Mats-S Mats-S skrev:
Saken är den att den maskinen håller lika bra som en för 20K. Jag gav upp premiummärkena på våra vitvaror för ett antal år sedan och köper numera budget. Blir betydligt billigare i längden, dessutom inga svindyra reparationer pga att "rädda det som räddas kan" av ett svindyrt inköp som falerat ;-)

Visst saknar dom alla sk. "finesser" och udda program som man dessutom typ aldrig utnyttjar, men betalar dyrt för vid inköpet. Fördelen är att dom krånglar mindre eftersom dom har färre felkällor, tex det du nämner om att man kan ställa in olika typer av vattenintag. Typiskt trams som tillverkaren lagt på för att det ska verka bra, ett vattenintag för alla typer är det som funkar :)
Vi alla gör våra val🙂
electroluxaren skrev:
Tyvärr så är inte ASKO ett premium märke längre efter att öststatslandet slovakien äger det och tar komponenterna från PRC
Då blir ju följdfrågan: Vad ska man välja istället?
 
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
H
F Fridaerha skrev:
Vi alla gör våra val🙂

Då blir ju följdfrågan: Vad ska man välja istället?
Miele.
 
Mats-S
H HEM2121 skrev:
Miele.
Nope 😉
Budget whatever som det är bra pris på vid tillfället :)
 
H
Mats-S Mats-S skrev:
Nope 😉
Budget whatever som det är bra pris på vid tillfället :)
Själv föredrar jag en maskiner som håller mer än 7-9 år. Än så länge nöjd med Miele. Disk, kyl, frys, tvättstapel.
 
  • Gilla
Alti och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
H HEM2121 skrev:
som håller mer än 7-9 år
Vår E-lux diskmaskin budget har hållit i 15 felfria år minst, mer än vad många Miele klarar :) Samma sak med vår Bosch tvätt budget, är upp i 10+ felfria år nu.
Däremot hade vi ett top of the line Elux frys innan nuvarande budget, den "top of the line" frysen höll 6 år ... det var då jag beslöt att gå över till budgetmaskiner istället, har fungerat över förväntan än så länge :)

Så det finns inga likhetstecken mellan budget och dålig kvalitet 😎
 
  • Gilla
Tubes och 8 till
  • Laddar…
F
Mats-S Mats-S skrev:
Saken är den att den maskinen håller lika bra som en för 20K. Jag gav upp premiummärkena på våra vitvaror för ett antal år sedan och köper numera budget. Blir betydligt billigare i längden, dessutom inga svindyra reparationer pga att "rädda det som räddas kan" av ett svindyrt inköp som falerat ;-)

Visst saknar dom alla sk. "finesser" och udda program som man dessutom typ aldrig utnyttjar, men betalar dyrt för vid inköpet. Fördelen är att dom krånglar mindre eftersom dom har färre felkällor, tex det du nämner om att man kan ställa in olika typer av vattenintag. Typiskt trams som tillverkaren lagt på för att det ska verka bra, ett vattenintag för alla typer är det som funkar :)
Beredd att hålla med. Grejerna tillverkas ju i mer eller mindre samma fabriker ändå i slutändan. Dvs det är samma skit allihopa med med olika ettiketter och priser. 😉
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
H
Mats-S Mats-S skrev:
Vår E-lux diskmaskin budget har hållit i 15 felfria år minst, mer än vad många Miele klarar :) Samma sak med vår Bosch tvätt budget, är upp i 10+ felfria år nu.
Däremot hade vi ett top of the line Elux frys innan nuvarande budget, den "top of the line" frysen höll 6 år ... det var då jag beslöt att gå över till budgetmaskiner istället, har fungerat över förväntan än så länge :)

Så det finns inga likhetstecken mellan budget och dålig kvalitet 😎
Man kan ha tur. Vår diskmaskin från Miele är 18 år. De andra runt 12 år. De märkena före Miele höll 7-9 år. Då tröttnade vi.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Mats-S
F Fideliox skrev:
Beredd att hålla med. Grejerna tillverkas ju i mer eller mindre samma fabriker ändå i slutändan. Dvs det är samma skit allihopa med med olika ettiketter och priser. 😉
Yep, skillnaden ligger i premiums värdelösa finesser och program som dom flesta varken använder eller har nytta av.
Men visst, var och en blir salig på sina val, så mår man bättre av att betala typ 5K mer för en likvärdig vara så är det ju ett personligt val som då gör ens liv behagligare 😉 Och tvärtom så mår jag och min ekonomi bra med mina budgetmaskiner 😎

Sen har vi ju energifaktorn, det finns en deadline för ekonomin i maskinen även om den fungerar. Utvecklingen har gjort stor skillnad på hur mycket el vitvarorna förbrukar idag jämfört med 15 år tillbaka. Vår kyl är säkert 15 år nu (Siemens premium ;-) fungerar utmärkt MEN det blir byte nu pga elförbrukningen, och risken att den ska haverera när vi är på sommarstället.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
F
H HEM2121 skrev:
Man kan ha tur. Vår diskmaskin från Miele är 18 år. De andra runt 12 år. De märkena före Miele höll 7-9 år. Då tröttnade vi.
Hehe vårt eletrolux från -77 höll fortfarande bra tills vi bytade förra året. Räknar med att nya pajjar om 5-10 år. Visst att nya drar mindre el men får man byta 5 gånger så ofta så känns det ju inte helt snällt mot miljön heller.
 
  • Gilla
JRS75 och 7 till
  • Laddar…
H
F Fideliox skrev:
Hehe vårt eletrolux från -77 höll fortfarande bra tills vi bytade förra året.
Det gjordes säkert mer maskiner med kvalitet tidigare. Kanske t.om. var tillverkad i Sverige.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
F
H HEM2121 skrev:
Det gjordes säkert mer maskiner med kvalitet tidigare. Kanske t.om. var tillverkad i Sverige.
Men de var dyrare i inköp också.

Gissar jag, kylen köptes av min farfar långt innan jag föddes.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
F Fideliox skrev:
Men de var dyrare i inköp också.
Ja, så var det säkert efter den tidens penningvärde.
 
Jag har fyra felfria vitvaror från Bosch, varav en diskmaskin, det känns som med Bosch/Siemens får man ganska mycket bang for the buck. Den kostade runt 9k och är nu runt 6-7år gammal.
Jag bytte ut en otroligt gammal Electrolux, säkert 20-25 år på nacken, den lät som ett tröskverk men fungerade fint, problemet var att vi hade väldigt hög vattenförbrukning och jag mätte upp den till att använa långt över 100l per disk. Hos oss är vatten dyrt och en bristvara.
 
  • Gilla
  • Wow
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
Det låter snare som ett vanligt fel på maskin än er anslutning men bör väl vara enkelt att kolla. Om man kopplar ur maskinen och bara har en slang ner i vasken från vattenutloppet som ska vara till maskinen är det snabbt kollat om det är något problem med er del av installationen.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.