Vedpanna + tankar för 340 kvm......
Är på gång att bygga nytt utanför Kalmar. Hus, ca 240 kvm och garage/gastrum/pannrum på ca 100 kvm. Pratade med en hantverkare på känd firma i Kalmar om just ackumulatortankar och dess storlekar. Han tyckte att en tekniktank på 750 l och slavtank på 3000 l verkar rimligt. (Klassikern 10*x kvm uppvärmd yta...)Då har man lite marginal också. ;) Jag visste inte ens att det fanns så stora tankar till husbyggnad, har endast hört talas om tankar upp till 2000 l. Är det någon som idag har 3 kubikmeter ackumulatortank som kan hjälpa mig. Är mycket bättre än 2*1500 liter ??? Tips på bra pannor som är tillräckligt stora för att få en bra balans?!? Funderar på Calmarpannan V65 från Trebema. Någon som äger en sådan?? Bra eller inte. Bra verkningsgrad och hyfsat pris..... Alla tips om system och storlekar välkomnas. :)
 
Emil J skrev:
Vedpanna + tankar för 340 kvm......
Är på gång att bygga nytt utanför Kalmar. Hus, ca 240 kvm och garage/gastrum/pannrum på ca 100 kvm. Pratade med en hantverkare på känd firma i Kalmar om just ackumulatortankar och dess storlekar. Han tyckte att en tekniktank på 750 l och slavtank på 3000 l verkar rimligt. (Klassikern 10*x kvm uppvärmd yta...)Då har man lite marginal också. ;) Jag visste inte ens att det fanns så stora tankar till husbyggnad, har endast hört talas om tankar upp till 2000 l. Är det någon som idag har 3 kubikmeter ackumulatortank som kan hjälpa mig. Är mycket bättre än 2*1500 liter ??? Tips på bra pannor som är tillräckligt stora för att få en bra balans?!? Funderar på Calmarpannan V65 från Trebema. Någon som äger en sådan?? Bra eller inte. Bra verkningsgrad och hyfsat pris..... Alla tips om system och storlekar välkomnas. :)
Ingen ackumulatortank kan vara för liten! Jag rekommenderar EN tank på 6000 liter för ditt bygge, om du skall elda med ved, vill säga. I princip är alla kommersiella "högtryckstankar" för små som ackumulatortankar. Varför elda två gånger om dagen när man kan komma undan med en gång, eller elda varannan dag?

Pannan är det inget fel på. Den är kanon!
 
Jag har 3m3 i en tank, ingen tekniktank. värmer ca 350-400m2 (dock inte full värme överallt), ligger tempen över 0an så räcker det att elda var annan dag. Skulle iallfall vilja ha 3m3 till.
Har en Orlan 60Kw
 
Snåla inte nåra tusen på för små grejer! Livslängden på anläggningen är så lång att man spar in dubblad tankstorlek på enbart minskad vedförbrukning!

Jag skulle säga att 6 m3 är absolut minimum. Men som vanligt försöker man hålla ner priset genom att underdimensionera. T.o.m. Trebema rekomenderar 2-4 m3 trots att det blir kok om man eldar full panna mot mindre än ungefär 2700 liter!!

Vi ger fast pris på komplett installerad anläggning (dock inte i Kalmar), Baxi Inova 50 med 6 m3 tank på 140 000 kr.

Inova 50 är en bättre panna, högre kvalitet och större vedutrymme. Den behöver 6 m3 för två vedinlägg. Går det åt lite energi samtidigt klarar man tre ilägg på 8 m3.

Jag skulle rekomendera en Inova och EN 8 m3 tank. Tanken måttbeställs efter det utrymme den ska stå i och blir inte dyrare än några 1500 liters kastruller!
 
