A
MultiMan MultiMan skrev:
Jag bor själv med två katter, så då funkar handdisk utmärkt. Om man inte är utfattig och fem i familjen så är en diskmaskin värd varenda krona. Bättre att lägga disktiden på att umgås.

Jag har precis gått igenom ett dödsbo efter en 90+åring som också tyckte diskmaskin var helt onödigt. Alla grytor, glas och porslin som han använt själv senaste 30 åren efter hustrun dog, är skitigt och aldrig rendiskat ordentligt. Går inte att få bort smutsen längre ens med kraftigaste kemikalierna eller upprepade maskindiskar, utan jag har fått kasta en hel del.

Det mesta vi använder i Sverige kan anses som lyx, t ex bilar, tvättmaskiner, vitvaror generellt. Varför inte såga is i sjöarna och ha gemensamma kylbodar som förr? Cyklar är ett gränsfall till lyx, och elcyklar går givetvis bort direkt, då man kan promenera många mil om det gäller.

Jag gillar att mänskligheten utvecklas och hittar på nya saker som underlättar tillvaron, som bara en liten del av den tekniska utvecklingen. Ett samhälle som står still eller går bakåt tror jag är dödsdömt.
det är ju ett utomordentligt och fostrande tillfälle att man umgås tillsammans när man diskar i stället för att curla?
En hel yrkesgrupp blev arbetslösa när man slutade att återvinna is från sjöar! denna typ av is är definitivt underskattad
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
W Wip3 skrev:
Ja, här kanske en moderator ska kliva in och styra upp, oväsentliga inlägg tas helt sonika bort.
Nu gör jag ju dock samma fel som alla andra som inte tillför tråden något. :)
vet moderatorn vilken produkt som TS skall välja? varför håller vi på då?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
H Hybro skrev:
Åter till TS inlägg no 1.

Om hen får hem en fjärde som krånglar, bör det ju vara fel endera på anslutet vatten eller el.
Tror inte att hen lyckas bära hem fyra ej fungerande maskiner, med typ fabrikationsfel oavsett märke.


- El är lurigt.... Som nån var inne på högre upp i tråden. Kräver mätning och loggning över tid. Som visar
t ex avbrott eller variationer i spänning. Skulle då kontakta elnätsägaren.

Enbart spänningsmätning obelastat i uttaget kommer inte att ge något.
Det bör vara spänningsmätning under belastning. Med loggning när maskinen är igång.
Nu tänker jag på dålig kontakt i ledningsnätet i huset. Vilket kan orsaka brand!
Kan eventuellt vara skadade ledare, t ex genomspikade i nån vägg e t c.

Så ta detta jag skriver på allvar!

Varför ett ev sådant fel inte visat sig tidigare kan bero på att samtliga nyare maskiner förbrukar större effekt vid uppvärmning än den gamla.

Ett sätt att undersöka, verifiera detta kan vara att mata maskinen via en förlängningssladd från ett annat uttag, gärna nära elcentralen.
Funkar det då ok, så är det läge att kalla in elektriker.




Vattenförsörjningen verkar vara stabil? eller i vart fall in till huset.

Men Du skrev om smällar i vattenledningarna. Det är alltså tryckvariationer som orsakar detta.
T ex backventiler i blandare.
Skulle tro att variationerna kan bli rätt ordentliga, men kortvariga.
BRA input!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
Bengt Sjöberg Bengt Sjöberg skrev:
Grattis till det i mitt tycke mest korkade inlägget i den här långa tråden!
1. Handdisk är INTE mer miljövänligt än handdisk. Det går åt betydligt mer vatten för handdisk. Det är oftast varmvatten använder inte maskinen varmvatten? vilket gör att maskindisk drar mycket mindre energi och blir mindre miljöskadligt. Men du kanske både diskar och sköljer i kallvatten?
2. Billigare med handdisk? Tveksamt, med tanke på förbrukningen av varmvatten. Detta gäller speciellt om man sköljer under rinnande vatten vilket rekommenderas av hygienskäl. Då skall du se skiten i diskmaskinen ren sörja
3. Framförallt sparar man tid och tråkigt arbete på att ha diskmaskin och använda den. Om någon säger att man måste plocka i och ur diskmaskinen och tidsvinsten försvinner med det så har nog den personen glömt att även det manuella diskstället måste plockas i och ur vilket tar minst lika lång tid.
För en lista med bra argument för att köpa en diskmaskin se t ex [länk]
Visst är det från en tillverkare av diskmaskiner, men jag tycker ändå att den är saklig. japp turkiska tillverkare är väldigt sakliga...
Det tokigaste hitintills i denna tråden!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
H Hybro skrev:
Ja, ja... Köpt en gång, fått utbytt flera gånger.

Visst kan läsa hela tråden med 126 tidigare inlägg, kanske i kväll.
(Just nu ska jag handla proviant för 4 dagar och åka på älgjakt.
I sommarstugan finns inget indraget vatten.)
det finns ingen som läser alla inlägg det skrivs liksom mer hej vilt och hugger på lösryckta meningar
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
TS har uppenbarligen ett problem med att felkoden triggas av något i huset, gissningsvis lokala tryckförändringar i kranarna. Vissa blandare kan ju ge tryckpulser exempelvis. Diskmaskinen är antagligen överkänslig och när det då kompletteras med en kran som är lite för snabb i på/av så får man tydligen detta symtom.

