Det funkar faktiskt otroligt bra, jag har såpskurat golv på landet, och varje gång jag skurar så blir jag lika glad och förvånad över att nästan alla repor och hack försvinner. Det behöver inte ens ligga över natten, när golvet har torkat efter skurningen så är dom borta!

Som Helioz skriver så funkar det förstås inte lika bra när fibrerna faktiskt är av, men fördjupningar och repor från möbler, klackar och annat försvinner i mycket stor usträckning.

/fth
 
P.S. jag vet inte vilken behandling du har tänkt dig, men om du skall ha skurgolv så skall du inte slipa alls, hyvlat får (enligt många källor) snabbare en tålig yta av skurningen.
 
Menar du att jag ska gå med en hand-elhyvel? :O Jag har ju iofs en sån liggandes..


:)

/Christian
 
Nja, det var iofs inte så jag menade, men det kan funka, tämligen mycket jobb dock (mer eller mindre än slipningen vet jag inte).

Jag menade snarare att du, om du tänkte dig ha såpskurat golv, inte skulle göra någonting alls med golvet, utan hoppas att skadorna "läker" när du skurar...

/fth
 
P.S. för att testa hur bra golvet "läker" kan du ju helt enkelt blöta upp det med kallt vatten och låta det torka.

/fth
 
Haha jadu, det borde jag ha förstått. Alltså att jag inte skulle slipa :) Men jag gjorde som du sa och fuktade ett par hack och skador. Får se hur resultaten ser ut imorgon. Måste man såpa varje år? Kändes lite omständigt :|

Hur som så provslipade jag en ½kvm idag (där köket kommer stå) och det gick skiiiiitbra! Att slipa det där golvet kommer vara gjort på två dagar. Jag river av ungefär 2mm vilket blir helt perfekt.


Däremot.. long story short.. slog en spik i förrådsväggen, lien trillade ner, jag testade den och skulle sätta tillbaka skyddet på bladet. Tyvärr slant jag och satte bladet i tummen q(;^;)p Tryckförband, akuten, limma, tejpa, två sprutor i stjärten och hem igen :blushing:

Tyvärr hann jag inte ta några kort på slipningen... men på fingret! d^_^b

Här har ni en bild på rabatterna kring altanen. Vi ska väl lukra upp ytan framför lite och så gräs under veckan. Sargen blir inte förens semestern. Virket finns men vädret är så pass dåligt att det inte blir något gjort..

/Christian
 
  • IMG_1801.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1802.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1806.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Chrissofsweden skrev:
Däremot.. long story short.. slog en spik i förrådsväggen, lien trillade ner, jag testade den och skulle sätta tillbaka skyddet på bladet. Tyvärr slant jag och satte bladet i tummen q(;^;)p Tryckförband, akuten, limma, tejpa, två sprutor i stjärten och hem igen :blushing:
Ajaj, och alltid är det högerhanden man skadar, krya på dig ta det försiktigt i jorden, det är mycket bakterier där som man inte vill ha in i öppna sår, jag gick själv med en kass tumme i flera månader efter att ha fått streptokocker-infektion i ett sår i samband med ogräsrensning.
 
Perfekt! Då får min sambo gräva och kratta :)

Tack för tipset!

/Christian
 
Chrissofsweden skrev:
Perfekt! Då får min sambo gräva och kratta :)

/Christian
Du ser, det är någon mening med allt. ;)
 
Se det från den ljusa sidan; du behövde inte sys i alla fall :)
 
Det går djävulskt bra! Bilder utlovas ikväll...

/C
 
Väntar med spänning.
Hur många gånger fick du byta knäskydd? :)
 
Raceman skrev:
Väntar med spänning.
Hur många gånger fick du byta knäskydd? :)
Om jag bara hade hittat mina riktiga knäskydd istället för Fristads frimärken... :( It hurts...


Nu har jag i alla fall kommit halvvägs! Det smakar lite i armar och ben men det går i alla fall. Så istället för att hyra grejer för 1500-2000 så får jag ju nu behålla verktygen :) Det känns gott!

Black & Decker slipen fungerar helt okej. Den passar bra till att ta bort 0,5-1mm på ytan. No more om det är ett större område som min stuga. Den tar inte bort dom djupaste hacken tyvärr... men det hade jag väl inte räknat med heller förvisso. Däremot så tar mitt multiverktyg hand om dem med bravur! Vilken supermaskin för ändamålet d^_^b Mer om det snart.

Jag började med att köra av kanten som blivit mellan golvbrädorna med K60 i bandslipen. När jag tagit ner toppen gick jag "längs med" med K80 i bandslipen. Hellre sakta än snabbt. Tro det eller ej men bandslipen lämnar inga märken. Dom få som blev tog jag enkelt ner med multiverktyget.

Fram och tillbaka, en bräda i taget.

Sedan tog jag multiverktyget med K120 och jämnade ut hacken och fick bort de fula märkena. Hacken i sig syns ju inte.. det är skräpet i dem. Hacken varken syns eller känns längre. Det blev så mycket bättre än jag vågat hoppas på. Men kolla gärna på filmen som jag laddade upp åt er. Där ser ni arbetsprocessen. Det långa strecket kommer jag ta lite mer på... svårt att göra det perfekt samtidigt som man försöker filma.

Filmlänk till slipningen med multiverktyg (Youtube)


Inte för att smä på allting men jag jobbar inom räddningstjänsten men även som skyddsombud.. arbetar aktivt med arbetsmiljön... går på kurser i systematisk arbetsmiljö... föreläsningar.... utbildar... utreder... med mera...

...därför inför jag Dagens tillbud

Igår var det ett djupt skärsår från lien.. idag fastnade jag i slipmaskinen med benet :blushing: (Se bild). Det gick dock bra den här gången.

I övrigt så har jag bestämt mig för att lacka med lite vitt pigment i. Jag har kollat runt på en hel del golv och resultatet efter lacken med det vita pigmentet var perfekt. Det har dessutom hållit golvet i väldigt bra skick.



Hälsningar
Christian


PS Hittade på det största getingbo jag någonsin sett :rolleyes: Tror ni han har planer på att bygga ut eller ska jag låta honom bo kvar? :D
 
  • IMG_1810.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1831.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1824.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1826.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1821.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1818.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett skyddsombud som jobbar och kryper omkring på golvet i jeans och tubsockor! :O
Nä, till ett sånt jobb måste man ha riktiga snickarbyxor. :D

Verkligen snyggt jobbat Cristoffer, och efter att också ha sett filmen som kommer efter den du länkar till förstår jag nu varifrån du får din energi. :D Du går på ABSINTH.:wow:
 
Redigerat:
Raceman skrev:
Ett skyddsombud som jobbar kryper omkring på golvet i jeans och tubsockor! :O
Nä, till ett sånt jobb måste man ha riktiga snickarbyxor. :D

Verkligen snyggt jobbat Cristoffer, och efter att också ha sett filmen som kommer efter den du länkar till förstår jag nu varifrån du får din energi. :D Du går på ABSINTH.:wow:
Till mitt försvar är snickarbrallorna trasiga. Sömmen har spruckit från rumpa till knapp...

Att jag inte hade några skor beror på att mina snickardojor färgar av sig på golvet... q(;^;)p
Men jag petade faktiskt in knäskydd under byxorna! d^_^b


Filmen med absinth är en kompis till mig för ett antal år sen.. han var väl ingen jättehårding :rolleyes: Visste inte ens att den låg där :p


/Christian

EDIT: De andra filmerna är nu borttagna....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.