Inkoppling två gäller om man har 230V huvudspänning. Det förekommer på vissa ställen i Norge.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
B Bjoern skrev:
Kablarna i gamla dosa sitter ju bra knöligt aå de är svårt att se, gamla spis hade 4stift peri och sitter så i uttaget, spisen dunkade med dålig effekt på ugn o två plattor. Kan man anta att det var då fel kabel på den dåvarande spisen också?
Då uppstår frågan om du har nolla i vägguttaget!
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och den spisen är en ren 400 V, då behövs ingen nolla
Jag är som ni nog förstår inte utb. Varför kan man ta bort nolla ur en koppling?
 
D Dilato skrev:
Då uppstår frågan om du har nolla i vägguttaget!
Tre svarta en röd o en vit. Ska dubbelkolla hur det är i kopplat till central. Röd är jord och vut borde vara nolla.
 
Man kan koppla mellan två faser om elementen är gjorda för det, då krävs ingen nolla.
Din nya spis är inte gjord för det, elementen är 230V.
 
B Bjoern skrev:
I attefallhuset kopplade jag tre faser enligt 1 3 5 och jord utan nolla och det funkar.

Fastkoppling, blir det då enligt förslag två? Tre fas 230v
Om du kopplar på det viset och kopplar in den i ett norskt elnät med trefas 230V så blir det mycket riktigt trefas 230V. Men om du kopplar den i ditt perilexuttag så blir det i stället trefas 400V som vi har i Sverige. Är spisen byggd för det är det inga problem. Det är säkert därför det fungerar i attefallshuset. Men spisen på bilden riskerar att gå sönder om du kopplar på det viset.

B Bjoern skrev:
Kablarna i gamla dosa sitter ju bra knöligt aå de är svårt att se, gamla spis hade 4stift peri och sitter så i uttaget, spisen dunkade med dålig effekt på ugn o två plattor. Kan man anta att det var då fel kabel på den dåvarande spisen också?
Man bör inte anta sådant. Men om du misstänker att det var fel kopplat för den gamla spisen så bör du vara extra noggrann med att det blir rätt för den nya.
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du kopplar på det viset och kopplar in den i ett norskt elnät med trefas 230V så blir det mycket riktigt trefas 230V. Men om du kopplar den i ditt perilexuttag så blir det i stället trefas 400V som vi har i Sverige. Är spisen byggd för det är det inga problem. Det är säkert därför det fungerar i attefallshuset. Men spisen på bilden riskerar att gå sönder om du kopplar på det viset.


Man bör inte anta sådant. Men om du misstänker att det var fel kopplat för den gamla spisen så bör du vara extra noggrann med att det blir rätt för den nya.
Tre svarta går till fas och röd jord nolla vit i central
För att säkerställa att det inte är felkopplat så borde jag klippa bort peri hona o hane o sätta direkt mot kablar med vago o dragavlastning så är det ju en bra inatallation om jag inte är säker på hur peri honan är kopplad tänker jag.
 
D Dilato skrev:
Man kan koppla mellan två faser om elementen är gjorda för det, då krävs ingen nolla.
Din nya spis är inte gjord för det, elementen är 230V.
Hur ser du det av bilden? Är det nederst på förslagbild där det är en typ sågkurva 230V angivet?
 
B Bjoern skrev:
Hur ser du det av bilden? Är det nederst på förslagbild där det är en typ sågkurva 230V angivet?
Såg att du svarat ang. Spisen i attefall där jag ser 400v elementspänning med 135 jord 👍
 
B Bjoern skrev:
Tre svarta går till fas och röd jord nolla vit i central
För att säkerställa att det inte är felkopplat så borde jag klippa bort peri hona o hane o sätta direkt mot kablar med vago o dragavlastning så är det ju en bra inatallation om jag inte är säker på hur peri honan är kopplad tänker jag.
Är det en gjuten perilexpropp? Om perilexkontakten är gjuten på kabeln och har fem ledare så lär den blå vara nolla. Det är perilexproppen med fyra stift gjuten på en fyrledad kabel som använder blå till fas.

