Tack tack återigen för alla fina komplimanger :) Alltid lika kul när man ser att folk både läser och finner inspiration!

Golvet har blivit långsamt vitare och det resultat jag eftersökte är nu uppnått. Så när alla lister på klara så blir det att såpa en sista gång.

Idag har jag börjat med elen. Först monterade jag solcellen inkl. en UV-beständig 2x6mm2 kabel ner till regulatorn. Reggen är dock inte monterad ännu. Solcellspanelen tog dock bara 4mm2 så jag fick klippa lite i kabeln för att den skulle passa.. därför ser det lite knöligt ut... men det är bara dom avklippta som blev lite konstiga.

Jag kör med 2x6mm2 RKUB-kabel (billedning avsett för el upp till 100volt) genomgående. Alla kontakter och uttag är köpta på www.legoelektronik.se som hade sjuuuukt snabb frakt. Men det har ni läst om tidigare i tråden.

För att fräsa ur el-uttaget (där jag tog ut kabeln) använde jag en vanlig överhandsfräs.

Upp till loftet blev det lite tajt i kabelkanalen i trappen så det fick bli en 2x4mm2 där..

I övrigt var det inte mycket att orda om. Först började jag att löda skarvarna men grannen fick mig på bättre tankar när han trippade över med en riktigt kabelskotång och skarvhylsor. Resultatet blev betydligt bättre än lödningarna.. Wurth-hylsor.


Och för er som var lite tveksamma till om gräset skulle ta sig på taket... NI HADE FEEEEL!!! :D

/Christian
 
  • IMG_2274.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2278.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2283.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2289.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2291.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2301.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2303.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2310.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vid knuten var jag tvungen att skarva på den grova UV-beständiga kabeln igen och dra runt den på utsidan, allt för att det ska bli en så snygg kabeldragning som möjligt.



Det verkar bli skiiiiitbra. Sista jag ska göra är att gå igenom allting med multimetern för att dubbelkolla mina kopplingar.


/Christian
 
  • IMG_2308.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2298.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Chrissofsweden skrev:
Det verkar bli skiiiiitbra. Sista jag ska göra är att gå igenom allting med multimetern för att dubbelkolla mina kopplingar.
/Christian
"Fuska" inte med kopplingarna, även 12VDC kan bli en brandfara och dessutom kommer rejäla kopplingar hålla i många år.
 
Vem pratar om att fuska? Iom att jag valde klämhylsor istället för att löda så är inte lödningen den svagaste länken längre vid en ev. överbelastning. Löd kan ändå smälta..

Att jag ska dubbelkolla kopplingarna innebär att jag ska dubbelkolla +/- en sista gång innan jag kopplar in något, bara för säkerhetsskull. Nog litar jag på att det är rätt men jag blir ändå lite paranoid. Precis som när man börjar undra om man verkligen har låst bildörren.

/Christian
 
Jag har provryckt, dubbelkollat +/- och nu är jag "on-line" :) Det känns fruktansvärt bra att vara sin egen elproducent! Just nu ligger morgonsolen snett från sidan och den laddar ändå 4Ah d^_^b


Jag är verkligen hur glad som helst just nu!!!!! :wow:

Anläggningen består av (reminder) följande:
Solpanel 150w
Batteribank 210Ah
6mm2 kabel genomgående utom till loftet där jag kör 4mm2


Mer info om inställningar och dylikt ikväll.

Från iPhone,
Christian
 
Var köpte du panelen?
 
Härligt! Hoppas semestern var behaglig också! :)
 
Läckert bygge! Skönt att se någon i din ålder med sådan drivkraft! Vi behöver fler som du!

Kul att se att du vågar bygga nåt som inte är "stilrent" helvitt, svart & lila...
 
Regulatorn är köpt på www.24volt.eu - han kan allt och lite till om förnyelsebar energi.

Jag har provat ett par lampor med lysande resultat. Fönsterna är spacklade, slipade och målade. Idag ska jag måla golvsocklar.


Reginställningar
Laddning AV 14,3V
Belastning AV 11,8V
Belastning PÅ 12,6V


Nu har jag skrivit det här förbannade inlägget tre gånger... dom två första gångerna så var jag väldigt detaljrik och förklarade allt in i minsta detalj... men först kom jag åt F5 och råkade uppdatera sidan... *POFF* så försvann allt. Andra gången gick brandlarmet och när jag sedan fortsatte och skrev klar så stod det "Time out" när jag skickat iväg det... så nu blev det ett kort inlägg i alla fall.. :@

Summa sumarum: www.24volt.eu är skitbra att ha och göra med. Det kan nog klassas som reklam, men utan hans hemsida så skulle mitt system inte blivit lika bra. Webshoppen är bara den lilla delen...


/Christian
 
  • IMG_2312.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2319.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2321.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2349.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 333.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spackla, slipa, måla och sedan om igen. Bra blir det i alla fall. Jag börjar äntligen se slutet åtminstone. Nu är det bara dörrfodret, trappen och golvsocklarna som ska få sig en strykning till. Sen skall socklarna sågas och monteras. Får jag bara tummen ur att slipa klart bakom spisen sen så är det faktiskt så pass färdigt att man kan flytta in möbler och bygga kök.

Sen har jag lite tätning och listning i taket. Men det tänker jag skjuta på till slutet av sommaren :blushing: Men jag skulle gissa att jag får något ryck tidigare än så....

Beställde även hissgardiner nu på kvällningen.

Sedan avslutade jag med en fruktglassmoothie :)

/Christian

ORG_hiss-hotensia-plommon054%5Bfktlwz%5D.jpg
 
  • IMG_2367.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2370.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2371.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2374.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2376.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, just ja....


Hej, mamma.


/Christian
 
haha =)
 
Chrissofsweden skrev:
Ja, just ja....


Hej, mamma.


/Christian
Hej själv sonen.

Vilket fantastiskt hus det är och blir, jag är sååååå stolt!!!!

/Mammannette
d^_^b
 
Nejmen, va roligt!! :)
Kommer lilla mammsen på besök nu också.:D
Välkommen till forumet Mammannette.d^_^b
 
Är det så bra att ha batteriet bredvid spisen där man kanske eldar med öppen låga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.