Närbild på tröskeln vid en öppen dörr, med synbara repor och slitage på dörr och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband står mot dörrtröskel för att mäta glipan mellan tröskel och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, dörren går utåt
 
Köp en ekbit i lämplig höjd och bredd och lägg ovanpå den befintliga tröskeln. Då kan du flytspackla golvet som du tänkte från början, det är det bästa alternativet du har
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K KakelDaniel skrev:
Köp en ekbit i lämplig höjd och bredd och lägg ovanpå den befintliga tröskeln. Då kan du flytspackla golvet som du tänkte från början, det är det bästa alternativet du har
Finns där kanske ett alternativ att sätta kortlingar och lägga någon form av plywood eller liknande istället? Kanten mellan klinker och trägolv kommer ju ligga på 2 cm annars det blir för mycket tycker jag. Är därför inne på att typ sänka undergolvet i enbart hallen
 
K KakelDaniel skrev:
Köp en ekbit i lämplig höjd och bredd och lägg ovanpå den befintliga tröskeln. Då kan du flytspackla golvet som du tänkte från början, det är det bästa alternativet du har
Vad är poängen med att flyta istället för en golvgips? Menar du att flytspacklet kan läggas avsevärt tunnare än 13mm? Hur säkerställer man vidhäftning på en väldigt tunn flytkaka?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är poängen med att flyta istället för en golvgips? Menar du att flytspacklet kan läggas avsevärt tunnare än 13mm? Hur säkerställer man vidhäftning på en väldigt tunn flytkaka?
Golvgips och fukt från blöta skor är ingen bra kombo, flytspackel bör vara minst 12 mm själv skulle jag ha spacklat 15 mm.
 
MarcusRask MarcusRask skrev:
Finns där kanske ett alternativ att sätta kortlingar och lägga någon form av plywood eller liknande istället? Kanten mellan klinker och trägolv kommer ju ligga på 2 cm annars det blir för mycket tycker jag. Är därför inne på att typ sänka undergolvet i enbart hallen
Jag hade nog satt kortlingar mellan reglarna i golvet och lagt en ny golvspån i höjd med befintliga reglar, flytspackel och klinker. Men om det blir en bra konstruktion rent byggtekniskt det vet jag inte. Men som jag ser det fonns inga andra alternativ utan större ingrepp i konstruktionen.
 
Staffans2000
K KakelDaniel skrev:
Golvgips och fukt från blöta skor är ingen bra kombo, flytspackel bör vara minst 12 mm själv skulle jag ha spacklat 15 mm.
Så har jag det i min hall. Efter mer än tjugofem år syns inga tecken på fuktskada. Gipsen rollades med primer som även fungerar som ett primitivt fuktskydd.
Jag förstår inte TS rädsla för nivåskillnader. De har jag haft/har där jag bodde/bor utan några problem alls.

Staffan
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Det var väldans vad ni ska krångla till det!
Det är bara en liten hall, så jag skulle gjort såhär, vilket jag gjort i flera fall som fungerat.
Bara förutsättningarna finns med en stabilt spångolv, så det inte ligger flytande.
Gör rent bef spångolv ordentligt, limma sen renoveringsgips med ett bra lager med trälim eller mattlim, brukade limma med en sliten 6mm fixkam, sen på med primer, sen lägg klinker, och foga! Klart!
Skulle inte vara det minsta orolig för fukt ska ta sig ner till gipsen från blöta skor.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så har jag det i min hall. Efter mer än tjugofem år syns inga tecken på fuktskada. Gipsen rollades med primer som även fungerar som ett primitivt fuktskydd.
Jag förstår inte TS rädsla för nivåskillnader. De har jag haft/har där jag bodde/bor utan några problem alls.

Staffan
Jag skev bara att gips och fukt inte är nån bra kombo. Finns bättre alternativ tycker jag att man ska anväda sig av dom.
 
K KakelDaniel skrev:
Jag skev bara att gips och fukt inte är nån bra kombo. Finns bättre alternativ tycker jag att man ska anväda sig av dom.
Du har helt rätt att det inte är en bra kombo, men det gäller om det kan komma ner fukt till gipsen, och i detta fall är den risken obefintlig.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag förstår inte TS rädsla för nivåskillnader. De har jag haft/har där jag bodde/bor utan några problem alls.

Staffan
Från klinker till laminat är de egentligen skit samma. Det är mer eller mindre alltid kant däremellan. Men ska man ändå ner och typ hyvla reglar eller liknande och utrymme finns så varför inte försöka tona ut även den kanten. För på andra hållet, vid ytterdörren vill jag hemskt gärna iallafall ha någon slags kant emot tröskeln för jag tror de blir hyffsat konstigt där annars. Speciellt om golvet är högre än tröskeln
 
J Jörgen Ö skrev:
Det var väldans vad ni ska krångla till det!
Det är bara en liten hall, så jag skulle gjort såhär, vilket jag gjort i flera fall som fungerat.
Bara förutsättningarna finns med en stabilt spångolv, så det inte ligger flytande.
Gör rent bef spångolv ordentligt, limma sen renoveringsgips med ett bra lager med trälim eller mattlim, brukade limma med en sliten 6mm fixkam, sen på med primer, sen lägg klinker, och foga! Klart!
Skulle inte vara det minsta orolig för fukt ska ta sig ner till gipsen från blöta skor.
Ungefär hur mycket bygger det totalt då? Låt säga 6mm renoveringsgips och 7mm klinkers? 15mm totalt kanske?
 
MarcusRask MarcusRask skrev:
Ungefär hur mycket bygger det totalt då? Låt säga 6mm renoveringsgips och 7mm klinkers? 15mm totalt kanske?
Räkna med några mm till, limmet bygger 1-2mm, klinkern bör vara 8-10mm plus fix.
Tror du kommer upp i ca 20mm totalt färdigt golv, + - några mm upp eller ner.
 
J Jörgen Ö skrev:
Räkna med några mm till, limmet bygger 1-2mm, klinkern bör vara 8-10mm plus fix.
Tror du kommer upp i ca 20mm totalt färdigt golv, + - några mm upp eller ner.
Gränsfall alltså. Landar nog i att hyvla reglarna. Tjuva 1-2cm där
 
Staffans2000
MarcusRask MarcusRask skrev:
Gränsfall alltså. Landar nog i att hyvla reglarna. Tjuva 1-2cm där
Varför skall du hyvla dem överhuvudtaget? Det låter som ett Sisyfosarbete. -Ajaj! Nu blev det lite för mycket här. Då får jag ta lite mer där! Snart är du nere i källaren.:D

Staffan
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.