Är det inte en gjuten propp så är det ju bara att öppna den och titta hur det är anslutet. Nollan skall vara uppe till vänster när du tittar på uttaget framifrån och fasningen är uppåt. Men vill du ansluta fast så går det också.
 
B Bjoern skrev:
Såg att du svarat ang. Spisen i attefall där jag ser 400v elementspänning med 135 jord 👍
Då blir den kopplad på tre fas med
A Avemo skrev:
Är det en gjuten perilexpropp? Om perilexkontakten är gjuten på kabeln och har fem ledare så lär den blå vara nolla. Det är perilexproppen med fyra stift gjuten på en fyrledad kabel som använder blå till fas.

Är det inte en gjuten propp så är det ju bara att öppna den och titta hur det är anslutet. Nollan skall vara uppe till vänster när du tittar på uttaget framifrån och fasningen är uppåt. Men vill du ansluta fast så går det också.
toppen, misstänker att det är felkopplat isåfall för höger ner är kopplat sen innan till nolla isåfall. Gör en fast installation o följer kablar till central idag så är jag 100.

Det är en 5stift öppningsbar peri.
 

Bästa svaret

B Bjoern skrev:
Tre svarta går till fas och röd jord nolla vit i central
För att säkerställa att det inte är felkopplat så borde jag klippa bort peri hona o hane o sätta direkt mot kablar med vago o dragavlastning så är det ju en bra inatallation om jag inte är säker på hur peri honan är kopplad tänker jag.
Det blir väl inte bättre för det?

Det du ska göra är att kolla perilexen i väggen, finns det fem kablar (lossa locket och titta)?

Sen mäter du att det finns 400V mellan alla tre faser och 230V mellan alla tre faser och nollan.

Jag hade mätt så här (täcker alla varianter utan att man behöver tänka):
L1 & L2, resultatet ska vara runt 400V AC.
L1 & L3, resultatet ska vara runt 400V AC.
L2 & L3, resultatet ska vara runt 400V AC.

L1 & Nolla, resultatet ska vara runt 230V AC.
L2 & Nolla, resultatet ska vara runt 230V AC.
L3 & Nolla, resultatet ska vara runt 230V AC.

Sedan kollar jag upp att skyddsjorden finns genom att mäta
L1 & Jord, resultatet ska vara runt 230V AC.
L2 & Jord, resultatet ska vara runt 230V AC.
L3 & Jord, resultatet ska vara runt 230V AC.

Till sist mäter jag resistansen mellan Nolla & skyddsjord, den ska vara låg, någon Ohm.

Sen är det bara att koppla kabeln.
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
A
B Bjoern skrev:
Jag är som ni nog förstår inte utb. Varför kan man ta bort nolla ur en koppling?
Hej Bjorn. Det behövs ibland en nolledare för att leda tillbaka obalansström som uppstår vid osymmetriska belastningar.
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Hej Bjorn. Det behövs ibland en nolledare för att leda tillbaka obalansström som uppstår vid osymmetriska belastningar.
Vid vanlig koppling av 230v vägguttag lampor etc. Så är det ju alltid nolla o fas, som jag förstår det så behövs kretsen vara sluten med nolla och man kan se fas som en envägsfördelare av ström och nollan leder tillbaka ström fast den som leder ju ingenvart igentligen tänker jag, bara till en skena i centralen men för att en maskin ska kunna fungera så behöva strömmen kunna propagera genom sladden genom maskinen utan ”motstånd” vilket den kan göra om den leds vidare fas-maskin-nolla. Eller liksom använda all ström som gå genom kretsen och bara osymmetriska rester leds genom nolla till central för att ”sorteras” tillbaka?

Jag tycker det är ett rätt svårt koncept, en sladd är envägs iaf?
 
Spisen är inkopplad efter sista förslag, jag lever, spisen används och jag är lite mer lärd i hur det fungerar! Mycket tack till er!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.