S Stuff skrev:
Tips:
Vi valde att sätta mikron lågt istället. Vi har en 45 djup liten halvö/kaffehörna där vi satte mikron i underskåpet direkt under bänkskivan. Ville inte störa flowet i raden med överskåp genom att klämma in en mikro där uppe
Det lät väldigt intressant. Har du någon bild på det?
 
R Rooney skrev:
Jag testade i ritverktyget. Man kan flytta hyll-planen. Skåpet till vänster är 100 skåp och till höger är det 80 skåp. Har flyttat hyll-planen i 100 skåpet till samma nivå som 80 skåpet. Tycker det verkar gå? Kanske bra för termosar, vaser etc.
[bild]
Exakt så, ganska många såna saker som används sällan. Kan ju också rymma flaskor, karaffer, burkar mm.

Gör man på sättet du ritat är ju utrymmet i princip gratis både ur ekonomiskt och designperspektiv. Lite knöligare att utnyttja än fullhöjd på dörren, men i värsta fall rymmer det lika mycket som 80 skåpet så man förlorar inget.

Jag mätte förresten i vårat kök, 96 höga överskåp skåp, dörrarna lite lägre för att ge plats för täcksida och taklist. Fån Stockhammars så "platsbyggt". Vi har 47cm mellan överskåp och bänkskiva, men har 70 djup på underskåpen så upplevs inte som för lite.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rooney
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Det lät väldigt intressant. Har du någon bild på det?
Ej färdigställt kök med L-format skåpsarrangemang, fönster utan foder, och hängande lampor över diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte riktigt färdigt på denna bild. Saknas då lite foder, socklar, fönsterbrädor etc.
Köket är för övrigt L-format så mitt emot denna finns en vägg med överskåp hela vägen. Över diskbänken blev det inga överskåp utan bara kakel och hängande lampor

Halvön består som sagt av en 45cm djup ikea-stomme men lade ett par reglar bakom så den flyttades och värmerören kunde passera bakom. Satte täcksidor på båda sidor för att dölja det.
Bänkskivan är typ 52cm djup om jag minns rätt
 
  • Gilla
altaxis och 1 till
  • Laddar…
Tack för bilden. Blev ju kanon.
 
S Stuff skrev:
[bild]

Inte riktigt färdigt på denna bild. Saknas då lite foder, socklar, fönsterbrädor etc.
Köket är för övrigt L-format så mitt emot denna finns en vägg med överskåp hela vägen. Över diskbänken blev det inga överskåp utan bara kakel och hängande lampor

Halvön består som sagt av en 45cm djup ikea-stomme men lade ett par reglar bakom så den flyttades och värmerören kunde passera bakom. Satte täcksidor på båda sidor för att dölja det.
Bänkskivan är typ 52cm djup om jag minns rätt
Blev jättebra med mikron i bänkskåp.

Det lutar åt att jag kör med 100 skåp och 80 dörrar om ingen protesterar vilt ikväll eller inatt.

Min plan B är annars att köra med 80 skåp och placera min mikro i bänkskåpet utrymmet till höger om spisen på bilden istället för i väggskåpet. På så sätt kan jag höja överskåpen lite vilket annars hade gjort att mikron kommit för högt.
På bilden är det 80-skåp just nu för övrigt.
Datorsimulering av köksinredning med vitt skåp, bänkskivor, inbyggd mikro och spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
R Rooney skrev:
Det lutar åt att jag kör med 100 skåp och 80 dörrar om ingen protesterar vilt ikväll eller inatt.

Min plan B är annars att köra med 80 skåp och placera min mikro i bänkskåpet utrymmet till höger om spisen på bilden istället för i väggskåpet. På så sätt kan jag höja överskåpen lite vilket annars hade gjort att mikron kommit för högt.
På bilden är det 80-skåp just nu för övrigt.
[bild]
Jag hade inte gjort det utan i stället valt mellan;
1. 80-skåp om jag ville optimera höjden mellan bänk och skåp.
2. 100-skåp så högt som möjligt (om inget hindrar dörröppning) för minimal passbit mellan tak och skåp. Typ 50-51 cm mellan skåp och bänk i ett 242 cm kök. 100 cm dörrar med bredd 40 cm i vitrin är snyggt.

Skall du ha vitringlas på skåpluckorna? Och belysning i skåpen?
 
K Kane skrev:
Jag hade inte gjort det utan i stället valt mellan;
1. 80-skåp om jag ville optimera höjden mellan bänk och skåp.
2. 100-skåp så högt som möjligt (om inget hindrar dörröppning) för minimal passbit mellan tak och skåp. Typ 50-51 cm mellan skåp och bänk i ett 242 cm kök. 100 cm dörrar med bredd 40 cm i vitrin är snyggt.

