något fel med maskinerna.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
A
F Fridaerha skrev:
2 olika maskiner. I så fall samma problem med båda. Men jag ser hela slangen och den är inte böjd eller klämd. Packningen sitter som den ska. Splitternya maskiner så smuts är osannolikt, i alla fall inget som syns. Därtill bra flöde från blandaren. Så verkar mer som att det är något fel med maskinerna
Är vatten slang monteras i maskinen på baksidan eller den är direkt monterad inne i maskinen?
Det finns en liten filter i inloppsventil om du har möjlighet att öppna och se om den är ren.
Jag håller med dig om det är skumt men något är fel.
 
A
F Fideliox skrev:
Beredd att hålla med. Grejerna tillverkas ju i mer eller mindre samma fabriker ändå i slutändan. Dvs det är samma skit allihopa med med olika ettiketter och priser. 😉
en myt som är felaktig
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A
K Klass0n skrev:
Det här blir ett konstigt inlägg...

Men min första tanke när jag läste detta var "det kan väl inte alls stämma".

Andra tanken, måste fråga Google 😋

Fick fram att nåt snitt på kylskåp är:
nu: 200 kWh/ år
För 10år sen 400 kWh/år
För 15 år sen 600 kWh/år

Så utan nån som helst motargument från din sida ger jag mig direkt! 😎
detta stämmer inte det är en vandringssägen 20 år gamla kylar är oftast specade 240kWh
dagens runt 100 och då är det fullhöjd
 
A
Mats-S Mats-S skrev:
Yep, skillnaden ligger i premiums värdelösa finesser och program som dom flesta varken använder eller har nytta av.
Men visst, var och en blir salig på sina val, så mår man bättre av att betala typ 5K mer för en likvärdig vara så är det ju ett personligt val som då gör ens liv behagligare 😉 Och tvärtom så mår jag och min ekonomi bra med mina budgetmaskiner 😎

Sen har vi ju energifaktorn, det finns en deadline för ekonomin i maskinen även om den fungerar. Utvecklingen har gjort stor skillnad på hur mycket el vitvarorna förbrukar idag jämfört med 15 år tillbaka. Vår kyl är säkert 15 år nu (Siemens premium ;-) fungerar utmärkt MEN det blir byte nu pga elförbrukningen, och risken att den ska haverera när vi är på sommarstället.
Om du tar din kyl och tittar bruksanvisningen så ser du vad den drar på ett år gör lika med en tilltänkt kyl så blir du förvånad vad lite det skiljer.
beroende på ditt elavtal så så kan det röra sig runt 150.- per år.
lägg sedan till att din åldrande siemenskyl troligen håller 15 år till så kommer en ny 10000.-kr kyl hålla 5år.
dvs hur hårt du an tror så kommer du förlora mer hela tiden
 
  • Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
A
F Fideliox skrev:
Hehe vårt eletrolux från -77 höll fortfarande bra tills vi bytade förra året. Räknar med att nya pajjar om 5-10 år. Visst att nya drar mindre el men får man byta 5 gånger så ofta så känns det ju inte helt snällt mot miljön heller.
en ny kyl håller vanligtvis mellan 2 och 5 år mycket sällsynt med de håller 7år eller mer
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 4 till
  • Laddar…
A
H HEM2121 skrev:
Det gjordes säkert mer maskiner med kvalitet tidigare. Kanske t.om. var tillverkad i Sverige.
ja de har alltid fram till 2012 tillverkats i sverige 2007 för kyl/frysar. nu är det öststats skåp som inte har någonting gemensamt med de svenska inte en pryl är utväxlingsbar inte en klisterlappen för den skiljer i nyans
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.