man kan ju sprida ut eldningarna lite mer som det passar, tex 4 eldningar på helgen och 2 under vardagarna, tankarna behöver ju inte vara laddade ner i botten efter varje eldning...

men har man en "mindre" panna och liten ackvolym kanske man får elda en gång varje veckodag :(
 
danso skrev:
Visst är 99% av vedanläggningarna fel dimensionerade, men ett nytt hus är enormt mycket energisnålare (om man bygger rätt!). Kalmar tillhör ju heller knappast Sveriges kallaste orter, blåser kanske lite mer vid kusten men det ska väl ett nybygge inte ha några problem med.

Edit:läste lite fel angående storleken på bygget, men tycker ändå att systemen som föreslagit låter lite i överkant.

/danso

OK! Jag kan också hålla med om att 6 m3 tank kanske är i överkant. Men låt säga att jag investerar i en Calmar V 65(60-80 kW), som är dimensionerad att klara 2000-4000 l ackumulatortank. Hur mycket mer måste jag elda för att värma 5000 l ack.tank? Kommer jag nånsin kunna få varmt i hela tanken? Måste jag elda som en tok hela helgen för att fylla mitt vattenmagasin?

Ni som är erfarna eldare, kom med lite kloka kommentarer...... ;)
 
Du behöver inte ladda tanken full.Det är jäkligt skönt att ha lite överdimensionerat i acken. Jag har 2000L och lär springa ner o passa lite då tanken inte klarar 1.5-2 ilägg en vinter dag. Har du 5000 L vet du att tanken alltid kan ta emot värmen från pannan.
 
Att 6 m3 skulle vara i överkant är bara dumheter. Jag vet ingen vedeldare som säger att han har för stor tank. Däremot 99 % som håller på och lägger in exakt rätt mängd ved på slutet för att precis få tankarna fullvarma. Och många som måste elda på morgonen också när det blir kallt.

Säg för bekväm anläggning istället för för stor tank så förstår man bättre hur dumt det låter...

Har ingen direkt erfarenhet av V65 men med Inova 50 passar 6 m3 bra om man vill göra två ilägg. Då tänder du pannan fyller den full och låter det brinna några timmar fyller den full igen och några timmar senare är tanken full. Det hinner man utan problem på en kväll. Sen beror det ju på hur mycket energi det går åt samtidigt.
 
Emil J skrev:
OK! Jag kan också hålla med om att 6 m3 tank kanske är i överkant. Men låt säga att jag investerar i en Calmar V 65(60-80 kW), som är dimensionerad att klara 2000-4000 l ackumulatortank. Hur mycket mer måste jag elda för att värma 5000 l ack.tank? Kommer jag nånsin kunna få varmt i hela tanken? Måste jag elda som en tok hela helgen för att fylla mitt vattenmagasin?

Ni som är erfarna eldare, kom med lite kloka kommentarer...... ;)
V65:an har 150 l eldstad så den bör klara värma nästan 5 m3 på 2 ilägg, Men som nämnts så funkar bara skiktningen så blir nästan övre halvan av tanken 90°
Med v33:An värmer du nästan 2 m2 på ett inlägg o den rymmer 120 liter ved..
 
Citat från ovan (nånting gick galet vid "citeringen"......)

"V65:an har 150 l eldstad så den bör klara värma nästan 5 m3 på 2 ilägg, Men som nämnts så funkar bara skiktningen så blir nästan övre halvan av tanken 90°
Med v33:An värmer du nästan 2 m2 på ett inlägg o den rymmer 120 liter ved"

OK! Så om man aldrig "kyler ur" tanken helt så klarar man att värma hela 5 m3 på två eldningstillfällen. Är det så jag ska tolka det?
Om jag trots allt ändå vill ha solfångare så är det ju omöjligt att värma hela 5 m3 med solpaneler( om man inte fyller hela taket med paneler.... ;)). Är det en lämplig kombination att ha en tekniktank på 750 l med två solvärmeslingor i och en slavtank på 5 m3 för att få bekväm eldning på vinterhalvåret. Total vattenvolym blir då 5750 l men jag kan ju alltid få varmvatten väldigt fort med den "lilla" tanken.

En förutsättning jag inte nämnt tidigare är att jag har även tekniktanken i garagebyggnaden och solpaneler på garaget. Funderar på att ha cirkulation på varmvattnet (genom ca 15 m kulvert)  inom lämpliga intervall (kanske 30 min) för att inte få för långa väntetider på vv.