Det har tidigare föreslagits att ansluta en tryckutjämnare, men även en tryckreducerare kan göra jobbet, om det nu är detta som är problemet.

Större delen av tråden är helt irrelevant för TS, vilken diskmaskin som är bra eller dålig handlar mindre om logotypen och mer om vilka komponenter som ingår i kombination med lokala förutsättningar.

Bara för att ta ett exempel så har jag en 12 år gammal Siemens diskmaksin som egentligen är väldigt bra, men rätt ofta så är disken smutsig ändå efter programmet. Jag har hittat felet, men det är inte så lätt att åtgärda...
...det är nämligen så att det fastnar bitar av äggskal (ibland någon benflisa, en liten plastbit eller något annat liknande, men oftast äggskal) i en av nipplarna på den roterande armen på bottenvåningen. Tyvärr så är det i det öppningen som pekar snett nedåt och som står för huvuddelen av rotationsenergin, dvs det blir fr dåligt vattentryck mot disken på bottenvåningen. Lösningen är att ta ut äggskalet gång efter gång efter gång. Felet uppkommer ju dessutom inte varje gång utan bara någon gång i veckan och det upptäcks ju först efter att programmet kört färdigt. Dålig konstruktion? Kanske. Huvudproblemet är ju dock att små hårda partiklar inte alltid skrapas av från tallrikarna...
ditt fel löses med en asko maskin för de har så stora hål att det inte fastnar någe
sen är det faktiskt inga diskar som störs av tryckpulser från ledningsnätet
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är väl ändå väldigt lätt att åtgärda. Sluta diska äggskal och benbitar så lovar jag att problemet försvinner. 😀

Om man sen vill ha besväret och kostnaden med att skölja disken innan är en annan sak men nog är det ganska lätt att lösa problemet.
Men sköljer du innan blir du ju en miljöbov
 
  • Haha
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
A
M mrsnhp skrev:
Nu när tråden hamnade i nyhetsbrevet riskerar den att spåra ur ännu mer 😉 Jag tycker att det ser ut som att du har fått många bra svar, men tyvärr inget som verkar kunna lösa ditt problem omedelbums. Sen råkade du ställa följdfrågan vad du ska välja istället om Asko är dåligt (inlägg #16), och då brakar det ju lös...

Lycka till med diskmaskinen!
asko är inte dåligt val TS har som många redan belyst något annat fel, kan vara en dålig väggkontakt eller ännu värre dålig nolla
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
H HEM2121 skrev:
Har man ett par tallrikar och ett par glas fungerar det väl men inte för en familj.
En diskmaskin tar många tallrikar, glas, bestick och grytor på en och samma gång. Dessutom med betydligt varmare vatten än 40 grader som jag tycker behövs för att kännas rent.
hmm ja det är mycket känslor i denna tråden
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
M Mattan01 skrev:
Gorenje är ju verkande i Slovenien som var del av Jugoslavien som upplöstes -91. Sluta med Slovakien!! De levererade inte till Sovjet enligt dina påståenden.
ASKO Appliance ingår sedan 2010 i Gorenje.
Det här hjälper tyvärr inte TS, men reagerar på felaktigheter.
du hittar på en egen sanning,
du kan dessutom inte läsa för jag skrev slovenien, vilket syns i ditt citat, sen håller jag med om att tjeckien är en felskrivning
sen undrar jag om inte jugoslavien upplöstes 1992? och splitrades.
Tito höll ihop landet efter vk2 behöll den kommunistiska inriktningen blev typ en stödstat till stalin
så om du kan uppvisa orderböckerna fram till 92 så kan ju var och en se vilka beställare gorenje hade
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
du hittar på en egen sanning,
du kan dessutom inte läsa för jag skrev slovenien, vilket syns i ditt citat, sen håller jag med om att tjeckien är en felskrivning
sen undrar jag om inte jugoslavien upplöstes 1992? och splitrades.
Tito höll ihop landet efter vk2 behöll den kommunistiska inriktningen blev typ en stödstat till stalin
så om du kan uppvisa orderböckerna fram till 92 så kan ju var och en se vilka beställare gorenje hade
1111!
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
F Fridaerha skrev:
Tack för alla svar!

Nu vet jag att:
- Maskinell utrustning som tillverkas i Slovakien och Slovenien är skräp, men att det heller inte finns något annat som är bra.
- Det är bättre att handdiska sin gröttallrik.
- Ett kylskåp från 1982 är riktmärket för kvalitet och energikonsumtion.

Ger upp den här tråden nu. Får inga svar på mina frågor, så överlämnar diskussionen till er som vi fortsätta dividera om en diskmaskin är nödvändig eller om IKEA har töntiga namn på sina produkter.

