R Rooney skrev:
Tack för alla svar och synpunkter. Det är just avståndet mellan bänkskiva och överskåp som jag tänker på också. Är lite orolig att 50 cm blir för litet, men vill inte att mikron ska komma för högt upp om jag väljer 80 cm skåp och sätter dem lite högre.
Funkar det med 50 cm mellan bänkskiva och överskåp på IKEA Metod eller är det för lite?
Det är enligt mitt tycke för snålt med 50 cm mellan ök bänkskiva och uk skåp. Både rent visuellt och funktionellt. Jag har byggt tre kök och har ställts inför samma dilemma som dig. Jag valde 57 cm och 80 skåp. Kapad skåplucka i överkant.

Kolla att taket inte lutar då kan du helt plötsligt vara tvungen att flytta ner skåpen ytterligare.
 
  • Köksrenovering med överskåp och bänkskiva, märkta avstånd och ofullständig inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rooney skrev:
Tack för alla svar och synpunkter. Det är just avståndet mellan bänkskiva och överskåp som jag tänker på också. Är lite orolig att 50 cm blir för litet, men vill inte att mikron ska komma för högt upp om jag väljer 80 cm skåp och sätter dem lite högre.
Funkar det med 50 cm mellan bänkskiva och överskåp på IKEA Metod eller är det för lite?
50 cm utan dekorlist funkar bra. Jag är 189 cm lång och har inga problem med strax under 50 från bänkskiva till dekorlist.
Men är du tveksam åk till IKEA och känn efter I deras utställningskök.
 
Smaken är ju som baken men jag tycker 50 cm är alldeles för lite med Ikeas djupa överskåp.
 
N nybyggarn3 skrev:
Smaken är ju som baken men jag tycker 50 cm är alldeles för lite med Ikeas djupa överskåp.
Har för mig att det stod i beskrivningen mellan 50-55cm när jag monterade mitt ikea kök.
 
A
50 funkar fint enligt mig
 
R Rooney skrev:
Puffar lite.
Jag ska till IKEA på lördag och måste bestämma mig tills dess. 80 cm eller 100 cm på skåpen? Ser det dumt ut om skåpsluckorna är 2 cm från taket?
R Rooney skrev:
Puffar lite.
Jag ska till IKEA på lördag och måste bestämma mig tills dess. 80 cm eller 100 cm på skåpen? Ser det dumt ut om skåpsluckorna är 2 cm från taket?
Detta kommer se jättedumt och alla med normal längd har ingen som helst nytta av den övre hyllan. Sätter du skåpen i taket så får du känslan av lågt i tak. Ta därför 80 skåp och sätt takanslutning istället. Kommer "höjja" taket och inte se ut som en miss som den första lösningen gör.(jobbar som köksmontör)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Detta kommer se jättedumt och alla med normal längd har ingen som helst nytta av den övre hyllan. Sätter du skåpen i taket så får du känslan av lågt i tak. Ta därför 80 skåp och sätt takanslutning istället. Kommer "höjja" taket och inte se ut som en miss som den första lösningen gör.(jobbar som köksmontör)
2.42 i höjd, övre hyllan sväljer massor sånt som används sällan. Jag tycker snarare de långa vertikala linjerna höjer rummet.
 
  • Högt köksskåp med öppen hylla full av sällan använda föremål och tallrikar, höjer rummets känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Annaet och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
2.42 i höjd, övre hyllan sväljer massor sånt som används sällan. Jag tycker snarare de långa vertikala linjerna höjer rummet.
Är det 100 skåp på bilden? Är det IKEA-kök? Vad har du för mått mellan bänkskiva och överskåp?
 
Det beror ju på hur långa ni är. Är man 190+ och har djupa överskåp på den höjden så får man ju huka sig när man lagar mat.
 
Kolla innan så att de har 100 skåp och luckor hemma om du villa ta hem dem direkt. Hos oss var det beställningsvara.
 
A
N Nickesågen skrev:
Detta kommer se jättedumt och alla med normal längd har ingen som helst nytta av den övre hyllan. Sätter du skåpen i taket så får du känslan av lågt i tak. Ta därför 80 skåp och sätt takanslutning istället. Kommer "höjja" taket och inte se ut som en miss som den första lösningen gör.(jobbar som köksmontör)
Då kanske du borde göra något annat, mer förvaring är alltid bra. På översta hyllorna ställer man sällananvändningsvaror.
 
R Rooney skrev:
Tack för alla svar och synpunkter. Det är just avståndet mellan bänkskiva och överskåp som jag tänker på också. Är lite orolig att 50 cm blir för litet, men vill inte att mikron ska komma för högt upp om jag väljer 80 cm skåp och sätter dem lite högre.
Funkar det med 50 cm mellan bänkskiva och överskåp på IKEA Metod eller är det för lite?
Tips:
Vi valde att sätta mikron lågt istället. Vi har en 45 djup liten halvö/kaffehörna där vi satte mikron i underskåpet direkt under bänkskivan. Ville inte störa flowet i raden med överskåp genom att klämma in en mikro där uppe
 
H hapazard skrev:
Ett alternativ är att ta 100 skåpen men sätta en 20 täcksida i ovankant på stommen och sen 80 dörr under. Då kan man stoppa in högre föremål på översta hyllan. Och använda en mer rejäl taklist.
Det var ganska smart. Ska fundera på det under dagen. I så fall så kan jag sätta skåpen direkt mot taket och då blir det 52 cm mellan bänkskiva och väggskåp. Frågan är om jag ska strunta i skenan då? Kan väl bli svårt att få dit skåpen annars?
Jag tror det finns färdiga täcksidor på 20 cm jag kan ha som täcksida mot taket så jag slipper såga.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ett alternativ är att ta 100 skåpen men sätta en 20 täcksida i ovankant på stommen och sen 80 dörr under. Då kan man stoppa in högre föremål på översta hyllan. Och använda en mer rejäl taklist.
Då täcks ca 18 cm av översta hyllans öppning. Skall man stuva in småprylar bara då i den springa som blir till hyllplanet?
 
K Kane skrev:
Då täcks ca 18 cm av översta hyllans öppning. Skall man stuva in småprylar bara då i den springa som blir till hyllplanet?
Jag testade i ritverktyget. Man kan flytta hyll-planen. Skåpet till vänster är 100 skåp och till höger är det 80 skåp. Har flyttat hyll-planen i 100 skåpet till samma nivå som 80 skåpet. Tycker det verkar gå? Kanske bra för termosar, vaser etc.
3D-modell av två väggmonterade hyllor, vänster större än höger, med justerbara hyllplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.