Tack för tipsen!
Men hur lång tid tar det att värma 6 m3 vatten? Är det ett eller två vedilägg? Jag vill gärna ha ett system där jag eldar varannan, kanske var tredje dag, men det räcker med 3 m3 enligt ovan nämnda hantverkare. Någon skriver att endast en tank på 6000 l är OK, men jag har tänkt att använda solfångare (så man slipper elda sommarhalvåret) till systemet och dessa kan inte värma upp den mängden vatten.  Dessutom antar jag att det tar en stund att få varmvatten in till huset med en stor tank som måste värmas upp, om jag av någon anledningen inte hinner eller kan elda vid rätt tillfälle??? Är det bättre med 4 m3 slavtank och 750 l tekniktank?
Fler tips välkomnas.....Förresten, håller med om att det är dumt att snåla på ack-tankar, men hur stor är prisskillnaden på en st 3 m3-tank mot en stor tank på 6 m3?
 
Jag har just V65 + 2*1500 l + 500 l tekniktank via kulvert. Du kan kolla på min hemsida. Men denna konfig lyfter jag allt vatten ca 55-60 grader på 1 1/3 inlägg ungefär. I ditt fall har du större värmebehov, så om jag vore i dina kläder skulle jag (om det finns plats) dimensionera ackumulatortankarna så att de klarar 2 hela ilägg.

En överslagsberäkning gör att vi då landar på 5000 liter ganska precis. Hur lång tid tar det då att elda detta? För mig tar uppstartseldningen ca 30 minuter, då har pannan nått ca 70 grader. Jag fyller därefter på fullt lass och då tar det ca 2 timmar och 20 minuter att brinna så långt att det är vettigt att fylla på igen, dvs. att det bara finns en tjock glödbädd på rostret och röken är ca 150 grader. Om du fyller på en gång till då borde det ta ytterligare ca 2,5 timmar för det att brinna ut.

Du behöver således finnas tillgänglig för eldning under ett 3-timmarsintervall för att kunna serva pannan så att du får ackumulatortanken/tankarna fulladdade. OK, sista frågan, tar det inte längre tid att få värme till huset? I mitt fall så har jag en full tekniktank efter ca 1 timme, kulverten drar igång så fort som tröskelvärdestemperaturen nås och då går allt uppvärmt vatten (i stort sett) genom kulverten direkt till tekniktanken. Men detta beror naturligtvis mycket på hur du sätter givarna, hur du dimensionerar kulverten etc. Jag kör med 40 mm kulvertrör och är avpassad för att kunna ta effekten direkt från pannan.

Typ så.
 
Emil J skrev:
Tack för tipsen!
Men hur lång tid tar det att värma 6 m3 vatten? Är det ett eller två vedilägg? Jag vill gärna ha ett system där jag eldar varannan, kanske var tredje dag, men det räcker med 3 m3 enligt ovan nämnda hantverkare. Någon skriver att endast en tank på 6000 l är OK, men jag har tänkt att använda solfångare (så man slipper elda sommarhalvåret) till systemet och dessa kan inte värma upp den mängden vatten.  Dessutom antar jag att det tar en stund att få varmvatten in till huset med en stor tank som måste värmas upp, om jag av någon anledningen inte hinner eller kan elda vid rätt tillfälle??? Är det bättre med 4 m3 slavtank och 750 l tekniktank?
Fler tips välkomnas.....Förresten, håller med om att det är dumt att snåla på ack-tankar, men hur stor är prisskillnaden på en st 3 m3-tank mot en stor tank på 6 m3?
Du sitter fast i dom vanliga föreställningarna :)

Inova 50 värmer 6 m3 på två ilägg trots att du gör av med lite energi under tiden.

Det räcker med 15 hk i bilen också men där tar man till effekten, varför resonera annorlunda när det gäller vedeldning??

Alla sol-ved anläggningar jag sett är egentligen en felprioritering. Man har lagt en massa pengar på soldelen, men om dom pengarna använts till större tank och bättre panna så hade antalet eldningar och vedförbrukningen blivit mindre än med solfångare!! Om alternativen är att slippa göra en brasa varannan vecka på sommarhalvåret eller slippa varannan brasa på vintern borde valet vara enkelt!

Har man bara en korrekt kopplad anläggning så påverkar inte ackumulatorvolymen tiden att få värme i huset. Många installatörer komplicerar det hela med sämre funktion som följd. En anläggning ska vara så enkel som möjligt. En tank, en panna och anslut kulverten på rören däremellan.

