R
ok, får man fråga varför den ska med även om den inte används =)
Även på spisen stickpropp finns det inget stift där den blå nollan ska kopplas in. Men den kanske man ska ha där om man ska gå över till att köra 230V?
 
  • Gilla
Stianu
  • Laddar…
Lånar tråden lite. Skulle koppla in en brytare i helgen på en vedtransportör. Från el motorn kom det trefaser och gulgrön och från eu handsken kom det fem trådar varav nollan inte var inkopplad i gamla brytaren. Finns det risk att transportören blir strömmförande utan nolla?
Eller funkar det utan nolla?
 
Redigerat:
R
ok, får man fråga varför den ska med även om den inte används =)
Även på spisens stickpropp finns det inget stift där den blå nollan ska kopplas in då de är en 3fas stickpropp. På min gamla spis så är det som du säger, den blå kabeln är kopplad från uttaget i väggen men inte inkopplad i själva spisen, där hänger den löst såg jag.
 
Redigerat av moderator:
Ett 3 fas spisuttag skall alltid vara fullt kopplat. Om någon senare kopplar in en spis eller häll som behöver nollan så går det illa om den saknas. Du får då allt mellan 0 och 400V över de element som vill ha 230V. Du förstör garanterat elementen, och skaplig risk för brand som bränner ned huset.

Detta är ett av fenomenen jag syftade på i mitt förra inlägg.
 
R
okidoki
 
TOBBE E skrev:
Lånar tråden lite. Skulle koppla in en brytare i helgen på en vedtransportör. Från el motorn kom det trefaser och gulgrön och från eu handsken kom det fem trådar varav nollan inte var inkopplad i gamla brytaren. Finns det risk att transportören blir strömmförande utan nolla?
Nej den blir inte strömförande, man har skyddsjord för att skydda sig mot det. Nollan används enbart om ska ha 230V, i detta fallet ska du ha 400V till motorn och behöver därför ingen nolla.
 
Ok, tack då vet jag.
 
R
men hur fungerar en jordfelsbrytare i sammanhanget om man ändå har jordat på rätt sätt i uttaget? Vad är dess funktion som inte jordkabeln löser?
 
Den skyddar dels om en apparat inte är jordad, dels om det är fel på skyddsjorden. Det är vanligare än man kan tro att skyddsjord antingen är felkopplad, eller har lossnat i någon koppling. Sådant upptäcks inte förrän det blir fel på en apparat som skulle skyddats av jordanslutningen.

Sedan finns det fel där man kanske inte har total kortslutning om det börjar gå ström mot jordanslutningen. Det kanske bara går 8-9 ampere mot jord. Då löser inte säkringen, visserligen blir inte apparaten farlig att ta i, för spänningen på höljet hålls ned av skyddsjorden. Men den trots allt höga strömmen ger värme, så felet kan resultera i brand. Då löser jordfelsbrytaren ut.

I huvudsak skall man se jordfelsbrytaren som ett komplement som skyddar mot fel som beror på att flera säkerhetsbarriärer har fallerat.

Att man har flera fel är inte så osannolikt som det kanske låter. Jag tror att i en anläggning som har några år på nacken så går det att hitta att kanske 5% av alla jordningar är mer eller mindre felaktiga. Äldre apparater som oftare var metallkaplslade skulel jag tro att man kan anta att kanske 1% blev strömförande på höljet innan de skrotades.

Antag att du i ditt hem har 10 apparater av den här typen.

Kombinerar man då dessa sannolikheter så skulle man kunna tänka sig att man har en chans på 50 000 att en apparat man tar i någon gång under ett år ger dig en stöt. Då är det trevligt med en jordfelsbrytare. Observera att mina antaganden om sannolikheterna här ovan är helt ovetenskapliga, men inte helt orimliga.

Troligen kommer vi att få en återgång till mer riskabla metallhöljen allteftersom flamskyddsmedel i plast förbjuds, plast utan flammskyddsmedel är inte lämplig nära elkopplingar.
 
Jordfelbrytare är ett lite förvirrande namn, eftersom den egentligen inte har med jord (skyddsjorden) att göra. Jordfelsbrytaren bryter strömmen ifall något skulle gå fel så att strömmen går en annan väg än genom fasledarna och nollan.

Antag att du står och klipper häcken med en elektrisk häcksax. Plötsligt klipper du av sladden och råkar komma åt fasledaren. Nu kommer strömmen att gå genom dig och ner i marken (jord) och risken är stor att du skadas eller dör. Om det finns en jordfelsbrytare inkopplad känner den av att strömmen inte längre går tillbaka i nollan och bryter omedelbart, så att du förhoppningsvis inte hinner få en så kraftig stöt att du skadas.
 
R
hmm ja det låter ju sunt det. Låter som bra komplement till vanlig säkring då.
 
R
Liten uppdatering.
I min vgg kommer de ut följande tåtar: 1 svart, 1 brun, 1 vit, 1 blå, 1 gulgrön.
Jag har skruvat bort plattan som sitter på den nya spisen för att se hur tåtarna i denna är inkopplade från stickproppen (observera att spisen står i vardagsrummet och är ej inkopplad). Vad jag då kan säga är att brun kabel är inkopplad till L1, svart kabel är inkopplad till L2 och blå kabel är inkopplad till L3.
Att den blå kabeln är inkopplad på L3 gör mig lite fundersam då det här verkar som att enbart två faser går in i spisen och att den tredje fasen har nollan kopplad på sig.

Det skulle isåfall innebära att jag inte ska använda en av faserna i väggen, tex att vit kabel inte får vara kopplad till något eftersom det verkar som både svart, brun, gröngul och blå skall kopplas till uttaget bara.
 
Det är omöjligt att avgöra på din beskrivning. Det brukar finnas ett inkopplingsschema till spisen, ofta sitter det limmat nära anslutningen i spisen.
 
R
hmm e går ju inte att ladda upp bilder här o visa eller?
 
  • Gilla
Stianu
  • Laddar…
d^_^bTa foto och lägg upp bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.