Är det en möjlig kombination? Klarar en Calmar V65 detta??? :-?

 
Emil J skrev:
Citat från ovan (nånting gick galet vid "citeringen"......)

"V65:an har 150 l eldstad så den bör klara värma nästan 5 m3 på 2 ilägg, Men som nämnts så funkar bara skiktningen så blir nästan övre halvan av tanken 90°
Med v33:An värmer du nästan 2 m2 på ett inlägg o den rymmer 120 liter ved"

OK! Så om man aldrig "kyler ur" tanken helt så klarar man att värma hela 5 m3 på två eldningstillfällen. Är det så jag ska tolka det?
Om jag trots allt ändå vill ha solfångare så är det ju omöjligt att värma hela 5 m3 med solpaneler( om man inte fyller hela taket med paneler.... ;)). Är det en lämplig kombination att ha en tekniktank på 750 l med två solvärmeslingor i och en slavtank på 5 m3 för att få bekväm eldning på vinterhalvåret. Total vattenvolym blir då 5750 l men jag kan ju alltid få varmvatten väldigt fort med den "lilla" tanken.

En förutsättning jag inte nämnt tidigare är att jag har även tekniktanken i garagebyggnaden och solpaneler på garaget. Funderar på att ha cirkulation på varmvattnet (genom ca 15 m kulvert)  inom lämpliga intervall (kanske 30 min) för att inte få för långa väntetider på vv.

Är det en möjlig kombination? Klarar en Calmar V65 detta??? :-?
Full laddad räknar jag en temp ökning på 50° (40-90°) på 5 m3, ca 290 kWh rymms i en acktank på 5m3 med en 50° temp skillnad..

Skippa den extra tanken o sätt dubbla solslingor (högt o lågt) el kör med vvx o mata tanken på olika höjder.. Har du en slinga i toppen för vv kanske den värmer bara 500-1000 liter i toppen, Solfångarstyrningen väljer vilken del som ska laddas..
Solfångarna ger även mer ju lägre temp dom får jobba mot o med en 5 m3 tank finns mycket volym med låg temp att jobba mot vår o höst om huset har lågtemp system..
Men du kan ju förbereda tanken för solfångare o komplettera med panelerna senare om du tycker det käns motiverat..

Ska ni ha golvvärme i huset??
Om ni ska ha det så kommer du att få ändå större lager i tanken eftersom att retur tempen då bara är ca 20-30° o du kan ladda tanken till drygt 90° (20/30-90°+) vilket gör att det rymms mot 350 kWh i tanken.. Så är tanken helt tom så måste pannan eldas i 5-6 tim om den ger 60 kW för att fylla tanken helt..

Köp en bra kulvert åtminstone för vv o kör vvc på timer, Aquawarm kopparflex 2x22 mm o 110 mm isolering blir bra o det gör ju inget om du tar en sådan till värmen oxå..
Med en sådan kulvert så har du under 1000 kWh/år i förluster om du kör vvc dygnet runt/året runt för vv o totalt värme/vv max 1500 kWh/år utan timer på vvc.. ;)
 
2an skrev:
.........Skippa den extra tanken o sätt dubbla solslingor (högt o lågt) el kör med vvx o mata tanken på olika höjder.. Har du en slinga i toppen för vv kanske den värmer bara 500-1000 liter i toppen, Solfångarstyrningen väljer vilken del som ska laddas..
Solfångarna ger även mer ju lägre temp dom får jobba mot o med en 5 m3 tank finns mycket volym med låg temp att jobba mot vår o höst om huset har lågtemp system..
Men du kan ju förbereda tanken för solfångare o komplettera med panelerna senare om du tycker det käns motiverat......

..
Tack för utförligt svar på mina frågor. En liten fundering bara....

Om jag sätter solslingorna mot en tank på 5 m3, klarar dessa att värma toppen på tanken (och endast denna...) så att jag får varmvatten i huset utan att jag måste tillföra energi genom vedeldning??

Å andra sidan kan det vara skönt att elda upp lite spillvirke och annat på sommaren också och veta att jag får varmvatten för detta..... ;)

Jo, vi ska ha golvvärme i huset, både på övervåning och markplan.

Hmm, undrar om man ska ha solfångare eller inte. Märker att dessa blir ju svåra att räkna hem ekonomiskt. Men å andra sidan så blir det några mindre arbetstimmar på vedbacken och man får ju en mer miljövänlig energiförsörjning....
 