Skall du ha vitringlas på skåpluckorna? Och belysning i skåpen?
Du gör det inte lättare för mig ;) Har inte helt bestämt mig än.

Jag ska nog ha vitringlas på de två väggskåpen till vänster i bild. I så fall även belysning.

Jag ska spara min rostfria diskbänk som jag har nu så därför ingen bänkskiva på vänstra delen av köket.
 
R Rooney skrev:
Jag ska nog ha vitringlas på de två väggskåpen till vänster i bild. I så fall även belysning.
Misstänkte det. Då går 100-skåp med 80-vitrindörrar bort i min värld.
 
Jag testade att rita upp köket med 100-skåp och 80-dörrar och sen en 20 cm täcksida mot taket. Det vanliga är väl att takanslutningen ligger i linje med skåpstommen? För mig blir takanslutningen nu i linje med skåpsdörrarna. Jag har inte bestämt mig för om jag tycker det blir snyggt... Jag tror jag tycker det, men jag vet inte...
Luckorna är IKEA Sävedal. På skåpen till vänster så ska jag troligtvis inte vitrindörrar.
Vad tycker ni? :)
3D-modellerat vitt kök med IKEA Sävedal luckor, skåp som når taket med täcksida och inbyggd ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nickesågen
  • Laddar…
Min elektriker satte eluttag i utrymmet mellan överskåp och tak, och jag hade ett utrymme till transformatorn till belysningen under överskåpet. (80-skåp med 240cm takhöjd)

Passbitar placerades i linje med stommarna, inte jättesnyggt i kombination med luckorna Voxtorp som är 21 mm tjocka, kommer ut en bit från passbitarna. Tycker det är snyggare när luckorna linjerar med passbitarna.

Ikeas passbitar är 13mm tjocka, dina luckor är 18 mm tjocka, så tänk på att dom inte kommer linjera. Det går ju att lösa med 5mm pallningsbrickor.
 
Redigerat:
R Rooney skrev:
Jag testade att rita upp köket med 100-skåp och 80-dörrar och sen en 20 cm täcksida mot taket. Det vanliga är väl att takanslutningen ligger i linje med skåpstommen? För mig blir takanslutningen nu i linje med skåpsdörrarna. Jag har inte bestämt mig för om jag tycker det blir snyggt... Jag tror jag tycker det, men jag vet inte...
Luckorna är IKEA Sävedal. På skåpen till vänster så ska jag troligtvis inte vitrindörrar.
Vad tycker ni? :)
[bild]
Tänk på att köpa hem alla luckor och gärna någon extra innan montage. Sävedal är på utgång.
Inga vitrin.
 
tttomten tttomten skrev:
Tänk på att köpa hem alla luckor och gärna någon extra innan montage. Sävedal är på utgång.
Inga vitrin.
Jo, jag fick höra det också.

Jag vill gärna höra fler åsikter vad ni tycker om mitt kök.
Blir det snyggt att ha 20 cm täcksida som är i linje med luckorna (som bilden visar) istället för i linje med väggskåpen? Väggskåpen ska sitta så högt mot taket som möjligt då och i så fall så blir avstånden bänkskiva-överskåp 52 cm (242 i takhöjd).
Kanske jag ska ha en dekorlist också längst upp mot taket?
Ska jag ha 100 cm dörrar istället som slutar 2 cm från taket?
 
R Rooney skrev:
Jo, jag fick höra det också.

Jag vill gärna höra fler åsikter vad ni tycker om mitt kök.
Blir det snyggt att ha 20 cm täcksida som är i linje med luckorna (som bilden visar) istället för i linje med väggskåpen? Väggskåpen ska sitta så högt mot taket som möjligt då och i så fall så blir avstånden bänkskiva-överskåp 52 cm (242 i takhöjd).
Kanske jag ska ha en dekorlist också längst upp mot taket?
Ska jag ha 100 cm dörrar istället som slutar 2 cm från taket?
Ja, kör på 100dörrarna.
 
Jag tycker att varianten med luckor som smeker taket går bort, både pga problem med skrap men även för estetisk.
Jag hade även valt bort överskåp och istället försökt att lösa förvaring på annat sätt, kan du tex få in 40 eller 60 högskåp till vänster om K/F?
Måste du ha högskåp så sätt 80 på lämplig höjd, gärna lite högre. Bättre nyttjande av bänk, lättare att få till ventilationen, snyggare.
Varianten med 100 skåp/80 lucka gör bara att det samlas gammalt skräp, hur många plastbyttor behöver du???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.