D Dilato skrev:
Du ser väll nollan?
[bild]
Japp, ba lite förvirrad av att man har så många möjligheter och att peri finns i 4-5stift och att det är elementtyp 230v men man kan välja 3 fas 400v

På det andra inlägget som jag gjorde på attefall så var de elementspänning på 400v å då var det 1-3-5 jord som gällde och det är nog mest lite oklart vad man ska välja utifrån vad som finns från central och beroende på vad spisen säger i kopplingsschema. Jag är tacksam att ni svarar och vill dela med er.
 
Är det nån som vet hur man låset tråd om svar är givna som på så sätt uppfyller frågan så inte fler behöver svara och den blir kort och sökbar för andra som söker samma svar?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
B Bjoern skrev:
Är det nån som vet hur man låset tråd om svar är givna som på så sätt uppfyller frågan så inte fler behöver svara och den blir kort och sökbar för andra som söker samma svar?
Det är inte möjligt.
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
Det enda du kan göra är att markera "bästa svar" om det finns ett sådant.
Tråden lever sitt eget liv...
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det enda du kan göra är att markera "bästa svar" om det finns ett sådant.
Tråden lever sitt eget liv...
Japp, känns så svårt eftersom man får så många bra 😁🌻
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
B Bjoern skrev:
Vid vanlig koppling av 230v vägguttag lampor etc. Så är det ju alltid nolla o fas, som jag förstår det så behövs kretsen vara sluten med nolla och man kan se fas som en envägsfördelare av ström och nollan leder tillbaka ström fast den som leder ju ingenvart igentligen tänker jag, bara till en skena i centralen men för att en maskin ska kunna fungera så behöva strömmen kunna propagera genom sladden genom maskinen utan ”motstånd” vilket den kan göra om den leds vidare fas-maskin-nolla. Eller liksom använda all ström som gå genom kretsen och bara osymmetriska rester leds genom nolla till central för att ”sorteras” tillbaka?

Jag tycker det är ett rätt svårt koncept, en sladd är envägs iaf?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
Andra bilden uppifrån visar ganska bra hur det fungerar.

Tänk dig ett batteri som strömkälla. Batteriet har två poler och kretsen sluts när dessa poler och ledare kopplas ihop. Fram och återledare.

Trefas-systemet fungerar likadant. Det är bara tre st separata kretsar istället för en som är förskjutna 1/3 generatorvarv i tid med varsin fas och nolla. Eftersom de är förskjutna i tid räcker det med att koppla ihop nollorna som på bilden så slipper man dra fram 6 ledare.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.