Det var en artikel på förstasidan här på byggahus om småskaliga vindkraftverk. Nu bor vi så till att vi inte har någon vind, men om jag bodde lite mer öppet så att jag ofta hade bra vind, så skulle jag nog kolla upp hur det skulle funka med en liten vindsnurra att köra en elpatron i ackumulatortanken med. Vitsen med vindkraft istället för solpaneler är att man då ju får tillskottet då man behöver det, dvs på vintern.
 
Emil J skrev:
Tack för utförligt svar på mina frågor. En liten fundering bara....

Om jag sätter solslingorna mot en tank på 5 m3, klarar dessa att värma toppen på tanken (och endast denna...) så att jag får varmvatten i huset utan att jag måste tillföra energi genom vedeldning??

Å andra sidan kan det vara skönt att elda upp lite spillvirke och annat på sommaren också och veta att jag får varmvatten för detta..... ;)

Jo, vi ska ha golvvärme i huset, både på övervåning och markplan.

Hmm, undrar om man ska ha solfångare eller inte. Märker att dessa blir ju svåra att räkna hem ekonomiskt. Men å andra sidan så blir det några mindre arbetstimmar på vedbacken och man får ju en mer miljövänlig energiförsörjning....
Ekonomiskt kan du aldrig räkna hem solfångare jämfört med ved, Du kommer med en bra isolerad tank att bara behöva elda 2 ggr/ mån för vv..
MEn har du dubbla solslingor så styr du värmen så den laddar toppen till t.ex 65° sen laddar den botten som då har lågtemp då radiator returen har låg temp genom golvvärme i hela huset.. Så du kan ha 10-12 m2 solfångare till 5m3 acktank o ändå få lika bra med vv på sommaren om tanken har dubblaslingor som med en mindre tank.. Du behöver aldrig heller tänka på om det ska stangera el att de ska börja koka..
Du får även ut många kWh på vår/höst fast botten tempen bara höjs nån grad på 5m3.. Höjer du tempen på 4m3 5° så gör det ca 23 kWh..

Med golvvärme så kommer du rymma mycke värme i 5 m3 acktank o isolerar du även huset ordentligt så kommer du inte behöva elda myckrt fast huset blir stor, Blir ju inte som i ens eget hus med kråkor som flyger igenom.. :(
 
Här kommer mina tankegångar om dimensionering:

När vi valde system var en förutsättning att det krävs max 1 eldningstillfälle/dygn och då med ETT ilägg, jag vill inte vara beroende av att fylla på igen efter ett par timmar.

Uppvärmd yta:200kvm
Acc volym: 200kvm*10liter=2000 liter.
Lämplig eldstadvolym: 2000liter/18=111liter (svanenmetoden ;) )
Pannval: Calmar V33 (120liter).
Accval: 3x750liter=2250liter.

Vad blev då resultatet av detta? :-?

Accvolym i överkant i förhållande till pannan, vilket gör att jag kan elda med fullt ilägg när topp temperaturen gått under 60 grader = alltid bra med varmvatten :)
Man får lite mer svängrum i eldningen, tempen i tanken behöver inte nå 40 grader för att kunna ta emot ett fullt ilägg.

Vid mildare väder lägger jag i mindre ved vid varje ilägg. alternativt glesare eldningstillfällen, 1 1/2 - 2 dagar emellan. DOCK fortfarande med ett ilägg/tillfälle.

Ofta sägs att man inte kan har för stor accvolym, dock anser jag att dimensioneringen av pannan är det primära då den bestämmer dina eldningsrutiner.
6-8000liter acc skulle jag vilja ladda från en eldstad på 350-450 liter = rejäl panna! ::) Resultatet skulle kunna värma 3-400kvm vid eldning varannan dag :cool: Med ETT ilägg :D
 
Hej,

Vart kan man hitta fakta om Svanenmetoden, har läst här i forumet om Svanenmetoden men kan inte hitta den någon annanstans.
 
Mannehund skrev:
.....
Accvolym i överkant i förhållande till pannan, vilket gör att jag kan elda med fullt ilägg när topp temperaturen gått under 60 grader = alltid bra med varmvatten :)
Man får lite mer svängrum i eldningen, tempen i tanken behöver inte nå 40 grader för att kunna ta emot ett fullt ilägg.

Vid mildare väder lägger jag i mindre ved vid varje ilägg. alternativt glesare eldningstillfällen, 1 1/2 - 2 dagar emellan. DOCK fortfarande med ett ilägg/tillfälle.