Ha en fin dag!
M manbat skrev:
Jag har två asko diskmaskiner sen tre år som fungerar klockrent. Kostade runt elva tusen styck pga att de är den extra stora modellen. Mycket nöjd med dessa. Dock så har dem en irriterande start up logga ”Asko inspired by Scandinavia” som kommer upp varje gång istället för att bara starta.
Ganska lätt att programmera bort loggan.
Görs under inställningar samtidigt som man programmerar avhärdare/spolglans/diskmedel/ljud mm.
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det tokigaste hitintills i denna tråden!
Lite svårt att se vad du kommenterade eftersom du har redigerat i citatet...
Men jag försöker förtydliga för dig.
Vad kräver mest energi, 40 l varmvatten eller 20 l varmvatten av samma temperatur? Diskmaskinen förbrukar mindre vatten vilket gör att det går åt mindre energi.
Jag rengör min diskmaskin. Dessutom diskar den i 60 grader så det blir rent och varmt som dödar eventuella bakterier.
Jag förstod inte heller att sakligheten påverkas om tillverkaren är turkisk eller inte. Om just etnicitet är viktigt för dig så har förmodligen listan skrivits av en svensk (att döma av språkbehandlingen då den inte verkar vara maskinöversatt).
 
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
F Fridaerha skrev:
Köpte ny diskmaskin då vår gamle trotjänare gett upp. Den tidigare var en Miele som funkade fint i 17 år.

Köpte nu en Asko på rekommendation. Kostade nästan 20 tusen, så ska ju vara en bra maskin. Men direkt när vi fick hem vår maskin började strulet. Den första maskinen lät ”konstigt”. Hörde av oss till återförsäljaren som kom ut och de bytte ut den då en list satt fel/var deformerad.

Ny maskin och vi trodde problemen var förbi. Men inte. F67 - vatteninloppsfel/vattenintagsfel. Samma visa igen. Återförsäljaren kom ut. Bytte ut den pga felkod då allt var ok i övrigt.

Ny maskin igen, alltså den tredje i ordningen på en vecka. Den har vi nu haft i fyra dagar som har gått bra.. tills nu. F67 igen. Tre olika maskiner alltså, de två senaste med samma fel. Så nu måste jag kolla: vad kan vara felet? Är det något med installationen eller husets vattenrör?

Köksblandaren byttes för ett halvår sen. Avstängningen på blandaren känns mjuk. Bra vattentryck i hela huset. Dock smäller det lite i rören när tvättmaskinen jobbar. Vi har inte haft några andra problem med den gamla diskmaskinen. Tvättmaskinen har heller inte larmat för något liknande.

Några tips? Eller är det ytterligare ett måndagsexemplar?
Jag har antagligen provkört dina 2 ”trasiga” maskiner hela dagen.
Felkod ”vattenintag ” inträffar då o då så fel på maskinerna är det.
För övrigt så ASKO eller Miele skulle jag välja mellan vid diskmaskinsbyte. Vilken är mest smaksak.
#vitvaruservice
 
  • Gilla
bjorsi och 7 till
  • Laddar…
A
Bengt Sjöberg Bengt Sjöberg skrev:
Lite svårt att se vad du kommenterade eftersom du har redigerat i citatet...
Men jag försöker förtydliga för dig.
Vad kräver mest energi, 40 l varmvatten eller 20 l varmvatten av samma temperatur? Diskmaskinen förbrukar mindre vatten vilket gör att det går åt mindre energi.
Jag rengör min diskmaskin. Dessutom diskar den i 60 grader så det blir rent och varmt som dödar eventuella bakterier.
Jag förstod inte heller att sakligheten påverkas om tillverkaren är turkisk eller inte. Om just etnicitet är viktigt för dig så har förmodligen listan skrivits av en svensk (att döma av språkbehandlingen då den inte verkar vara maskinöversatt).
Ja du jag får sänka mig
När du handdiskar på rätt sätt har du en balja med 2,5 liter vatten och en droppe diskmedel, temperaturen i baljan kanske du har på 40C om inte frökenhänderna säger nej.
Du sköljer därefter i en annan balja där du fyller i 2,5 liter kallt vatten.
slutligen låter du disken lufttorka eller så nedlåter du dig att torka med en för ändamålet avsedd handduk.
Du har då slösat bort en droppe diskmedel av valfri sort
5 liter vatten
om vi antar att du klarar av att diska i 40C vatten och att kranvattnet , det kalla håller 12C så ger ekvationen
2,5 liter * 0,00116 kWh * (40-12 celsius eller kelvin grader) (om du använder vattenkokare med integrerat element)
2,5*0,00116*28 vilket ger 0,0812kWh
vilket vi kan avrunda till 100W för mätnoggrannhetens skull.
Dessa 100W och vattenmängd kan du nu jämföra med en godtycklig diskmaskins förbrukning.
Nu beroende på dit energi pris motsvarar detta en viss summa peningar
Återkom gärna i tråden vad din forskning har resulterat i.

För att återknyta till tiden så tar en disk med EU-program ca 4h idag. att handdiska motsvarande mängd lär ta obetydlig längre tid än 15minuter.

Slutligen ber jag om ursäkt att jag kränkte dig med min kommentar om tillverkaren
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.