OK!
Jag ska golvvärme i hela huset så där försvann ytterligare ett syfte med att ha en mindre tekniktank i huset.
Lutar åt följande system i nuläget;

- vedpanna Calmar V 65
- ack.tank 5 m3
el två ack.tank 3 m3
- solfångare (lämplig storlek 10 m2?)
- vvc mellan hus och pannrum ( ca 15 m kulvert)

Solfångaren kopplas till stor tank, alltså 3 el 5 m3 tank. Bättre verkningsgrad men kanske behöver fylla på med ved någon enstaka gång på sommaren vilket är OK för mig.
Funkis? :-?
 
Emil J skrev:
OK!
Jag ska golvvärme i hela huset så där försvann ytterligare ett syfte med att ha en mindre tekniktank i huset.
Lutar åt följande system i nuläget;

- vedpanna Calmar V 65
- ack.tank 5 m3
  el två ack.tank 3 m3
- solfångare (lämplig storlek 10 m2?)
- vvc mellan hus och pannrum  ( ca 15 m kulvert)

Solfångaren kopplas till stor tank, alltså 3 el 5 m3 tank. Bättre verkningsgrad men kanske behöver fylla på med ved någon enstaka gång på sommaren vilket är OK för mig.
Funkis? :-?
Ta helst bara en tank, Det ger mindre förluster samt billigare installation o den isolerar du 30-40 cm i sidorna o 40-50 cm i toppen..
Om du laddar tanken på olika nivåer (topp o botten) så får du lika mycket vv från solfångarna som en mindre tank.. ;)
Antingen köper du en tank med både sol o vv slingor (4 st utdragna) el bara med vv slingor o kompletterar sen med vvx för solfångare om du blir slö i framtiden, Du kanske inte tycker det är så farligt att elda 2 ggr/mån på sommaren o då kan det va en onödigt att betalat för slingor som du inte använder.. Men beställ då en tank som du har lediga anslutningar för ev solfångare som du även ser till att dom skarvas så dom kommer ut ur isoleringen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.