Ansluter du soldelen med en värmeväxlare blir inte ackvolymen något problem. Det bör man göra även med en 3 m3 tank.
 
Hmmm. Strunta i solen....??? .Kalmar är soligast i landet, typ ;).

Men jag kan hålla med om att samma pengar på rejäl panna och ackar ger en "latare" insvestering, d v s jag kanske får mer effekt för varje extra investerad krona. Tål att tänka på.  :-?
De statliga bidragen är ju tydligen slut annars skulle man ju få några kronor bidrag på investering i solfångare.

Men! Nu nämns det olika pannor här i linan. Var och en med bra argument. Vilken panna är bäst?? Låt säga att jag ska ha ett system med 6 m3 acktankar. Vilken panna ger den mest bekväma eldningen. Faktorer som främst påverkar är ju pannans effekt och vedvolym. Tips!!!!

(Men ska jag verkligen strunta i solfångare....................... :-?)
 
Solfångar bidraget är inte slut.
Det är konverteringsbidraget som är slut.

Kan för övrigt rekomendera en Baxi panna.
Har en liten en själv och den funkar kannon.
 
I luv my V65 :cool:
 
Emil J skrev:
Hmmm. Strunta i solen....??? .Kalmar är soligast i landet, typ ;).

Men jag kan hålla med om att samma pengar på rejäl panna och ackar ger en "latare" insvestering, d v s jag kanske får mer effekt för varje extra investerad krona. Tål att tänka på.  :-?
De statliga bidragen är ju tydligen slut annars skulle man ju få några kronor bidrag på investering i solfångare.

Men! Nu nämns det olika pannor här i linan. Var och en med bra argument. Vilken panna är bäst?? Låt säga att jag ska ha ett system med 6 m3 acktankar. Vilken panna ger den mest bekväma eldningen. Faktorer som främst påverkar är ju pannans effekt och vedvolym. Tips!!!!

(Men ska jag verkligen strunta i solfångare....................... :-?)
Inovan är bättre men kostar väl nån krona mer, precis som vanligt - man får vad man betalar för.

Jag säger inte att du ska strunta i solfångare, men att snåla med tankar och panna för att få råd med solgrejer är bara dumt. Då är det bättre att strunta i solen och bygga bättre vedanläggning.

Med en riktig vedanläggning innebär en komplettering med solgrejer att man kanske spar in 10 - 15 eldningar på ett år. Det blir väldigt svårt att räkna hem... Har man däremot en halvdålig panna och 1500 liters tank känns det säkert annorlunda...

Sen finns det fler pannalternativ. Vill du upp i riktigt höga effekter kan jag rekomendera ARCA 90 (http://www.vedsol.com) men den ger i verkligheten ca 120 kW. Det betyder dubbla laddpaket och att den kokar 6 m3 tanken på nolltid ;)
 
OK! Jag kan tänka mig vilken panna som helst, bara den uppfyller de krav på bekvämlighet som jag vill ha. Elda max en gång /dygn kalla vinterdagar och kanske varannan till vart fjärde dag höst och vår.
Varför är Inova bättre än Calmar V65, tekniskt sett verkar V65;an ge mer effekt, men har något mindre vedvolym. Förklara....
/me
 
Är inte så insatt i olika pannor så jag undrar vad finns det för belägg att köpa en inova för 45000:- jämfört med tex en orlan 60kw för 27000:-
Okej kvalite men om en panna håller i 20 eller 25 år känns som det kvittar när det skiljer 18000:-
Det är säkert mer saker som skiljer, men vad, som kan motivera och lägga dom pengarna extra?
 
Verkningsgrad.Garanti.Reservdelar.Support.
Sen slipper du ju bygga om styrningen på en baxi.Den är byggd för att kunna ladda tankarna till 94 grader.
18000 bryr man sig inte mycket om när man tittar på en bil.Men ska det stå i pannrummet ska det var så billigt som möjligt..
 
Har också 6m3 tank 70kw panna 10m2 solfångare.
200m2 hus med -80tals standard. 110m2 garage nybyggt.

Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en större solfångare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.