Ofta sägs att man inte kan har för stor accvolym, dock anser jag att dimensioneringen av pannan är det primära då den bestämmer dina eldningsrutiner.
6-8000liter acc skulle jag vilja ladda från en eldstad på 350-450 liter = rejäl panna! ::) Resultatet skulle kunna värma 3-400kvm vid eldning varannan dag :cool: Med ETT ilägg :D

MEN! Min erfarenhet (den lilla jag har från mina föräldrars gård med vedpanna) säger att det är inte antalet ilägg / eldningstillfälle som är det som är obekvämt utan antalet eldningstillfällen.
D v s bättre elda 2 gånger på en kväll (och slippa elda på ett par dagar) än att elda 1 gång varje kväll. Många faktorer påverkar när jag kan elda, träning med  barnen, övertid på jobbet, bortbjudna o s v.

Skönt att slippa komma hem till kallvatten och utkylt hus bara för att jag inte kunde elda just den kvällen. Allt handlar om att ha lite back-up i ackumulatortankarna så jag får handlingsfrihet när jag ska elda (eller har möjlighet att elda). Det är min filosofi när jag dimensionerar vedanläggning.!!

Vi bygger nytt och har inga problem med utrymmen i garage/pannrum för ackumulatortank, oavsett (nästan) storlek. Handlingsfriheten jag nyss nämnde får gärna kosta en extra slant......... ;)
 
  • Gilla
Andreas_H
  • Laddar…
Emil J skrev:
MEN! Min erfarenhet (den lilla jag har från mina föräldrars gård med vedpanna) säger att det är inte antalet ilägg / eldningstillfälle som är det som är obekvämt utan antalet eldningstillfällen.
D v s bättre elda 2 gånger på en kväll (och slippa elda på ett par dagar) än att elda 1 gång varje kväll. Många faktorer påverkar när jag kan elda, träning med  barnen, övertid på jobbet, bortbjudna o s v.

Skönt att slippa komma hem till kallvatten och utkylt hus bara för att jag inte kunde elda just den kvällen. Allt handlar om att ha lite back-up i ackumulatortankarna så jag får handlingsfrihet när jag ska elda (eller har möjlighet att elda). Det är min filosofi när jag dimensionerar vedanläggning.!!

Vi bygger nytt och har inga problem med utrymmen i garage/pannrum för ackumulatortank, oavsett (nästan) storlek. Handlingsfriheten jag nyss nämnde får gärna kosta en extra slant......... ;)
Med så sunda åsikter borde du lyssna mindre på alla som förespråkar små tankar. Ta till panna och tank!

Det är precis som med verktyg. Hur ofta tänker man "de va synd att jag köpte en så dyr borrmaskin förra året" det är betydligt oftare man tänker "varför köpte jag inte lite dyrare"

För två år sen ritade jag en anläggning med en Inova 50 och en 4,5 m3 tank. Anledningen att tanken blev så liten var att ägaren i princip idiotförklarades av alla när han nämde 6 m3 (som var vad som rymdes i pannrummet). Nu i samband med en tillbyggnad kompletterar han med 5 m3 till... Anledningen är just större valfrihet, han vill inte sitta fast i dagliga rutiner resten av livet.
 
Emil J skrev:
D v s bättre elda 2 gånger på en kväll (och slippa elda på ett par dagar) än att elda 1 gång varje kväll. Många faktorer påverkar när jag kan elda, träning med  barnen, övertid på jobbet, bortbjudna o s v.
Aha! där har vi en avgörande skillnad ::)
Jag är morgoneldare :cool: därav ett enda ilägg. Funkar alldeles utmärkt, tar upp 10 minuter av min tid men man är ju aldrig bunden till något annat just då. Obegränsat med varmvatten (nästan) varje kväll, något mindre på morgonen men det finns fortfarande.

Om jag varit "kvällseldare" hade jag definitivt inte haft något emot betydligt större grejer. ;) 15000 liter och en 100Kw panna för hästgödsel...mumma!

Nu har vi ett litet pannrum och kunde klämma in 3x750 liter, kunde fått in 1000 liter till men då skulle jag vara utan plats för 3 kubik ved istället. Har du gott om plats i pannrummet så tänk till en extra gång på vedhanteringen, det är värt mycket.
Om ni inte har maskiner sedan tidigare (kap/klyv), lägg en extra slant på rejäla grejer :cool:

Har sett en tråd på forumet med bilder på rullbanor in i pannrummet för 2 eur-pall :D

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.